اخبارسیاستامنیت

بیست و نه هزار و دو صد وچهل و هشت تن در زندان های کشور زندانی است

کابل/ 3 دلو/ باختر

معاون ادارۀ زندان ها می گوید: بیست ونه هزار و دوصد و چهل وهشت تن در سی و هشت زندان کشور زندانی استند.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ دگروال نظام الدین نورستانی، معاون امنیتی ادارۀ امور تنظیم زندان ها امروز در برنامۀ  حساب دهی دولت به ملت گفت: ادارۀ امور تنظیم امور زندان ها یک سال قبل به اساس فرمان رییس جمهوری از  وزارت امور داخله جدا و به ادارۀ مستقل تبدیل شد.

او گفت: این اداره در مدت یک سال کاریش در بخش های مختلف دست آورد  های زیادی داشته است، ایجاد زیربنای حقوقی انسجام مدیریت  زندان ها، خدمات اساسی به زندانیان؛ تدوین  برنامۀ  ملی اصلاحات اداره و کنترول شیوع کرونا،   مبارزه با فساد اداره، مبارزه با قاچاق موادمخدر، جلوگیری از اشیای ممنوعه،  اصلاح و تربیت مجدد زندانیان و دست رسی به اطلاعات است.

نورستانی گفت: به دست آوردن 656 مبایل، 51 دانه گوشکی، 142 عدد چارچر،  99 سیمکارت، 1880 قبضه چاقو، 1115  گرام مواد مخدر نوع چرس، 913 گرام  هیروئین، 1296 گرام شیشه و 1010 گرام تریاک از دست آوردهای یک ساله این اداره است.

نورستانی داشتن مبایل هوشمند را رد نکرد و گفت: شمار از زندانیان مبایل های هوشمند دارند، اما ما تلاش می کنیم که جلوه آن گرفته شود و ما در مدت یک سال تعداد زیادی از این مبایل ها را جمع آوری کردیم و در نظراست به خاطر  تماس زندانیان با خانواده های شان تلیفون های را به شکل «پی، سی، او» ایجاد کنیم.

او قاچاق موادمخدر را در داخل زندان ها تایید کرد و گفت: در داخل زندان ها شمار از زندانیان به موادمخدر معتاد استند و بعضی اشخاص به شکل ماهرانه  مواد را قاچاق می کنند که شمار زیادی از این افراد ازسوی این اداره گرفتار شده اند.

او گفت: در سراسر کشور، 38 زندان و مراکز تربیت اطفال مربوط این اداره است  که چهار زندان و مرکز تربیتی آن در مرکز است.

معاون ادارۀ زندان ها افزود: 29248 نفر در زندان های کشور تحت حبس قرار دارند که 16446 آن طبقه ذکور 3668 آن اناث و از این میان، 147 زن خارجی 2150 مرد خارجیان اند.4987 تن داعشی و 3693 تن از گروه طالبان شامل می شود.

او درمورد معیاری بودن زندان ها گفت که به جز زندان مرکزی در ولایت ها زندان های معیاری وجود ندارد و یک زندان در قندهار به شکل معیاری زیر کار است و در نظراست که تمام زندان های کشور معیاری شود.

او خاطرنشان کرد که به جز زندان بگرام نظارت خانۀ امنیت ملی و نظارت خانۀ پولیس، تمام زندان ها زیر ادارۀ این اداره است. بهزاد  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا