اقتصاد

وزارت انرژی و آب قرارداد های پروژه عام المنفعه را عقد کرد

کابل/۲۸ میزان/باختر
قرارداد 11 پروژه عام المنفعه با شرکت‌های خصوصی در وزارت انرژی و آب امروز عقد شد.
این قرارداد ها را  انجنیر محمدگل خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب برای بازسازی کانال‌ها، تحکیم سواحل و حفر چاه های تحقیقاتی در پنج ولایت (بلخ، ننگرهار، قندهار ، کندز و فراه) با حضورداشت شماری از وکلای پارلمان، روسای وزارت انرژی و آب با شرکت های خصوصی به امضا رساند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و آب به آژانس باختر٬  خُلمی سرپرست وزارت انرژی و آب از اهمیت مدیریت آب در شرایط کنونی یاد آورشد و گفت: با تطبیق این پروژه‌ها زمینه مدیریت درست آب، اشتغال، رشد زراعت و انکشاف اقتصادی در کشور فراهم می شود و صدها هزار خانواده از آن مستفید خواهند شد.
سرپرست وزارت انرژی و آب حفر چاه‌های تحقیقاتی در ولایات مختلف را به جهت تحقیق، مطالعه و بررسی آمار و ارقام آب‌های زیرزمینی مهم و ضروری خواند.
به گفته خُلمی بودجه ۱۰ پروژه به ارزش مجموعی 288.5 میلیون افغانی از طریق بانک جهانی تمویل می شود و بودجه پروژه کانال ارچی(بسته چهارم) ولایت کندز به ارزش 13.8 میلیون دالر توسط بانک توسعه آسیایی تمویل می‌ شود.
جاوید صافی، انیسه عمرانی، سید مقتدا میران و شاه خان شیرزاد نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان از وزارت انرژی و آب جهت راه اندازی این پروژه‌ها اظهار قدردانی کردند و امضای قرارداد پروژه‌های عام المنفعه را در پیشرفت زراعت و اقتصاد کشور یک گام موثر بیان کردند.
در همین حال نمایندگان شرکت‌های خصوصی نیز به تطبیق پروژه‌ها در زمان معیین و کیفیت مطمئن تعهد سپردند.
بازسازی تحکیم سواحل ارغنداب تالکان و چهاردهی ولسوالی پنجوایی قندهار، بازسازی کانال شمشپور ولسوالی سرخ‌رود ننگرهار، بازسازی لات اول و لات دوم کانال سنگسار ولسوالی ژیری قندهار، بازسازی کانال نورگَل ولسوالی نورگَل کنر، بازسازی کانال ارچی(بسته چهارم) کندز، حفر 20 حلقه چاه تحقیقاتی در مزارشریف بلخ، 15 حلقه چاه تحقیقاتی در جلال آباد ننگرهار، 16 حلقه چاه تحقیقاتی در قندهار، و 16 حلقه چاه تحقیقاتی در فراه از جمله پروژه‌هایی است که با شرکت های خصوصی قرارداد شد. با تطبیق این پروژه‌ها از تخریب صدها هکتارزمین زراعتی جلوگیری می شود و 17567 هکتار زمین تحت آبیاری قرار می‌گیرد. همچنان وضعیت آبهای زیرزمینی در بلخ، ننگرهار، قندهار و فراه مورد مطالعه و بررسی قرار خواهدگرفت.ختم/شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا