امنیت

طالبان :علمای دین را دشمن اصلی میدانند

کابل باختر/ 19/ عقرب
طالبان میکوشند برنامه های شان را درقالب شعارها و حرف های دینی و مذهبی برمردم تحمیل کنند و علمای دینی را مانع عمده برای رسیدن به اهداف شان میدانند و درصدد حذف فزیکی آنها اند.
به گزارش آژانس باختر ، به تازگی یک عالم دین درولایت غزنی ترور شد، طالبان عامل این جنایت معرفی شدند و آنها خود ادعا مسوولیت کردند.
وزارت حج و اوقاف میگوید که طی چهارده سال گذشته بیشتر از صد عالم دین به گونه های مختلف ترورشده اند.
مقامات این وزارت به این نظر اندکه پیشتیبانی علمای دین از نظامیان کشور و حمایت از مسایل ملی سبب شده تا مصونیت جانی آنان به خطر بیافتد ، به همین اساس در چهارده سال گذشته بیشتر از صد عالم دینی ترور شده اند .
درجریان چند ماه گذشته ، چند تن از علمای دینی درافغانستان به شکل مرموزی ترور شدند که درتازه ترین مورد مولوی غلام جیلانی عرفانی یکی از عالمان با نفوذ دینی ولایت غزنی ، ازاثرانفجارماین مقناطیسی کشته شد.
معاون شورای ولایتی غزنی میگوید: درطی چندسال اخیر بیش از بیست عالم دینی درسطح ولایت غزنی به قتل رسیده اند که اکثراً مخالفان دولت درقتل آنان نقش داشته است.
داعی الحق عابد معین وزارت حج و اوقاف به این باور است که علمای دینی افغانستان درسه نهاد وزارت معارف ، شورای علما ووزارت حج و اوقاف تقسیم شده اند وطی چارده سال گذشته افغانستان بیشترین شخصیت های دینی و مذهبی خود را از دست داده است و بیشترین این ترورها درولایات جنوبی افغانستان صورت گرفته است ، طی یک سال گذشته تنها درولایت قندهار سه تن از روسای ریاست حج و اوقاف آن ولایت پیهم ترور شدند.
ولایات غزنی ، لوگر ، هرات و قندهار از جمله ولایاتی بوده اند که طی سال های گذشته شاهد ترورهای بیشتر علمای دینی بوده است و دشمنان مردم افغانستان میخواهند که علمای جید وکسانی راکه به آنان درتماس نیستند به شهادت برساند.
وی خاطر نشان میکند : امسال تمامی علمای افغانستان موقف بسیار صریح و روشن دربرابر مخالفین ایستاد خواهند شد.
یکی ازاستادان پوهنتون میگوید: دیدگاه افراطی که درعقب گروه های تندرو درکل جهان اسلام به ویژه شرق میانه وجود دارد ، به حدی منسجم و تقسیم شده به سیاه و سفید است که به ساده گی میتوانند نظام سیاسی ، اصناف مختلف مردم و علمای دینی را نشانه بگیرند و از میان بردن آنان را یک نوع جهاد و مبارزه مشروع تلقی کنند.
دشمنان مردم افغانستان علمای دینی را به خاطری ترور میکنند تا ایدیولوژی تندروانه و افراطی آنان از نقد محفوظ باشد که نقد دیدگاه های گروه های تندرو توسط علمای دینی با استقبال عامه روبه رو میشود و این کار برای این گروه ها سنگین تر از مسایل جنگی تمام میشود .
این گفته ها درحالی بیان میشود که اکثری علمای دینی به این باور اند که گروه های تندور فاقد مشروعیت فتوا دهی اند و همواره میکوشند که بحث علمی و فقهی را وارد مساله کلامی بسازند.
درحالیکه ادامه این ترورها فکر اعتدال پسندی را ازمیان نخواهد برد و تنها تنفر و انزجار بیشتری را درقبال گروه های افراطی درپی خواهد داشت .
این علما تاکید دارند که دولت نباید به گونه تشریفاتی ازعلما حمایت کند بل به مراکز آزادانه علمای دینی اعتدال گرا توجه کند تافکر اعتدال رشد و جایگاه پیداکند.
باید گفت که بیشتر گروه های افراطی و احزاب مذهبی درپاکستان درصدد یکجا شدن اندیشه های اسلامی بابرنامه های استخباراتی اند آنها اسلام تحریف شده را ارائه میدهند و از اسلام چهره زشت به رخ جهانیان کشیده اند آنها هیچگاهی حاضر نشده اند تا در یک اجماع علمای دینی از دیدگاه افراط گرایانه شان دفاع نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا