اقتصاد

افزایش بی پیشینه حاصلات زعفران( طلای سرخ)

کابل باختر 17 حوت
دهقانان زعفران کار افغانستان امسال 4675 کیلو گرام زعفران از مزارع خود حاصل برداری کردند . سال پار این رقم از 4000 کیلوگرام تجاوز نمی کرد.
به گزارش آژانس باختر، این افزایش در پی توزیع 236 متریک تُن پیاز زعفران، توزیع وسایل کشت و برداشت محصولات، ایجاد 236 قطعه نمایشی، آموزش شیوه های نوین کشت، مراقبت  و حاصل برداری برای 335 تن از دهقانان و محصلان، توزیع 236 بسته  زراعتی و ماشین الات خشک کن زعفران صورت گرفته است.
تلاش گسترده متخصصان این عرصه و کار عملی با دهقانان  در مزارع و کشتزار های زعفران بخش دیگری از فعالیت هایی است که سبب شد امسال به چنین یک دستاورد بزرگ نایل آییم. بیشترین  حاصلات این نبات  از ولایت هرات بدست اَمده است.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در همکاری با موسسات کمک کننده در آغاز سال پلان را طرح نمود که به اساس آن کشت زعفران به 23 ولایت کشور گسترش داده میشد. این برنامه  با جدیت و پشتکار متخصصان و دهقانان موفقانه تطبیق گردید و ما قادر شدیم به  هدف تعیین شده دست بیابیم، امسال  در سراسر افغانستان 1073 هکتار زمین زراعتی زعفران کشت شده است.
زعفران از نباتات صنعتی است که لقب(طلای سرخ ) به آن داده شده؛ و کشور ما مکان خوبی برای رشد ونموی این نبات است.
قابل ذکر است در سه سال اخیری زعفران افغانستان از سوی انستیتوت جهانی سنجش ذایقه و کیفیت مواد غذایی لقب بهترین و مرغوب ترین زعفران دنیا را از آن خود کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا