سیاست

حامدکرزی :جوانان درحرفه باید ازجمله ماهرانی حساب گردند که کار فرمایان به دنبال آنان باشد

کابل باختر/ 11/ عقرب
حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان درسخنرانی پانزده روزه که ازطریق رادیو افغانستان نشر میشود ،به مساله آموزش تعلیم وکار برای نوجوانان کشور تاکید کرده است.
به گزارش آژانس باختر ، علی رغم دشواری های ناشی از بدامنی ها ، مهاجرت ها و بیجا شده ها علاقۀ مردم نسبت به درس و تعلیم ، قابل تمجید است ، اما درکنار آموزش ، بیکاری به عنوان مرض کشنده ، روبه افزایش است و همه روزه به لشکر بیکار ها درکشور افزوده میشود.
رییس جمهور کرزی دربیانیه ای پانزده روزه رادیویی که ازطریق رادیو افغانستان نشر گردیدبه این موضوع به گونه ای پرداخته و بیان کرده است ."…در بعضی از مناطق کشور به اثر تهدید طالبان ، بعضاً کم توجهی و یا عوامل دیگر تعدادی از اطفال ما ازدرس و تعلیم و محروم مانده اند که باگذشت زمان عمرشان ازسن مکتب بالا رفته است . همچنان دربسیاری از خانواده ها که از مهاجرت عودت کرده اند اطفال و نوجوانان دیده میشوند که سن شان بالا تر از سن مکتب میباشند.
رییس جمهور همچنان گفته است با احساس مسوولیت دربرابر تعلیم و آینده روشن تمام فرزندان کشور به خاطر تعلیم و فراهم نمودن زمینه کار و روزگار برای اطفال و نوجوانان که سن شان ازسن معمول مکتب گذشته است ، همه یی ما وظیفه داریم تا چاره هایی بسنجیم و برای شان سهولت های تعلیم و کار را فراهم کنیم .
دراین گفتار رییس جمهور ، ازمسوولان حکومتی میخواهد که چاره سنجی کنند با راهکار های مناسب و قابل عملی ، به این مشکل پایان دهند.
رییس جمهور به این طیف ازجوانان و نوجوانان ، آموزش حرفه درکنار سواد را توصیه کرده است و مطرح ساخته است که درکنار آموزش ، این دسته ازجوانان و نوجوانان حرفه بیاموزند تا ازاین طریق به اقتصاد خانواده گی کمک کنند و درپهلوی آن به درس و آموزش با استفاده ازمکاتب سواد حیاتی و شبانه خود را به درجه تحصیل و حرفه برسانند.
به این دلیل مکاتب سواد حیاتی موسسات تعلیمی شبانه و مراکز آموزش حرفوی باید توسعه داده شوند ، به نصاب تعلیمی و آموزشهای حرفوی آنان توجه گردد . زمانیکه جوانان ا ز این مراکز فارغ میشوند هم در تحصیل و درحرفه باید ازجمله ماهرانی حساب گردند که کار فرمایان به دنبال آنان باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا