صحت

قراردادهایی برای درمان بیماری «ایدز» به امضا رسید

کابل باختر 28 حوت
جلسه کمیتهٔ هماهنگی اچ آی وی و ایدز در افغانستان، به منظور جلب‌ کمک‌های بین‌المللی و هماهنگی بیشتر میان نهادهای ذیربط دولتی و تمویل‌کننده امروز برگزار شد.
در این نشست که تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور با حضور برخی از وزرا، نماینده‌گان سازمان‌ها و نهادهای خارجی برگزار شده بود، پنج قرارداد عرضۀ خدمات وقایوی، تداوی و کاهش اضرار میان وزارت صحت‌عامه و صندوق وجهی جهانی (گلوبل فند)، به هزینه ده میلیون دالر به امضا رسید.
داکتر عبدالله عبدالله ضمن ستایش از کمک‌ ده میلیون دالری گلوبل فند گفت که خطر شیوع مرض اچ آی وی، هپاتیت و اَس تی آی سلامت و اقتصاد افغانستان را تهدید می‌کند. مبارزه با این پدیده در کنار مسوولیت کاری یک تعهد انسانی و بشری است.
دوکتور فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه کشور گفت که در افغانستان ۷۵۰۰ واقعه ایدز احتمال می‌رود و به تعداد ۲۵۴۹ مورد آن از سوی این وزارت تشخیص شده است؛ اما در حال حاضر مرض هپاتیت یک مشکل جدی بوده و اچ آی وی کمتر می‌باشد.
فیروز افزود که وزارت صحت‌ عامه در ۱۳ ولایت خدمات وقایوی، کاهش اضرار و جلوگیری از مرض اچ آی وی عرضه می‌کند تا اقشار آسیب‌پذیر را تحت پوشش قرار دهند.
وزیر صحت عامه علام کرد که این وزارت برای تطبیق برنامه‌هایش تا سال ۲۰۲۲ به۵۴  میلیون دالر ضرورت دارد؛ اما در حال حاضر مبلغ ۱۸ میلیون دالر در اختیار دارد و ۳ میلیون دیگر را حکومت تعهد کرده است.
وزارت صحت‌عامه از کشورهای تمویل‌کننده و سازمان‌های بین‌المللی خواست که در زمینۀ مبارزه با مرض اچ آی وی، هپاتیت و آس تی آی افغانستان را کمک نمایند و همچنان نهادهای ذیربط دولتی نیز با این وزارت برای تشخیص، تداوی و آزمایش این امراض همکاری نزدیک داشته باشن.
سپس، رییس اجراییه کشور گفت که از کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌المللی ستایش کرد و گفت که توجه جامعه جهانی حکومت افغانستان را کمک می‌کند تا در زمینهٔ جلوگیری، کاهش اضرار و تداوی مرض اچ آی وی رسیدگی لازم نماید.
داکتر عبدالله عبدالله به نهادهای ذیربط دولتی هدایت داد که در قسمت تشخیص، آزمایش و تداوی این امراض با وزارت صحت‌عامه همکاری نزدیک داشته باشند.
رییس اجراییه کشور تاکید کرد که باید بیشترین تمرکز وزارت صحت‌عامه و مؤسسات همکار در باره تبلیغات و آگاهی‌عامه باشند تا قبل از شیوع آن، میزان آسیب‌پذیری در میان مردم کاهش یابد.
در اخیر، پنج قرارداد عرضه خدمات برای جلوگیری، تداوی و آزمایش مرض آچ آی وی، هپاتیت و آس تی آی به هزنیه ده میلیون دالر میان مؤسسات تطبیق‌کننده و شبکه‌های جهانی توسعه ملل متحد (UNDP)، به امضأ رسید . ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا