سیاست

محفل نکوداشت رهبری خردمندانه به منظور تجلیل از شخصیت سیاسی محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور پیشین با شکوه خاص در کابل برگزار شد

کابل باختر 1 عقرب
محفل نکو داشت از شخصیت سیاسی محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون رییس جمهور پیشین ، باشرکت قانون پوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و ده ها تن از شخصیت های سیاسی و مقامات دولتی و هم چنین هزاران تن از اقشار مختلف مردم امروز در کابل برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،دراین محفل، مقام های بلند پایه دولتی، اعضای کابینه، رهبران جهادی، شخصیت های ملی و سیاسی، نمایندگان دیپلماتیک کشور های خارجی، اعضای شورای ملی، جنرالان و منسوبان نیروهای امنیتی، شخصیت های علمی و فرهنگی، سران اقوام، اعضا و رهبران احزاب سیاسی و هزاران تن از اقشار مختلف مردم شرکت داشتند.
در نخست، پیام دکتور اشرف غنی احمد زی رییس جمهوری اسلامی، توسط مشاور حقوقی رییس جمهور به خوانش گرفته شد که درآن ضمن ابراز قدر از برگزاری این همایش، از خلیلی به عنوان یکی از شخصیت های یاد شد که نقش ارزشمندی را در زمان جهاد، مقاومت و به خصوص حکومتداری در یک دهه اخیر داشته است.
سپس قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری طی سخنان مبسوطی، خلیلی را یکی از چهرۀ ماندگار تاریخ سیاسی معاصر کشور دانسته و تاکید کرد: ابعاد سیاست، مدیریت و فعالیت های خلیلی بایستی به منظور الگو پذیری مورد بازکاوی قرار گیرد.
دانش، رهبر حزب وحدت اسلامی را یکی از معماران نظام جدید سیاسی در کشور خوانده و تصریح نمود که پیشه نمودن سیاست مبتنی بر عقلانیت و اعتدال، تصمیم گیری بر مبنای درک و بینش ملی و اجتناب از رویکردهای تنگ نظرانه، تعهد به منافع ملی و حقوق اساسی مردم، احترام به ارزش های دینی، اسلامی و اخلاقی، متانت و حوصله مندی در مدیریت سیاسی، برخورد با کاستی ها و ایستادگی در برابر تبعیض و بی عدالتی و نقش اثر گزار وی در انتقال مسالمت آمیز قدرت از کارنامه های سیاسی خلیلی و از شاخصه های بر جسته ابعاد شخصیتی وی می باشد.
معاون رییس جمهور، از حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و معاونان وی که در بحرانی ترین شرایط افغانستان را رهبری کردند و میراث گرانبهای سیاسی را از خود به یاد گار گذاشتند، قدر دانی نموده و برحراست و حفاظت از این میراث و ارزش های بدست آمده در یک دهه گذشته تاکید کرد.
همچنین دراین محفل پیام سترجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز به خوانش گرفته شد و در پیام وی از خلیلی به عنوان معمار اصلی تیم انتخاباتی تحول و تداوم نام برده شده و بر ادامه نقش اثر گزار وی در عرصه سیاست افغانستان تاکید گردید.
در پایان این محفل محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و معاون رییس جمهور پیشین ، ضمن ابراز قدر دانی از برگزار کنندگان همایشِ تحت عنوان "نکو داشت رهبری خردمندانه" قدر دانی نموده و انتقال مسالمت آمیز قدرت از یک رییس جمهور منتخب به رییس جمهور منتخب دیگر را از طریق آرای مردم، بزرگترین تجربه و دستاورد سیاسی در کشور عنوان کرد.
خلیلی با ابراز خرسندی از ایجاد حکومت وحدت ملی و استقبال از اقدامات اخیر این حکومت در زمینه های مختلف، اطمینان داد که پس از این نیز همچنان در کنار مردم بوده و همکار حکومت وحدت ملی خواهد بود.
قابل یاد آوری است که در این محفل شماری دیگری از مقام های دولتی و شخصیت های علمی و سیاسی، از جمله عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت اقتصاد، داکتر امین احمدی، رییس دانشگاه ابن سینا، حمیدالله فاروقی از اعضای رهبری حزب حق و عدالت، شاه گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان، راجع به کار نامه سیاسی خلیلی و نقش او در یک دهه حکومتداری سخنرانی نمودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا