سیاست

شورای وزیران: قصر پغمان هر چه عاجل به بهره برداری سپرده شود // روند احیأ مجدد مجسمه های بودا دربامیان تحت نظارت مداوم قرارگیرد

کابل 4 ثور باختر

جلسه نوبتی شورای وزیران، امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید.
به اساس معلومات ریاست عمومی ادارۀ امور و دارلانشای شورای وزیران به آژانس باختر،ابتدا، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از اشتراک در چهارمین  اجلاس سران سازمان همکاری های متقابل و تدابیر اعتماد سازی در آسیا (سیکا) که با هدف ارتقا و تحکیم اعتماد میان کشور های منطقه و جهان به میزبانی رئیس جمهوری مردم چین در آن کشور تدویر یافته بود به جلسه معلومات مفصل ارایه نمودند:
رئیس جمهوری ا.ا در این اجلاس ضمن تاکید بر اهمیت همکاری میان کشور های همسایه و منطقه از مواجه بودن منطقه به تهدیدات فرا ملی مانند تروریزم، افراطیت و جرایم سازمان یافته و بخصوص تروریزم به عنوان جدی ترین تهدید صلح و امنیت یاد آوری نموده نیازمندی کشور های منطقه را در جهت تلاش جمعی برای مبارزه با تروریزم و افراطیت ضروری پنداشته و از جانبی دیگر همکاری های موثر و گسترده کشور های اشتراک کننده در عرصه های تجارت، ترانزیت، حمل و نقل و انرژی را در راه رسیدن به انکشاف و توسعه مطالبه نمودند.
رئیس جمهور از نیت نیک کشور های اشتراک کننده و جامعه جهانی در قبال افغانستان بالاخص در رابطه به تدویر موفقانه دور اول انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی که در فضای امن و دیموکراسی با اشتراک حداکثر رای دهنده گان تدویر یافت، حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی افغانستان را در سطح جهانی بیشتر از پیش بلند برد، ابراز امتنان نمود.
بعداً، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به روز مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب جدید به اعضای شورای وزیران معلومات داده اضافه نمودند که طبق برنامه کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نهائی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 31 سرطان مطابق به تاریخ 22 جولای سال 2014 میلادی که مصادف به روز 24 ماه مبارک رمضان میشود از جانب آن کمیسیون اعلام میگردد، بدین ترتیب بعد از سپری شدن روزهای عید سعید فطر مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ریاست جمهوری به روز شنبه مورخ 11 اسد سال روان مطابق دوم اگست سال 2014 میلادی طی مراسم خاصی در ارگ ریاست جمهوری برگزار میگردد.
سپس، رئیس جمهوری از وزرای امور داخله و دفاع ملی خواست تا از آماده گی امنیتی برای دور دوم انتخابات به اعضای کابینه معلومات ارایه نمایند.
نخست، وزیر امور داخله از همآهنگی لازم نیروهای امنیتی به جلسه اطمینان داده گفت در هفته گذشته وزارت های امور داخله و دفاع ملی سیمینار های مسؤولین امنیتی را دایر که در سیمینار ها موفقیت ها، چالش ها و ضعف های امنیتی که در دور اول انتخابات به وقوع پیوسته بود به بحث گرفته و در جهت جلوگیری از تکرار نقایص یاد شده، در دور دوم انتخابات تدابیر لازم امنیتی اتخاذ گردید است.
به همین ترتیب وی از حصول اطمینان کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر رسیدن اسناد انتخاباتی به ولایات کشور به جلسه اطمینان داده خاطر نشان نمود که پروسه انتقال این اسناد به ولسوالی های ولایات نیز آغاز گردیده است.
سپس، وزیر دفاع ملی با تائید از همآهنگی ارگان های امنیتی در تدویر دور دوم انتخابات گفت"ما تدابیر لازم را روی رفع ضعف ها و چالش ها اتخاذ نموده ایم و قرار است نماینده گان ارگان های امنیتی به شمول اداره مستقل ارگان های محل طی مدت ده روز آینده از وضعیت امنیتی تمام کشور بازدید بعمل آورده و از نتیجه به مقام ریاست جمهوری ا.ا گزارش ارایه نمایند." 
بعداً، شورای وزیران از عرضه خدمات موثر و به موقع شرکت هوائی کام ایر در امور حکومتی و انتقال مجانی زخمی ها و شهدای نیروهای امنیتی به ولایات مربوط به نیکویی یاد آوری نموده، کمیته حج فرضی را موظف نمود تا به پاس خدمات این شرکت، در افزایش سهیمه انتقال حجاج سالروان شرکت متذکره به عربستان سعودی تجدید نظر بعمل آورد.
در ادامه، بر طبق پیشنهاد وزیر اطلاعات و فرهنگ در رابطه به تحکیم دیوار استنادی منار جام ولایت غور که اخیراً بالاثر سیلاب ها صدمه دیده، شورای وزیران وزارت مالیه را موظف نمود تا به خاطر احیای مجدد دیوار استنادی این منار مبلغ ده ملیون افغانی را طور عاجل تدارک و به بودجه وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقال نماید.
به همین ترتیب شورای وزیران، وزارت اطلاعات و فرهنگ را موظف نمود تا پروسه احیأ مجدد مجسمه بودای ولایت بامیان را که توسط سازمان ای کوموس (ICOMOS) جرمنی آغاز گردیده، تحت نظارت مداوم قرار دهد.
بعداً، وزیر مشاور ارشد رئیس جمهوری درامور ساختمانی، تخنیکی، معادن، انرژی و آب گزارش اجراآت کمیسیون موظف را در رابطه به بهره برداری از قصر پغمان به جلسه ارایه نمود.
شورای وزیران موصوف را مجدداً موظف نمود تا این پروسه را به همکاری وزارت امور شهرسازی تسریع بخشیده و ساختمان قصر را هر چه عاجل به بهره برداری آماده سازند.
طبق اجندا، وزیر مالیه پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر اصدار هدایت به تمام بانک های دولتی و خصوصی جهت ارایه معلومات از حسابات بانکی مالیه دهنده گان به آن وزارت را به جلسه مطرح که نسبت محرمیت حسابات بانکی اتباع کشور مورد تائید شورای وزیران قرار نگرفت.
سپس، وزرای معادن و مالیه در رابطه به فیصله های قبلی شورای وزیران مبنی بر موکول نمودن قراردادهای بزرگ معادن و شهرسازی به حکومت بعدی صحبت مفصل نموده پیشنهاد نمودند که به منظور تشویق سرمایه گذاری، جلوگیری از ضیاع وقت و افزایش عواید دولت این قرارداد ها طی مراحل گردد که مورد تائید شورای وزیران قرار گرفت.
به همین ترتیب، شورای وزیران به وزیر معادن وظیفه سپرد تا طبق صراحت بند (2) مصوبه شماره (26) مورخ 3/7/1391 شورای وزیران چگونگی تفحص نفت گاز را که قبلاً توسط نیروهای امریکائی در حوزه گازدار کشکه ولایت بادغیس آغاز گردیده و فعلاً کار آن را متوقف نموده اند  با جانب نیروهای آیساف مطرح و از نتیجه به ریاست جمهوری گزارش دهد.
متعاقباً، وزیر انرژی و آب در حالیکه رئیس عمومی اداره جیودیزی و کارتوگرافی به جلسه حضور داشت پیشنهاد کمیسیون موظف را مبنی بر تحکیم کاری سواحل دریا ها به خصوص دریای آمو را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که علاوه از تحکیم کاری سواحل دریاها احیأ دوباره علایم سرحدی در سرحدات کشور نیز لازمی پنداشته می شود.
شورای وزیران پیشهاد نه ماده یی کمیسیون موظف را مورد تصویب قرار داده، وزرای انرژی و آب، امور داخله، امور خارجه، مالیه، زراعت و آبیاری، احیأ و انکشاف دهات، امور سرحدات و قبایل، اداره ملی حفاظت محیط زیست و اداره عمومی جیودیزی و کارتوگرافی را تحت ریاست مشاور امنیت ملی موظف به تطبیق پیشنهاد های ارایه شد کمیسیون موظف نمود همچنان به وزارت مالیه وظیفه سپرده شد تا معادل مبلغ ده ملیون دالر را در سال 2014 غرض احیای علایم سرحدی به دسترس اداره جیودیزی و کارتوگرافی قرار دهد.
در ادامه، وزیر مخابرات در مورد نشر گزارش های اخیر در مورد شنود مکالمات تیلفونی افغانها از جانب کشور ایالات متحده امریکا به جلسه معلومات داده، افزود که این مکالمات از طریق دستگاه های که به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر از سوی نیروهای بریتانیائی و امریکائی در افغانستان نصب گردیده شنود و ضبط می گردند.
شورای وزیران این فعالیت ها را تخطی سریع و آشکار از توافقاتی مبنی بر نحوه استفاده تخنیکی از این دستگاه ها و مهمتر از آنکه نقض سریع حاکمیت ملی افغانستان، نقض حقوق بشری و شهروندی افغانها تضمین شده در قانون اساسی افغانستان پنداشته، به وزارت های امور داخله و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی وظیفه سپرد تا به فعالیت تاسیسات یاد شده فوراً پایان دهند.
همچنان به مشاور امنیت ملی هدایت داده شد تا در رابطه به این فعالیت های خلاف قانون، نارضایتی شدید حکومت افغانستان را به جانب ایالات متحده امریکا ابراز نموده و موضوع را جداً با آنها پیگیری نماید.
در اخیر جلسه سه مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا