سیاست

اعلامیه مشترک جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجکستان راجع به گسترش و تقویت روابط دو جانبه

کابل باختر 6 حمل
بنابر دعوت حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجکستان به تاریخ ۶ حمل ۱۳۹۳ هجری خورشیدی مطابق ۲۶ مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی در رأس یک هئیت بلند پایه از جمهوری اسلامی افغانستان بازدید رسمی بعمل آورد.
در جریان مذاکرات سران دو کشور، که در فضای دوستانه و حسن تفاهم برگزار شد، مسایل روابط دو جانبه، همچنان مسایل منطقه یی و بین المللی مورد علاقه طرفین، مورد بررسی و ارزیابی همه جانبه قرار گرفت.

روئسای جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان :

بر مبنای اصول و سنت های ارزشمند روابط دوستانه و حسن همجواری، مشترکات زبانی، فرهنگی و تاریخی، که عامل سازنده و مؤثر گسترش بعدی پیوند های دو کشور میباشند؛
با تأکید به اهمیت و استفاده از امکانات گسترده یی همکاری های سودمند متقابل درعرصه سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی؛
در موضوعات زیرین به موافقت رسیدند:
۱ – جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان با اظهار رضایت از سطح بلند روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی دو کشور، بر ضرورت گسترش و رشد سریع بعدی روابط و همکاری ها  در همه عرصه ها و ساحات تأکید نمودند.
۲ – جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان با تأکید و پشتیبانی از اصول و معیار های پذیرفته شده حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد آمادگی خود را برای همکاری در جهت تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه ابراز نمودند.
۳ – جمهوری تاجکستان از ابتکارات رهبری جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان به منظور دست یابی به مصالحه و صلح توسط افغانها و به رهبری افغانها پشتیبانی می نماید.
۴ – طرفها همکاری های خود را در عرصه های مبارزه با تروریزم، افراطگرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان یافته فراملی وغیره چالش ها و تعهدات زمان معاصر  ادامه خواهند داد.
جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان با درنظر داشت فعال شدن اعمال تروریستی و افراطگرایی مسلحانه در مناطق شمالی و شمال شرقی افغانستان و به خصوص افزایش تهدیدات گروه های  تروریستی بین المللی، گسترش بیشتر همکاری های دایمی، روابط و مشورت های کاری نهاد های امنیتی سرحدی و مبارزه با مواد مخدر، فعال ساختن همکاری نهاد های قضائی و څارنوالی و امور داخلی را مورد تأکید قرار دادند.
۵ – جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان به هدف تقویت و رشد مطلوب روابط سیاسی مشوره ها را در سطح وزارت های امور خارجه دو کشور بطور منظم دامه خواهند داد.
۶ – طرفها بر تطبیق سریع طرح های ساختمان خطوط انتقال برق از تاجیکستان به افغانستان، و از این طریق به ایران و پاکستان تأکید نمودند.
در این زمینه اظهار آمادگی گردید، که جانب افغانستان شبکه برقی خود را گسترش میدهد و خطوط  جدید برق، به ویژه در سمت ولایات شمالی، شمال شرقی، مرکز و جنوب شرقی افغانستان ساخته میشود، تا نیاز مردم برای برق به قیمت مناسب مرفوع گردد.
طرفها برضرورت تطبیق سریع طرح منطقوی خرید و فروش برق بین دولت های آسیای مرکزی و آسیای جنوبی    (CASA-1000) با جلب نهاد های تمویل کننده  جهانی و منطقوی تأکید نمودند.
طرفها گسترش همکاری ها در ساحات دیگر همکاری انرژی قبل از همه ساختمان بند های آبی و موسسات گوناگون انرژی و تربیه کادر ها و متخصصین ساحه برق را امر مطلوب میداند.
طرفها به ساختمان لوله گاز شبرغان مزار شریف – بشکینت ابراز آمادگی نمودند.
۷ – جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان توسعه تجارت سرحدی را مهم ارزیابی نمودند.
در این راستا، جانب افغانستان پیشنهادات جانب تاجکستان را در مورد احداث بنادر و بازار های مرزی در مناطق ونج- جامرچ – شاهان –  خواهان و همچنان فعال نمودن هر چه زودتر بنادر و بازار های کاکل- آی خانم و بشکنت کلدار برای گسترش مناسبت های تجارتی و اقتصادی دو کشور و گسترش ترانزیت و تجارت ترانزیتی بررسی خواهند نمود.
طرفها موافقت خود را برای ساختمان پل جدید در منطقه کاکل – آی خانم ابراز داشتند.
طرف ها امکان وصل ترانسپورتی جمهوری اسلامی افغانستان را به جمهوری مردم چین از طریق قلمرو جمهوری تاجکستان مهم ارزیابی نموده، در این مورد همکاری میکنند.
۸- جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان همکاری های خود را در زمینه استفاده از ذخایر آبی، دریا های دو کشور از جمله برای تولید نیروی برق و آبیاری زمین های نو کارم با در نظر داشت منافع همه کشور های حوزه و در چهار چوب همکاری سود مند و سازنده منطقوی گسترش خواهند داد.
۹-  طرفها موضوع عملی نمودن طرح های راه های موتررو و راه آهن را از جمهوری تاجکستان از طریق قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان و تاجکستان را به عنوان عامل مهم انکشاف اقتصادی منطقه و حل مسایل اقتصادی دو کشور ارزیابی نموده آغاز فعالیت ترانسپورت زمینی به منظور انتقال مسافرین (مسیر کابل– دوشنبه، دوشنبه- کابل) را مورد بررسی مشخص قرار خواهند داد.
و در راستای آغاز هرچه زود تر ساختمان راه آهن تاجکستان – افغانستان – ترکمنستان در هر دو مسیر پیشنهاد شده موافقت و تائید ترکمنستان ضروری دانسته شد.
۱۰- جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان امضای هرچه زود تر موافقتنامه تجارت ترانزیتی تاجکستان- افغانستان- پاکستان را امر ضروری برای گسترش ترانزیت و همکاری منطقه وی ارزیابی می نمایند.
۱۱- طرفها بر نقش کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی، تجارتی، تخنیکی و فرهنگی جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان تأکید نموده، این نهاد را مکلف نمودندکه پیشنهادات مشخص  و دقیق را به منظور گسترش بعدی همکاری های سودمند متقابل، اقتصادی تجارتی دو جانبه تهیه و برای بررسی ارائه نماید.
۱۲ – جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان خواستار توسعه و گسترش همکاری های دو جانبه  فرهنگی و همکاری های دانشگاهی میان مراکز علمی دو کشور گردیدند. در این راستا جمهوری تاجیکستان موضوع اعطای بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان افغان و تأمین شرایط امتیاز تحصیل را در موسسات تحصیلات عالی و تخصصی مجدداً مورد تأکید قرار داد.
۱۳- جمهوری تاجکستان پشتیبانی خود را از تلاش های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در تقویت ساختار های نظامی، امنیتی و پولیس و آموزش پرسونل آنها به منظور ثبات پایه دار در آن کشور ابراز داشته آمادگی خویش را برای ادامه همکاریها در مورد تکمیل مهارت مسلکی مقامات تنفیذ قانون،  امنیتی و نظامی افغانستان بار دیگرتأکید نمود.
۱۴- جمهوری تاجکستان و جمهوری اسلامی افغانستان آمادگی خود را برای همکاری های گسترده در چارچوب سازمان ملل متحد و سازمانهای تخصصی آن، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری کنفرانس اسلامی و دیگر سازمان های بین المللی و منطقوی اعلام داشته، با تبادل نظر پیوسته راجع به موضوعات مهم فعالیت خود را در عرصه منطقوی و بین المللی  هماهنگ خواهند ساخت.
رئیس جمهوری تاجکستان امام علی رحمان نقش رئیس جمهوری اسلامی افغانستان حامد کرزی را در رشد و تحکیم مناسبات دوستانه تاجکستان – افغانستان در تأمین صلح و ثبات، بازسازی کشورش وتقویت همکاری های منطقوی و حل مسایل بین المللی عالی ارزیابی نموده از آن قدردانی مینماید.
امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجکستان از نتایج سفر به جمهوری اسلامی افغانستان و مهمانوازی  و پذیرایی گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی افغانستان ابراز سپاس و امتنان مینماید این اعلامیه بتاریخ  ۶ حمل ۱۳۹۳ هجری خورشیدی مطابق۲۶ مارچ ۲۰۱۴ میلادی در شهر کابل در دو نسخه به زبانهای دری و تاجکی که هر دو اعتبار یکسان دارد، تحریر و امضأ شد.

               حامد کرزی                                                                                         امام علی رحمان         

    رئیس جمهوری اسلامی افغانستان                                                                          رئیس جمهوری تاجیکستان

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا