سیاست

داکتر عبدالله عبدالله : ما در یک مرحلهٔ سخت تاریخی قرار داریم

کابل باختر 24 ثور
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروز به ریاست  داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، در آغاز جلسه رییس اجراییه با تبریکی فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، حملات تروریستی پسین به ویژه یورش تروریستی به مستوفیت ولایت ننگرهار را تقبیح  کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.
داکتر عبدالله عبدالله گفت : حوادث دردناک اخیر نشان می‌دهد که گروهٔ جنایت‌کار طالبان با وجود حسن نیت حکومت وحدت ملی در حرف و در عمل هیچ نوع آماده‌گی برای گفت‌وگو از خود نشان نداده است.
رییس اجراییه کشور تأکید کرد: وقتش است که ما بیشتر از این خود را فریب ندهیم و به یاری خداوند بزرگ و با حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی‌مان و همکاری مردم در دفاع از مردم و امنیت افغانستان همه دست به کار شویم. داکتر عبدالله عبدالله گفت که اولویت‌های مردم افغانستان چیزی دیگری است؛ ولی متأسفانه ما مصروف کارهایی هستیم که برای مردم افغانستان سوال‌برانگیز می‌باشد.
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی افزود که مردم از نظام دفاع کرده‌اند، اما به خواست‌های آنان رسیده‌گی نشده است. در برخی مناطق تا هنوز شهدا و زخمی‌های‌ آنان را انتقال داده نتوانستیم. قصۀ فاریاب، زابل و فراه همین است. در دشت ارچی و ولسوالی تاله‌و برفک عین وضعیت است.
وی ابراز داشت: وقتی مردم شش ماه در محاصره دفاع می‌کنند و ما از آن‌ها حمایت کرده نمی‌توانیم، باز بیاییم و بگوییم که ما مسول هستیم و ما مسوولیت بسیار بزرگ داریم. ما می‌توانیم که در قالب الفاظ خود را نجات دهیم، ولی در برابر خدا و مردم چه پاسخی داریم؟
رییس اجراییه خاطر نشان ساخت: ما در یک مرحلهٔ سخت تاریخی قرار داریم و مسوولیت بسیار بزرگ داریم. در این زمینه توجه جدی مسوولین امنیتی و دفاعی را خواستار هستیم. ولسوالی‌هایی‌که در فاریاب یکی پی‌هم سقوط کردند، مردم محل در دفاع قرار داشتند، ولی به دلیل این‌که کمک نرسید، بالاخره از آن‌جا آواره شدند. با این وضعیت، هیأت وزارت داخله رفته و شماری را که امنیت بند المار را تأمین می‌کردند، خلع سلاح کردند.
رییس اجراییه کشور گفت که در ولسوالی تاله و برفک مردم آواره شدند، راه ولسوالی از شش ماه به این سو مسدود است و وضعیت این ولسوالی بالای امنیت ولایت‌ّهای بغلان، بامیان و سمنگان و سایر ولایت‌ها تأثیر گذار است. در چنین شرایطی، ما جنجال‌های دیگر را برای خود و مردم افغانستان ایجاد می‌کنیم. واقعاً وضعیت به مرحله‌یی رسیده که من به حیث یک شهروند و به حیث رییس اجراییه افغانستان سرانجام باید موضع واضح و روشن می‌گرفتم. آخرین فرصت‌ها برای بحث‌ اساسی است که آیا واقعاً ما تعهد به مردم افغانستان داریم یا خیر و یا مصروف کاری هستیم که خود ما می‌دانیم و خود ما خوش هستیم.
رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت که در چند روز گذشته ما شاهد یک جلسه شورای امنیت ملی و یک جلسۀ سر قومندانی اعلی قوای مسلح نبودیم. در حین حال، هر روز تلفات داریم و مردم افغانستان قتل عام می‌شوند. نیروهای امنیتی را به کشتار دادیم. کی مسوول است و به مردم جواب دهد؟
داکتر عبدالله عبدالله به مداخله‌ها در کار انتخابات اشاره کرد و گفت که انتخابات به یک مرحله حساس رسیده است. سرپرست دبیرخانهٔ کمیسیون انتخابات استعفاء داد. چند روز قبل به خاطر نگرانی‌های امنیتی مردم مسأله نصب استیکر به روی کاپی‌ تذکره مطرح شد و تصمیم بر این شد که کمیسیون مستقل انتخابات این موضوع را از نظر حقوقی و تخنیکی بررسی کند که آیا جوابگو است و یا خیر؟ این طرح را اداره ثبت احوال نفوس به خاطر رفع نگرانی‌های امنیتی مردم در مسیر راه‌ها مطرح کرد که به عنوان یک گزینه روی آن بحث شود. اما این مسأله نباید به معنی تحت فشار قراردادن کمیسیون مستقل انتخابات باشد.
رییس اجراییه تأکید کرد که هیچ کس حق ندارد که کمیسیون مستقل انتخابات را تهدید کند، این نقطه پایان پروسهٔ مردم سالاری خواهد بود. اعضای این کمیسیون شکایت دارند که زیر تهدید قرار دارند و تحت فشار مسایل بالای‌شان تحمیل می‌شود. با آن‌که تصمیم در این باره از صلاحیت کمیسیون است، ولی قرار است که با فشار بالای آن‌ها قبولانده شوند تا اعضای کمیسیون نصب استیکر یا کوچک شدن حوزه انتخاباتی را قبول کنند.
رییس اجراییه افزود: باردیگر اعلام می‌کنم که هیچ کس حق ندارد که استقلال کمیسیون مستقل انتخابات را زیر سوال ببرد. فردا تعدادی کاندید می‌شوند، بازهم کاندید باشند و هم کمیسیون را فشار دهند. این کار برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. این در حقیقت، قربانی مردم افغانستان را که در دفاع از حکومت و مردم‌سالاری می‌پردازند، زیر سوال می‌برد. چهار تن از اعضای کمیسیون نظرشان را گفتند که از نظر حقوقی و تخنیکی این کار ممکن نیست. بنابراین هیچ پروسهٔ دیگر دوام کرده نمی‌تواند و هیچ پروسهٔ دیگر بالای مردم افغانستان تحمیل شده نمی‌تواند.
داکتر عبدالله عبدالله ابراز داشت که با وجود چالش‌ها در تأمین امنیت انتخابات، مردم افغانستان قربانی می‌دهند و با قبول خطر ثبت‌نام می‌کنند. من این را با مسوولیت اعلام می‌کنم که هیچ نوع فشاری بالای اعضای کمیسیون مستقل انتخابات پذیرفتنی نیست. کمیسیون مستقل انتخابات، فیصله‌هایش را با اکثریت اعضا تصویب می‌کند و در قبال شفافیت انتخابات مسوولیت دارد. با این وجود شاید آخرین فرصت‌ها را ما برای برگزاری یک انتخابات خوب در اختیار داشته باشیم.
رییس اجراییه با اشاره به انتخابات‌های گذشته گفت که تکرار گذشته را خواب ببینید. دیگر مردم افغانستان اجازه نخواهند داد که بازهم با سرنوشت و رأی میلیونی‌شان بازی صورت گیرد. امروز عدم علاقۀ مردم افغانستان برای رفتن به انتخابات همین است که می‌گویند رأی قبلی ما چه شد؟ وقتی این پروسه زیر سوال رفت، دشمن هم دست بالا پیدا می‌کند و می‌گوید که انتخابات شما همین است. مردم افغانستان هم مأیوس می‌شوند. امروز مردم افغانستان در دفاع از یک شخص یا تنها از دولت قرار ندارند؛ بل‌که از حق خود دفاع می‌کنند و می‌گویند که رأی دادن و آزادی بیان حق ماست.
داکتر عبدالله عبدالله تصریح کرد: اگر ما این ارزش‌ها را در عملکرد خود زیر سوال ببریم و جنجال‌هایی را در سطح ملی ایجاد کنیم که مردم افغانستان نتوانند از حق خود برخوردار شوند، باید در برابر مردم افغانستان جوابگو باشیم. ما فقط وظیفه داریم که بدون مداخله امنیت انتخابات را تأمین و تسهیلات لازم را فراهم سازیم. خشونت و تهدید به استعفا در کمیسیون مستقل انتخابات هرگز قابل قبول نیست. این اصلاً پروسه را به یک جای دیگر می‌برد. این‌که کی در انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی کاندید هست و کی نیست؛ این تصمیم حق هر شهروند است. همانطور که دربارۀ سایر مسایل انحصار مطرح است، ولی این انحصار یک شخص نیست و انحصار یک گروه نیست و این حق مردم افغانستان است که با خون خود به دست آورده و با خون خود حفظ می‌کنند.
در ادامه، رییس اجراییه کشور سالروز درگذشت استاد خلیل‌الله خلیلی را تسلیت گفت و افزود که استاد خلیلی در روحیه‌بخشیدن به مبارزات مردم افغانستان نقش مهم داشته است.
داکتر عبدالله عبدالله بحث تحصن استادان و دانشجویان تربیۀ سیدجمال الدین افغان را مطرح کرد.
رییس اجراییه به وزیر تحصیلات عالی و سرپرست وزارت معارف هدایت داد که در صحبت با تحصن‌کنندگان به مطالبات و خواست‌های آنان رسیده‌گی نمایند.
در ادامه، مسوولان امنیتی در پیوند به وضعیت امنیتی کشور گزارش دادند. رییس اجراییه کشور گفت که برخلاف توقع، گراف خشونت‌ها و جنگ کاهش نیافته است.
رییس اجراییه به مسوولان امنیتی هدایت داد که در گزینش فرماندهان امنیه و مدیران ارشد امنیتی، بحث آشنایی با جنگ و سوق و فرماندهی را اولویت بدهند.
سپس، معین وزارت صنایع و تجارت در پیوند به سفرشان به پاکستان گزارش داد و گفت که جانب پاکستان تمام پیشنهادهای هیأت را پذیرفته و آمادۀ همکاری در زمینۀ تسهیل دادوستد تجاری می‌باشند.
طبق دستور کار مجلس، وزیر مهاجرین و عودت‌کننده‌گان دربارۀ پیشنهاد عضویت افغانستان در سیستم مالی بین‌المللی«ifs» گزارش داد.
وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان گفت که عضویت افغانستان در سیستم مالی بین‌المللی تصویب شده است. رییس اجراییه کشور به وزارت‌های امور خارجه و مخابرات وظیفه داد که در طی مراحل پروسۀ عضویت در سیستم مالی بین‌المللی همکاری جدی کنند.
سپس، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، دربارۀ طرح سیستم‌های آبیاری بند سلما به جلسه گزارش ارایه کرد.
بر بنیاد این گزارش، باید روی موثریت استفاده از بند سلما کار صورت گیرد؛ زیرا 75 درصد آب این بند ضایع می شود.
رییس اجراییه هدایت داد که باید کانال‌های بند سلما به شکل معیاری ساخته شود تا از انحراف و ضایع‌شدن آب جلوگیری صورت گیرد.  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا