اخباراقتصادTOP

افغانستان به هزینه بیش از 54 میلیون دالر جلغوزه صادر کرده است

کابل / 23 حمل / باختر
وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در یک سال گذشته به هزینه بیش از 54 میلیون دالر امریکایی جلغوزه سیاه صادرات داشته است.
به گزارش آژانس باختر؛ این وزارت در تویتی نگاشته است که افغانستان توانسته در سال 1400 خورشیدی 4.953 تن جلغوزۀ سیاه را صادر کند. این وزارت هزینه مجموعی صادرات این میوۀ خشک کشور را 54 میلیون و 38 هزار و 988 دالر آمریکایی گفته است.
چندی پیش نیز این وزارت گفته بود که در یک نمایشگاه یک روزه در شهر شانگ‌های چین ۲۶ تن جلغوزۀ افغانستان به فروش رسیده بود.
چین یکی بازارهای خوب و بزرگی برای فروش جلغوزۀ افغانستان است و یکی از دلایل فروش بالای جلغوزه در این کشور، داشتن سرتیفیکت و معیارهای آن کشور و هم‌چنان به گونۀ‌ بسته‌بندی شده در داخل افغانستان است.
جلغوزۀ‌ سیاه یکی از مفیدترین و با ارزش‌ترین میوه‌های خشک افغانستان است و با داشتن ویتامین‌های فراوان و خواص درمانی برای تقویت سیستم ایمنی، سلامتی و شادابی پوست بدن، تقویت حافظه و پیش‌گیری از حمله‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این محصول کشور از شهرت بالایی در جهان برخوردار است و اکنون یک کیلو گرام جلغوزه سیاه در بازار به بیش از دو هزار افغانی به فروش می‌رسد.
بر اساس گزارش ها در حال حاضر، بیش از 43 هزار هکتار زمین در هشت ولایت افغانستان از جمله پکتیا، خوست و حومۀ آن ساحات تحت پوشش جنگلات جلغوزۀ سیاه را در کشور احتوا می کند.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا