جهان

ازدواج های اسلامی درافریقای جنوبی به رسمیت شناخته شد

کیپ تاون – فرانسپرس – 13 ثور – باختر
خبرگزاری فرانسه از تایید آیین ازدواج اسلامی در افریقای جنوبی، به منظور سازماندهی وضع ازدواج ادیان مختلف در این کشور، خبر داد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از شهرکیپ تاون افریقای جنوبی نوشت: ˈخالما موتلانتهˈ معاون رییس جمهور آن کشور روز پنجشنبه، در مراسمی در کیپ تاون برای نخستین بار در طول تاریخ اجتماعی افریقای جنوبی با تعیین 100 امام جماعت مساجد  آنها را مامور سازماندهی و مدیریت بر ازدواج های اسلامی ساخت.
خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود افزود: دولت افریقای جنوبی با این اقدام همه انواع ازدواج های اسلامی را قانونا به رسمیت شناخته و در واقع فصل جدیدی را در مناسبات اجتماعی جوامع اسلامی این کشور گشوده است.
به سبب تکثر فرهنگ ها و قومیت های گوناگون و نیز فرقه های مختلف اسلامی در افریقای جنوبی، موضوع ازدواج های اسلامی به ویژه مباحث مربوط به حضانت و ارث آنها سال ها رسمیت نداشت اما با تلاش شورای عالی قضایی مسلمانان این کشور مسقر در شهر کیپ تاون که رییس آن معاون رییس قوه قضاییه این کشور است این امر در قوانین مدنی رسمیت قانونی یافت.
فرانس پرس ادامه داد: گرچه مرکز اسلامی زنان و شورای عالی قضایی مسلمانان افریقای جنوبی از این تصمیم معاون رئیس جمهور استقبال کردند اما یک گروه بزرگ مسلمانان جنوب قاره افریقا که بیش از 200 سازمان و نهاد اسلامی را در بر می گیرند و نیز کنوانسیون وحدت اسلامی در خود افریقای جنوبی با اعلام اینکه دولت افریقای جنوبی برای تعیین این دسته از ائمه جماعت به عنوان متولی ازدواج اسلامی با آنها مشورت نشده است، این اقدام دولت را اقدامی سیاسی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی هفته آینده که به تعیین روسای سه قوه نیز می انجامد، توصیف کردند.
سخنگوی این گروه از سازمان های معترض به این تصمیم دولت گفت: دولتی که به مدت 20 سال بر نفی ازدواج های اسلامی پافشاری می کرد، این بار به دلایل سیاسی سعی دارد  بطور ظاهری آنها را تایید کند.
گرچه مسلمانان افریقای جنوبی فقط دو درصد از نفوس تقریبا 53 میلیونی این کشور را تشکیل می دهند اما از نفوذ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بلندی در این کشور برخوردار هستند.
حرمت و جایگاه فعلی مسلمانان امروز افریقای جنوبی مدیون نقش مبارزان سیاسی این کشور چون شیخ یوسف، توران گورو، احمد کاتادرا (رییس دفتر نلسون ماندلا رهبر فقید)، شیخ اسماییل وادی، عصمت قاسم و احمد دیات در کنار رهبران کنگره ملی افریقا (ای ان سی) به رهبری خود ماندلا نیز هست.
در هر حال مسلمانان این کشور از نظر سیاسی و اجتماعی در حزب حاکم کانگرس یا ای ان سی از موقعیت خوبی برخوردارند، به گونه ای که بیش از 22 نماینده مجلس این کشور از مسلمانان هستند و حتی سه وزیر اقتصاد و دارایی، علوم و تکنالوژی و آب و منابع طبیعی و نیز رییس ثابت آژانس انرژی اتمی و بسیاری از معاون وزیر در این کشور مسلمان اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا