امنیت

جلسه شورای امنیت ملی، استخراج معادن کشور و وضعیت امنیتی ولایت نورستان بحث شد

كابل11سرطان باختر

جلسه شورای امنیت ملی تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، امنیت پروژه های استخراج معادن کشور و وضعیت امنیتی ولایت نورستان را مورد بررسی قرار داد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر،

در این جلسه ابتدا وحیدالله شهرانی وزیر معادن گزارش خویش را از تهدیدات امنیتی که اخیراً نگرانی هایی را در پیشبرد کار پروژه مس عینک به وجود آورده است، به جلسه شورای امنیت ملی ارائه کرده گفت که از چندی بدینسو گروه های مسلحی با فیر راکت و ماین گذاری تلاش می کنند تا کار پروژه مس عینک را مختل نمایند.

او از نهاد های امنیتی کشور خواست تا با جدیت این مسئله را پیگیری نموده، مصونیت لازم را برای کارگران آن معدن فراهم سازند.

شورای امنیت ملی بعد از استماع گزارش وزیر معادن، استخراج معادن را یک مساله حیاتی برای کشور خواند و آنرا یک نیاز مبرم برای سر پا ایستاده شدن کشور و تقویه اقتصاد و خود کفایی دانست.

شورای امنیت ملی به وزارت های داخله، دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی وظیفه سپرد تا کلیه تدابیر لازم امنیتی را برای تداوم کار پروژه مس عینک رویدست گیرند و در شناسایی و مجازات گروه ها و افرادیکه میخواهند جلو پیشرفت و خود کفایی کشور را بگیرند، هر چه زودتر اقدام نمایند.

همچنان شورای امنیت ملی از مردم خواست تا با توجه به منافع ملی کشور در تامین امنیت پروژه های عام المنفعه با حکومت همکاری نموده، نگذارند که دشمنان ثبات و ترقی افغانستان مانع رشد مملکت و رفاه مردم رنجدیده ما گردند.

به همینگونه در جلسه، موضوع حملات دشمن به ولایت نورستان مورد بحث قرار گرفت که وزرای دفاع و داخله گزارش اجراات خویش را به شورای امنیت ملی ارایه کردند. آنان گفتند که حملات دشمن که از چهار سمت بالای برخی از ولسوالی های ولایت نورستان آغاز گردیده بود، با تلفات سنگین دشمن دفع شده است و فعلاً وضعیت امنیتی در آنجا بهبود یافته و قوت های که طی چند روز گذشته به آنجا رسیده اند، در حال تحکیم مواضع خویش می باشند.

شورای امنیت ملی برای تامین بیشتر امنیت در ولایت نورستان فیصله کرد تا نیروهای اعزامی در آن ولایت باقی بمانند و همچنان به وزارت های مالیه و فواید عامه وظیفه سپرد تا هر چه زودتر کار احداث سرکی را که  ولسوالی کامدیش را به کوردیش وصل می کند، رویدست گیرند تا زمینه ثبات بیشتر، حمل و نقل و رفت و آمد مردم میسر گردد.

در این جلسه همچنان معصوم ستانکزی رئیس دارلانشای شورای عالی صلح در مورد سفرش به کشور جاپان صحبت کرد و گزارش داد که در نشستی به اشتراک نماینده طالبان و حزب اسلامی به میزبانی مرکز مطالعات توکیو اشتراک نموده و روی حل مشکل افغانستان از راه مذاكره ، تاکید کرده است.

شورای امنیت ملی کشور با استماع گزارش رئیس دارلانشای شورای عالی صلح از تداوم مذاكره های بین الافغانی برای دستیابی به یک راه صلح آمیز و عاری از خشونت تاکید کرد و آنرا آغازی با اهمیت دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا