اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۱۷ ثور٬ باختر
کمک با سیلاب زدگان٬ یک وجیبۀ دینی و یک مکلفیت اخلاقی است٬ نیاز است هر شهروند کشور به این امر انسانی لبیک گوید.
مبصر آژانس باختر می نگارد؛ در پی ریزش باران و سرازیرشدن سیلاب در چندین ولایت کشور٬ تلفاتی انسانی و خساراتی هنگفتی به مردم وارد شده است و آسیب دیدگان به کمک های فوری نیازمند اند.
منابع رسمی در امارت اسلامی گفته اند که ریزش باران و سرازیرشدن سیلاب در حداقل ۱۲ ولایت کشور توام با تلفات انسانی و خسارات مالی بوده است٬ ادارۀ هواشناسی کشور قبلاً پشبین چنین یک رویداد طبیعی بود و نسبت به پیامد های خطرناک آن هشدار داده بود٬ مگر نمی شود با قهر طبیعت مقابله کرد جز آن که برای پیامد های ناشی از آن برنامه های وقایوی داشت.
از اخبار و گزارش های رسانه ها و گفته های مسوولان برمی آید که سیلاب های اخیر توام با مشکلات بوده است٬ مصائب فراوانی برای تعدادی از هموطنان ما به بار آورده است، مناطقی زیادی تخریب شده است و ساکنین نواحی سیل زده به طور کامل خانه٬ مزارع و مواشی خود را از دست داده اند آسیب دیدگان خواهان کمک های بی درنگ حکومت استند و وزارت خارجۀ امارت اسلامی خواستار کمک های فوری جامعه جهانی شده است٬ این عمق و ابعاد فاجعه را نشان می دهد.
بدون شک نهاد های حکومتی برای مقابله با پیامد های این حادثه طبیعی وکمک با نیازمندان برنامه ها و تدابیر خود را دارند مگر با در نظرداشت وضعیت مالی و اقتصادی حکومت٬ نیاز است تا اقدامات بیشتر و فرا تر از برنامه های حکومت روی دست گرفته شود٬ این که نهاد ها و موسسات خیریه بین المللی چه کاری می کنند٬ کار خود شان مگر در اینجا چگونگی برخورد مردم و در کل شهروندان کشور با نیازمندان این فاجعه است.
دین مقدس اسلام به عنوان یک دین انسان ساز که رحم و ترحم و کمک با نیازمندان را به پیروانش گوش زد می کند٬ارشادات صریح در امر کمک رسانی با نیازمندان دارد و هر کی باید به اندازۀ توان خود، به آسیب دیدگان کمک کنند.
کمک با سیلاب زدگان٬ یک وجیبه دینی و یک مکلفیت اخلاقی است که هر شهروند کشور باید مکلفیت و رسالت خود را در این امر انسانی دریابد و به آن لبیک گوید.
هر فرد مومن کشور باید به اندازۀ توان خود داخل روند کمک رسانی شود٬ یک جوره لباس تا یک فرش٬ یک مقدار مواد غذایی تا یک مقدار ادویه می تواند نیت و اخلاص ما را در امر کمک با آسیب دیدگان بیان کند٬ این که تجار و سرمایه داران بیشتر و بزرگتر کمک می کنند٬ دردی بیشتری از مردم مداوا خواهد شد ٬ آنچه مهم است٬ شکل گیری تحرک همگانی در امر کمک با آسیب دیدگان است.
وضعیت برادران آسیب دیدۀ ما٬ هر وجدان بیدار را به تحرک در میآورد٬ نیاز است که به امر دین و وجدان خود برای رساندن کمک با نیازمندان ناشی از سیلاب های اخیر بسیج شویم و ثابت کنیم که یک مسلمان رسالتمند و یک افغان با احساس استیم. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا