فرهنگ

دوره شاه امان‌الله خان دوره روشنگری وفرصت‌های برای زنان بود

کندز 1 اسد باختر
صدمین سالگرد استقلال کشور و نقش زنان در روند جاری صلح عنوان برنامه یی بود که امروز در کندز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر، در محفلی که به همین مناسبت در شهر کندز با حضور مسوولان، اعضای شورای ولایتی، شماری از روسای ادارات دولتی، زنان و خبرنگاران برگزار شد، عبدالجبار نعیمی، والی کندز با بیان اینکه صدای صلح جویانه زنان‌ کندز را به دیده قدر می نگرد و گفت: زنان در تمام برنامه‌های ملی و سیاسی کشور نقش فعال دارند و کارکردشان نیز قابل‌ستایش است که امروز با مطرح کردن خواست‌های‌ مشروع و قانونی‌شان این موضوع روشن شد.
نصیبه هولکر، رییس امور زنان کندز، به نمایندگی از زنان مرکز و ولسوالی‌ها صحبت کرد و دوره شاه غازی امان‌الله خان را یک‌ دوره روشنگری و دارای فرصت‌های مناسب برای زنان یادکرد و از زنان کندز خواست تا افتخارات را که غازی امان‌الله خان ‌کسب کرده بود، از آن‌ها حمایت کنند و با استفاده از طرز تفکر آنان عمل کنند و گام‌های اساسی را با در نظر داشت حقوق حقه‌شان در جامعه بردارند.
کریمه صادقی عضو شورای ولایتی کندز، غازی امان‌الله خان را از حامیان بزرگ زنان در کشور دانست و گفت: برای اولین بار در زمان غازی امان‌الله  خان برای زنان  فرصت داده شد تا استعدادهای خویش را در بخش‌های اطلاعات و فرهنگ، صنعت و تجارت و کسب تعلیم و تربیت در کشور رشد بدهند و دستاوردهای چشم‌گیری داشتند که امروز تاریخ به افتخارات آنان می‌بالد.
روهینا روهین، کارشناس جندر دفتر والی کندز، روی نقش زنان در راستای تحکیم صلح و آوردن اصلاحات در جامعه صحبت کرد و بزرگترین دست آورد استقلال کشور را آزادی زنان در راستای فراگیری آموزش‌وپرورش، حضور آنان در رسانه‌ها و سایر بخش‌ها یادکرد.
روهین از تمام زنان کندز خواست که با سهم‌گیری شان، مسوولیت های تاریخی، میهنی و فردی خویش را در برگزاری صدمین سالروز جشن استقلال کشور و روند جاری صلح انجام بدهند.
در جریان این محفل ترانه‌های میهنی و پارچه‌ تمثیلی که در آن وضعیت ناهنجار زنان، خشونت‌های خانوادگی در برابر دختران، مشکلات بزرگ فرا روی تعلیم و تربیت دختران و سایر مشکلات فرا راه زنان بیان شده بود٬ اجرا شد. احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا