سیاست

سر منشی ناتو به جنگ افغانستان بر میگردیم // آگاهان سیاسی: ناتو وامریکا در افغانستان مرتکب اشتباهات تاریخی شده اند

کابل-باختر  18 حمل
ناتو ومتحدینش میخواهند به افغانستان عراق ودیگر جا ها در صورتیکه نیاز باشد دو  باره نیروه نظامی بفرستند تا بار دیگر در ماموریت های جنگی بر ضد هراس افگنان سهم بگیرند.
نیس  استولتنربرگ سر منشی سازمان ناتو در تازه ترین اظهارتش بیان داشته است که در صورت که به نیروهای ناتو در میدان های نبرد نیاز دیده شود نیرو های امنیتی سازمان حاضر اند که دو باره به نقش رزمی شان درمیدان های نبرد برگردند.
به گفته وی موثر این است که نیرر های افغان خود به دفاع از کشور شان بپردازند.
وی میگوید نیروهای این پیمان همیشه در عملیات رزمی در کشور ها سهم داشتند ونمی خواهد این انگیزه در نزد مردم افغانستان ایجاد شود که ناتو در افغانستان مداخله می کند.
دبیر کل ناتو گفته  با آن که ماموریت نظامی ناتو سال 2014 درافغانستان به پایان رسید اما مبارزه این سازمان بر ضد گروه داعش ادامه خواهد یافت اوگفت که داعش در عراق وسوریه نابود شده ودر افغانستان نیز با پشتیبانی نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان این گروه را از بین خواهند برد.
آگاهان سیاسی در افغانستان میگویند علت طولانی تر شدن جنگ در افغانستان نبود یک برنامه جامع وهدفمند ناتو وامریکا از هراس افگنان است. ناتو وامریکا گاهی از جنگ سخن میگویند زمانی هم ازظرفیت سازی وادامه مشوره به نظامیان افغان وزمانی هم فراتر میروند به کشور های حامی هراس افگنان هشدار میدهند وبعدا" خود را پس میگیرند.
ناتو وامریکا اگر واقعا برای صلح درافغانستان فکر میکنند،باید هدفمند وراهبردی عمل کنند.
این که امریکا وناتو سال 2014 را سال ختم جنگ در افغانستان اعلام داشته یک اشتباه تاریخی بود در آن زمان آنها امکانات حربی شان را در افغانستان به شدت تقلیل  دادند مگر حالا دوباره از جنگ در برابر هراس افگنان درافغانستان سخن میگویند.
توقع این است که آنها اول خود را از وضیعت درافغانستان ومنطقه آگاه سازند بررسی وبرداشت خود را نمایند بعدا" با برنامه ویک راهبرد کاری وارد عمل شوند.
تصامیم مقطع یی ناتو وامریکا را به اهداف شان که مبارزه با هراس افگنی است نیمرساند واگر حرف از بازی های سیاسی است پس حرف جنگ وصلح بی معنا است.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا