جامعه

به خاطرکنترول نرخ تکت های طیاره ، نرخنامه جدید ساخته میشود

کابل باختر 21 سنبله
به منظورجلوگیری ازاضافه ستانی، وکنترول نرخ تکت های طیاره ، نرخنامه جدید ساخته میشود.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر: پس از بلند رفتن نرخ تکت های داخلی ، اداره مستقل هوانوری ملکی درنشست های که با مسولان شرکت های هوایی انجام داد، تصمیم براین شده تا عنقریب نرخنامه جدید ساخته شود.
این اقدام اداره هوانوردی درحالی صورت میگیرد که شمارازمردم به خاطرافزایش نرخ تکت های داخلی شکایت داشته و از دولت  نیز انتقاد کرده اند.
آنان ازدولت و مسولان مربوط  میخواهند که هرچه زود ترجلواضافه ستانی و خود سری های شرکت های هوایی را بگیرند.
سلیمان عمر رییس بخش تجارت شرکت هوایی کام ایر، دلیل بلند رفتن نرخ تکت های داخلی را درکنار آن که مالیات ، مصارف خدمات میدان ها ، پارکینگ ها وبلند بودن قیت تیل طیاره وانمود کرد ، گفت که درولایت های دوردست مانند بامیان ، بدخشان، نیمروز، فراه وشهر چغچران ، مسافران  کم میباشد وبعضآ یک قسمت سیت های طیاره خالی میماند و هم درشماری ازولایت ها تیل طیاره موجود نبوده  و باید طیار تیل دوطرفه را بگیرد دربدل آن مسافر کم انتقال بدهد تا وزن طیاره سنگین نشود.
وی افزود که  این امر بالای قیمت تکت نیزتاثیرمیگذارد وازجانب دیگر درپروازهای داخلی درولایت های  دوردست چندان نفع هم به شرکت های هوایی نمیرسد.
اوخاطرنشان ساخت که تنها نرخ تکت پروازهای داخلی از5 تا 10 دالر با درنظر داشت مشکلات متذکره ، افزایش یافته است آن هم درولایت های  دور دست کشور .
عمراضافه کرد که شرکت های هوایی صافی ، افغان جیت وافق شرق نیز نتوانستند  مالیات، مصارف خدمات میدان و پارکینگ را بپردازند، ازهمین رو ورشکسته شدند.
وی درزمینه کاهش مالیات، خواهان همکاری دولت با شرکت های هوایی داخلی کشور شد.
دراین حالی عبدالحبیب ځدران رییس عمومی عواید وزارت مالیه به آژانس باختر گفت که ازدو تا سه سال اخیردرمالیات شرکت های هوایی کدام تغییرنیامده است و شرکت ها 5 درصد به اساس مالیات برعایدات، باید مالیه بپردازند.
وی افزود که مالیات هرشرکت هوایی به تناسب عواید آن اخذ میشود و مشکل مالیات شرکت های هوایی داخلی مشکل خود آن ها بوده و باید مطابق قانون،  مالیات شان را بپردازند، درصورت که آنها مالیات شان را درزمان معیین پرداخت نکنند جریمه های مالیاتی نیز بالای آنان میاید .
همینگونه دراین رابطه قاسم رحیمی سخنگوی اداره مستقل هوانوردی ملکی گفت که به منظور رفع مشکلات مردم از ناحیه اضافه ستانی درنرخ تکت های طیاره ازسوی شرکت های هوایی، نشستی های با مسولان آن شرکت ها صورت گرفت و ازآنان خواسته شده تا طرح شان را دررابطه به ساختن یک نرخنامه جدید بدهند که ازجانب آنان ارائه شد.
اوگفت اکنون این طرح ازسوی اداره هوانوردی ملکی زیربازنگری و ارزیابی میباشد تا با درنظرداشت وضعیت اقتصادی مردم وسیاست اقتصادی شرکت های هوایی داخلی، به زودی نرخنامه جدید ساخته شود .
وی افزود که هدف ازساختن نرخنامه جدید این است که ازیک طرف  مشکلات مردم رفع شود و ازجانب دیگر وضعیت اقتصادی شرکت های هوایی نیزدرنظرگرفته شده باشد تا آنان نیز ورشکسته نشوند.
رحیمی اضافه کرد که دراین نرخنامه هم فضای رقابت برای شرکت های هوایی داخلی بازگذاشته خواهد شد و هم مسافران حق انتخاب را خواهند داشت که ازکدام شرکت هوایی تکت اخذ کنند.
او گفت که درکشور پنج شرکت هوایی داریم ، این شرکت ها شامل  آریانا، کام ایر، صافی ، افق شرق و افغان جیت میباشند که ازاین جمله شرکت صافی حدود سه ماه قبل به خاطرعدم پرداخت مالیات و تکت خدمات هوانوردی ، نتوانست به فعالیت ادامه دهد.
همچنان شرکت افغان جیت نیز اضافه از دوسال قبل به اساس مشکلات مالی نتوانست به فعالیت ادامه دهد و شرکت هوایی افق شرق نیز به خاطرکهنه بودن و غیرقابل استفاده بودن طیاره هایش ، برایش اجازه فعالیت داده نشد.
او یکی از عوامل بلند رفتن نرخ تکت ‎های داخلی را متوقف شدن فعاليت شرکت هوايی صافی، مشغول بودن شرکت آريانا در انتقال حجاج و بلند رفتن تقاضا دانست .
سخنگوی اداره هوانوردی ملکی خاطرنشان ساخت که باید شرکت های هوایی داخلی با توجه به مسولیت های اخلاقی که دربرابر مردم کشوردارند، اضافه ستانی نکنند و همچنان درتلاش به خاطرورشکسته شدن دیگر شرکت های هوایی نیزنباشند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا