اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/24جدی/ باختر

شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت، به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی در کشور پرداخته اند.

روزنامۀ آرمان ملی، درصفحۀ پنجم مطلب زیرعنوان “برشنا شیرزی: برای توانمندی زنان در کنر متعهدام” نوشته است: برشنا شیرزی که تازه به حیث معاون والی کنر در امور اجتماعی مقرر شده است، می گوید: برای توانمندسازی زنان در کنر کار خواهدکرد.

خانم شیرزی که تحصیلات عالی تا مقطع لیسانس دارد، در اوایل ماه قوس به حیث معاون والی کنر در امور اجتماعی گماشته شد، او از طریق رقابت آزاد به پست راه یافته است.

 خانم شیرزی منحیث معاون والی در ولایتی کارخود را آغاز کرده است که مردم آن سخت سنت گرا اند.

مگر خانم شیرزی می گوید که می داند مردم کنر او را تحمل می کند و با وی همکاری خواهند کرد.

این روزنامه در همین صفحه مطلب دیگر را تحت عنوان “دموکرات ها طرح استیضاح دونالد ترمپ را به کنگره ارائه کردند.” نوشته است: دموکرات ها طرح استیضاح مجدد دونالد ترمپ را به دلیل “تحریک به اغتشاش” به کنگره ارائه کردند، اما جمهوری خواهان مانع رای گیری فوری در این زمینه شدند.

گزارش ها حاکی است که به زودی رای گیری برای تصویب طرح استیضاح صورت خواهد گرفت.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “مایک پومپیو: ایران، افغانستان جدید برای القاعده است” نگاشته است: به نقل از بی بی سی، پومپیو که روز سه شنبه 23 جدی در کلوپ ملی مطبوعات دریک نشست خبری صحبت می کرد، گفت: مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا، ایران را متهم به پناه دادن به رهبران القاعده و پشتیبانی ازاین گروه کرده است.

روزنامۀ 8صبح، مطلب تحت عنوان “مسوولیت سازمان ملل متحد در قبال صلح افغانستان” نوشته است: سازمان ملل متحد در سال 1945، بعد از دو جنگ ویران گر جهانی ایجاد شد، هدف از تشکیل این سازمان حفظ صلح و امنیت بین المللی در برابر تهدید دولت های خودکامه و متجاوز بود.

 بنابراین، اکنون ملل متحد با توجه به خواسته ها و انتظارات گروه های فوق، باید پروسه صلح در قطر را به نتیجه برساند و مردم افغانستان را دراین مقطع دشوار حمایت کند.

اگر ملل متحد، خواسته های مردم را در جریان گفت وگوهای صلح قطر وارد نتواند، همه زحمات آن در برگزاری گفت وگوهای صلح که طی دو دهه با گروه های مختلف از جمله زنان، جوانان، علما، رسانه ها، جامعۀ مدنی و نهادهای خصوصی در کشور انجام داده است، هیچ می شود.

ملل متحد، به عنوان یک نهاد توان مند بین المللی که از اعتبار و مشروعیت حقوقی برای ایجاد صلح و امنیت جهانی برخوردار است، می تواند نقش تعیین کنندۀ دراین مرحله در مذاکرات صلح افغانستان بازی کند.

روزنامۀ اطلاعات روز، مطلب زیرعنوان “مرز ایران، تجاوز جنسی بزرگ ترین خطری که زنان و کودکان پناهجورا تهدید می کند” علی رضا یاسا: نوشته است: این قسمت روایت بزرگترین خطری است که زنان پناهجو و فرزندان آن ها را تهدید می کند: آزار و اذیت جنسی، تجاوز جنسی دو مامور امنیتی مرکز بازگشت مهاجران در شهروان بریک زن ایرانی که تلاش شده بود، پس از تجاوز آن زن را در فهرست افراد فرستاده شده نشان داده شود، در حالی که او را در همان مکان تنها نگهداشته بودند.

این روزنامه مطلب دیگر زیرعنوان “حکومت موقت، کارشناسان چه می گویند” نگاشته است: اگرچه دوطرف مذاکره کننده از حکومت موقت هراس دارند و منافع خود را درآن نمی بینند، اما حکومت موقت تنها فرصت حل بن بست سیاسی و پایان جنگ افغانستان است. چنانچه که تجربه همه ی کشورهای درگیر جنگ های داخلی نشان می دهد که بدون تشکیل حکومت موقت زمینۀ حل سیاسی منازعه ممکن نبوده است. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا