جامعه

رئیس جمهور غنی با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه قتل فرخنده، دیدار کرد

کابل باختر 24 سرطان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده دیدار کرد.
در این دیدار که شام روز گذشته در ارگ انجام شد، ابتدا رئیس جمهور غنی با اشاره به قضیه قتل شهید فرخنده گفت که باید از خشونت علیه هر شهروند افغانستان جلوگیری شود.
رئیس جمهور گفت « من بر اساس قانون در فیصله های محاکم مداخله کرده نمی توانم.»
وی افزود که قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده است و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور است، تا اکنون ۷۰ صفحه نوشته شده است. 
رئیس جمهور محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که در ابعاد مختلف این قضیه نواقص کار څارنوالی مورد بررسی قرار می گیرد و دو روز قبل در دیدار با خانواده فرخنده تعهد نمودم تا زمینه عدالت در این راستا تامین گردد.
سپس عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رئیس جمهور صحبت نموده گفت که در قضیه شهید فرخنده بعضی خلاهای موجود در محکمه ابتدایی، در محکمه استیناف رفع شده است. به طور مثال متهمین در محکمه ابتدایی وکیل مدافع نداشتند اما در این قضیه مشکل اساسی تشخیص قاتل اصلی فرخنده است زیرا بر اساس قانون آخرین ضربه که از اثر آن فرخنده جان اش را از دست داد، همان شخص قاتل اصلی محسوب می گردد.
محمدی گفت که شواهد که در مورد این قضیه وجود دارد، تنها ویدیو و تصاویر ثبت شده از تیلفون های کمره دار می باشند. وی گفت پیچیده گی وضعیت حقوقی این قضیه، کار محاکم را به مشکلات مواجه ساخته و این مسئله ابهام را در کیفیت قضیه به وجود آورده است و نواقص موجود در قانون جزای افغانستان ایجاب می کند که این قضیه در روشنایی فقه حنفی مورد بررسی قرار گیرد.
گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده خاطر نشان کرد که قضیه قتل فرخنده نه تنها در داخل افغانستان بلکه در سطح جهان توجه مردم را به خود جلب کرده است و تلاش های نیز صورت می گیرد تا به این قضیه بعد سنتی و سیاسی داده شود.
این گروه تاکید نمود که قاتل اصلی فرخنده باید گرفتار شود و کسانیکه در این حادثه دخیل اند و تا حال دستگیر نشده اند، هر چه زودتر گرفتار شوند.
در اخیر این دیدار رئیس جمهور غنی به طور واضح گفت که بحث اصلی تامین عدالت است و برای تامین عدالت به گفتمان سراسری نیاز است. او گفت که مردم افغانستان باید از عدالت محروم نشوند و به همین دلیل ما باید به قضیه فرخنده بعد ملی بدهیم.
رئیس جمهور غنی اظهار آماده گی کرد که برای رفع خلا های موجود در قانون جزای افغانستان و تعدیلات لازم در آن، اقدامات را روی دست خواهد گرفت.
رئیس جمهور محمد اشرف غنی، حمایت خود را از خانواده شهید فرخنده اعلام کرد و از جامعه مدنی خواست تا با ارائه پیشنهادات مشخص به وی مراجعه نموده تا مشکلات موجود در کار څارنوالی  و پولیس حل گردد و روحیه سلب حقوق اتباع کشور از میان رود. او گفت که آنها در گفتمان خویش باید ارشادات و رهنمود های اسلامی و قانون اساسی را در اولویت قرار دهند.
همچنان رئیس جمهور از جامعه مدنی خواست که در کار تحقیق قضیه فرخنده حوصله داشته باشد تا اینکه عدالت به محکمه صحرایی تبدیل نگردد و تفکیک میان عدالت طالبانی و حکم قانون اساسی بوجود آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا