سیاست

استاد دانش: صلح ٬بدون عدالت پایدار نخواهد بود

کابل / ۱۹ قوس /باختر
استاد دانش معاون دوم  رییس جمهوری در روز گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی یادبود از قربانیان جنگ که در کمیسیون مستقل حقوق بشر برگزار شده بود، گفت: «صلح بدون حقوق بشر و بدون عدالت یک صلح پایدار نخواهد بود.» به گفته وی در روند صلح باید فعالان حقوق بشر، زنان و نهادهای مدنی به شمول رسانه‌ها حضور فعال و معنا دار داشته باشند.
معاون  رییس جمهوری افزود:«ما از جانب حکومت همواره گفته‌ایم که حقوق بشر و حقوق زنان یکی از اصول اساسی ما برای هر نوع طرح صلح است و در هیچ طرح صلحی نباید این ارزش‌ها و دستاوردهای حقوق بشری مردم ما را نادیده گرفته شود.
وی تاکید کرد که باید همۀ مردم و مخصوصا نهادهای مربوط و همکاران بین‌المللی در این امر مهم در کنار حکومت افغانستان بایستند و از این اصول حمایت کنند.
معاون رییس  جمهوری اما راجع به ارزش و جایگاه حقوق بشر درافغانستان گفت: « کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بعد از 17 سال فعالیت مستمر و گسترده، اکنون با دستاوردهای قابل توجه خود، در سطح بین‌المللی از اعتبار خاصی برخوردار شده است و چند روز پیش در «ائتلاف جهانی نهادهای ملی حقوق بشر» که 123 نهاد حقوق بشری در آن عضویت دارند، کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان یک نهاد معتبر حقوق بشری در رده الف این نهادها قرار گرفت.»
وی در رابطه به تأمین ارزش های حقوق بشری در افغانستان تصریح کرد: «در افغانستان خوشبختانه در تأمین نسل اول حقوق بشر یعنی حقوق سیاسی و مدنی پیشرفت‌های قابل توجه و غیر قابل انکاری داریم ولی هنوز هم فضا و بستر مناسب و لازم برای تطبیق همه ارزش‌های حقوق بشری فراهم نشده‌است و این مشکلی‌ست که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد.»
استاد دانش تاکید کرد : عامل اصلی عدم موفقیت در تطبیق حقوق بشر جنگ و ناامنی، فقر و گرسنگی نیست بلکه اساس مشکل در این است که ما هنوز حقوق بشر را نپذیرفته ایم و آن را بومی نساخته ایم و آن را یک نوع تهاجم فرهنگی می‌دانیم.
معاون  جمهور در مورد چالش های حقوق بشری نیز گفت: «تضادهای ناشی از اندیشه‌های دینی و مذهبی از یک سو و تضادهای ناشی از برتری طلبی‌های قومی و نژادی از سوی دیگر، دو محور اصلی و یا دو چالش عمده در برابر تطبیق مفاهیم و ارزش‌های حقوق بشری اند.»
استاد دانش در خصوص مسوولیت‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز افزود : ما نمی‌توانیم حقوق بشر و حقوق زنان را تنها از طریق آگاهی عامه و تبلیغات رسانه‌ای و کنفرانس‌ها و یا تنها از طریق قوه و قانون یعنی پولیس و سارنوالی تطبیق کنیم. وی افزود که ما علاوه بر آگاهی عامه و ترویج، برای توسعه و تأمین ارزش‌های حقوق بشری درافغانستان نیاز به کار بنیادی علمی،آکادمیک و فرهنگی داریم.
استاد دانش همچنین گفت که چگونگی رابطه میان گروه‌های اجتماعی، هنوز هم در افغانستان و در گوشه و کنار دنیای دیگر و حتی در اروپا و آمریکا از جهت برتری نژادی و نفرت پراکنی قومی و زبانی به عنوان خطرناکترین اندیشه ضد حقوق بشری مطرح است.
وی گفت: «در افغانستان نیز هر چند مدت یکبار از ذهن بیمار افراد آلوده به ویروس نژادگرایی و قوم پرستی این شعارها دامن زده می شود که بین اقوام باهم برادر افغانستان تفرقه ایجاد کند و حتی طرح حذف فیزیکی چهره ها و حذف هویت ها را مطرح می کند.»
به گفته وی هنوز هم قومی کردن سیاست و طرح‌های برتری طلبانه و مبتنی بر حذف و یا ادغام و انتقال و جابجایی‌های اجباری جغرافیایی اقوام و حتی سرکوب با دید قومی و نژادی، در سطح بسیار وسیع و خطرناک در جوامع مختلف و از آن جمله در افغانستان وجود دارد.
معاون  جمهور تأکید کرد که تئوری برتری نژادی در تاریخ بشریت فاجعه هایی زیادی خلق کرده که این خود چالش جدی فراروی نهادینه شدن ارزش های حقوق بشری نیز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا