اقتصاد

برای متضررین خشكسالی در سمنگان تخم بذری توزیع شد

ایبك/14/حوت/باختر

مسوولان محلی سمنگان میگویند برای هزاران  خانواده دهقان این ولایت صدها تن تخم اصلاح شده بذری طور رایگان توزیع گردیده است.

سید رفیع الله روشن زاده، سرپرست ریاست زراعت وآبیاری ولایت سمنگان به آژانس باختر گفت،‌ از طریق وزارت زراعت برای بار سوم در سالروان برای پنج هزار و پنجصد و بیست خانواده دهقان كم زمین در این ولایت كه از اثر خشكسالی ها متضرر گردیده بودند مقدار دو صد و هفتاد و شش تن تخم بذری اصلاح شده گندم اختصاص داده شده بود.

به گفته او تخم اصلاح شده مطابق طرزالعمل وزارت زراعت به اساس تعداد نفوس و ساحه زمین داری  للمی و آبی باشنده گان مركز و ولسوالی های این ولایت سهمیه بندی نموده و برای دهاقین كه از سال گذشته از مزارع شان هیچ نوع حاصل نگرفته بودند، توزیع گردید.

روشن زاده، گفت تخم های اصلاح شده بذری كه از طریق وزارت زارعت برای دهاقین مساعدت گردیده است،‌ در داخل كشور تولید و تكثیر گردیده  به همین دلیل در شرایط آب، خاك و هوا كشور برابر بوده و خوب حاصل میدهد.

در همین حال محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان میگوید وزارت زراعت به دهقانان این ولایت قبلا"ً‌نیز در دو دوره هشتصد و پنجاه تن تخم اصلاح شده بذری را با صد ها تن گندم خوراكی برای پانزده هزار خانواده این ولایت طور رایگان توزیع نموده بود.

از سوی هم محمد ایوب یكتن از دهقانان قریه شیركیار كه برایش یك بوری تخم اصلاح شده بذری پنجاه كیلویی توزیع شده است، آنرا ناچیز خوانده گفت مقدار تخم توزیع شده به مقایسه ساحه زمینداری ما كم بوده و به خاطریكه من موازی شصت جریب زمین للمی دارم كه در بعضی آن به یكصد و بیست سیر تخم گندم ضرورت است.

وی علاوه كرد كه در سال گذشته از مزارع ام هیچ حاصل نگرفتم و به همین دلیل پنجاه سیر تخم گندم را از بازار طور قرضه خریداری و به همراه تخم توزیع شده ریاست زراعت،‌ نصف زمین خود را تحت كشت قرار دادم.

همچنان نورمحمد آمر امور زراعتی ریاست زراعت میگوید در مركز و ولسوالی های شش گانه سمنگان یكصد و هفتاد و سه هزار تن تخم بذری ضرورت است اما از طریق وزارت زراعت صرف بیشتر از یك هزار تن تخم بذری توزیع گردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا