اقتصاد

قنسل هند درهرات: كار اعمار بند سلما درزمان پیش بینی شده تکمیل می شود

 

هرات 25 جدی باختر

قنسل هند می گوید که پس ازتامین بودجه ی یک صدوده ملیون دالری جدی برای پروژه ی بند سلمای افغانستان ، این پروژه به وقت وزمان تعین شده ی آن تکمیل خواهد شد.

موصوف دردیدار با دکتورداوودشاه صباوالی هرات ضمن اعلام این خبرگفت"بااختصاص این بودجه ,پروژه بندسلما بعنوان یکی ازپروژه های زیربنایی درزمان پیش بینی شده به بهره برداری سپرده خواهدشد.

به گفته وي  بودجه تجدید نظر شده ١۴۵٧ کرورهندی است که شورای وزیران این کشور در نشستی با ان موافقت نموده است.

درجریان این دیدارکه سید عبدالناصریوسفی رئیس نماینده گی وزارت خارجه درهرات نیز باتقدیرازهمکاری های دولت هندوستان درعرصه های مختلف بازسازی بخصوص حمایت طرح های زیربنایی,  ازجمله پروژه بندسلما, پشیتبانی کامل اداره محلی هرات را ازتسریع روندکاربندسلمااعلام کرد.

گفته میشود کار فیزیکی بند سلما تا ۶٠ درصد پیش رفته است و بودجه اضافی تا ماه جدی ١٣٩٣ در نظر گرفته شده است که قرار است این بند به بهره برداری برسد.

 بر پایه معلومات مسولان وزارت اطلاعات هندوستان، در ماه جوزای ١٣٨٩، کابینه هندوستان حدود ٨۵۴ کرور(معادل ١۵۶ میلیون) را برای این پروژه تصویب کرده بود.

بودجه ابتدایی ساخت بند سلما که کار آن شش سال قبل آغاز گردید، ٣۵٠ کرور هندی بود که سپس به ۸۵۴ کرور رسید.

بند سلما، در ولسوالی کوهستانی چشت شریف که در حدود ١۶٠ کیلومتری شرق شهرهرات موقعیت دارد، به کمک مالی بلاعوض هندوستان ساخته می شود.

درحال حاضر، چهار شرکت هندی در اجرای این پروژه نقش دارند.

بايد گفت كه دو ذخيره به طول ۵۵٠ متر و ارتفاع ١٠٧ متر براي اين پروژه نيز ساخته می شود، که قدرت ذخیرۀ بیش از ۵١۴ میلیون متر مکعب آب را دارد.

بر اساس معلومات مسوولان دولتی، با بهره برداری این بند، زمینه برای آبیاری ۴٠ هزارهکتار (٢٠٠هزارجریب) زمین زراعتی فراهم خواهد شد و افزون برآن، ۴٢ میگاوات برق نیز تولید خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا