سیاست

از دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم یاد بود به عمل آمد

کابل باختر 18  حوت
از دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم سابق معاون اول ریاست جمهوری امروزدر اکادمی نظامی مارشال محمد قسیم فهیم یاد بود به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، در آغاز محفل ستر جنرال ارکانحرب قدم شاه شهیم لوی درستیز وزارت دفاع ملی ورئیس کمیسیون برگزاری دومین سالگرد وفات مارشال محمدقسیم فهیم سابق معاون اول ریاست جمهوری گزارش کاری کمیسیون را ا رایه کرد.
سپس محمد ادیب فهیم فرزند مارشال مرحوم صحبت کرده گفت که مارشال محمد قسیم فهیم در درون وبیرون از حکومت، همیشه از نظام  حمایت می کرد وباور به تقویت سیاسی ومدیریتی سیستم سیاسی کشور داشت .
به گفته وی مارشال فقید دردشوار ترین شرایط به صلح تاکید داشت وبر تحمل وهمدیگرپذیری می کوشید.
او درکنار ابراز تمجید از تلاش های نیروهای  امنیتی کشور در امر سرکوب هراس افگنان گفت که نیروهای مسلح کشور باید راه  مارشال را درتامین صلح سرخط  خویش قرار دهند  .
اوهمچنان گفت: مارشال هم رهبر جهادی بود هم از جمله زعمای سیاسی کشور بود وبرای پیشرفت و تامین منافع ملی کشور عمرش را وقف کرد.
سپس  داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت  وحدت ملی صحبت کرده پس از اتحاف دعا به روان شهدای مردم  افغانستان  گفت:  در کشوری که نزدیک به چهار دهه اشغال را سپری کرده ودر برابر آن جهاد گردیده ومردم آن رنج کشیده وپس از پانزده سال که صفحه جدید باز شد ماهمه وهمه شاهد خوشی ها وغم ها بودیم .
رئیس اجرائیه به تحرکات نظامی که در مرز های کشور صورت می گیرد یاد کرده گفت که باید انداخت ها از آنطرف خط برای همیشه قطع گردد هیچ کس درهیچ مقام  وزمان نباید قربانی شدن نیروهای مسلح کشور را نادیده بگیرد وهر کسی که بگوید  جنگ علیه طالبان جایزنیست اهلیت ، شخصیت ، موقف و جایگاه در برابر مردم را از دست میدهد.
اوهمچنان تاکید کرد که آنانی که از آدرس دولت صحبت می کنند مکلفیت های خود را در برابر مردم  فراموش نکنند.
اوگفت ،  ما که درقصر ها زندگی می کنیم وزمین های از دست داده رابه دست آوردیم از برکت همان قهرمانی است که درسنگر نشسته " .
رئیس اجرائیه مارشال دوست وهمسنگر خود دانسته  بیان  کرد که مارشال الگوی شهامت وشجاعت بود .
اوهمچنان  گفت که اردوی ملی را که قهرمان ملی و مارشال فقید آرزو داشتند  امروز با چهره های روبرو هستیم.
او درمورد صلح وپاسداری  به ارزشهای جهاد ومقاومت نیز تماس گرفته به تفصیل صحبت کرد.
درین محفل پیام سترجنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به مناسبت دومین سالگرد وفات مارشال فقید خوانده شد که در قسمتی از آن آمده است: زنده یاد مارشال محمد قسیم فهیم بی تردید یکی از چهره های تاثیر گذار در تاریخ سه دهه اخیر در کشور بوده است.
نقش او در دوران جهاد و مقاومت ملی مردم ما بر همه گان آشکار است و او در شکل گیری نظام دموکراسی در کشور در کنار شخصیت های مطرح دیگر، نقش فعال و برازنده داشته است.
او از شخصیت هایی بود که نفود گسترده یی در میان مردم خویش داشت و از این مزیت در سمت و سؤ دهی حاکمیت جدید در کشور استفاده اعظمی کرد و توانست در دو دوره ماموریت خویش به عنوان معاون اول ریاست جمهوری در شکل گیری حکومت ها نقش ایفا کند.
به دنبال آن حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان خاطره های از مارشال محمد قسیم فهیم را بیان کرده مطرح ساخت و گفت که گرامیداشت یاد مارشال ما گرامیداشت سه عنصرمهم ملی وقوت کشور ماست .
همه ای فرد فرد ما مثل مارشال صاحب این خاک هستیم، دوم مارشال ما اتحاد واتفاق مردم افغانستان را می خواست .
سوم استقلال وحاکمیت این کشور را می خواست وعاشق استقلال کشور بود.
به تعقیب آن محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح ا فغانستان صحبت کرده وفات مارشال محمد قسیم فهیم را به ملت افغانستان تسلیت گفته افزود ، در فصل جدیدی  که افغانستان آغاز کرد مارشال یکی از معماران این فصل بود ، مرحوم مارشال در همه عرصه های فصل جدید سهیم است .
او گفت که مارشال به خاطر مظلومیت مردم افغانستان باوجود شهامت  وشجاعتی که داشت اشک می ریخت.
به گفته وی درصفحه جدیدی که گشوده می شود جایگاه  مارشال خالی است ماسخت به و جود آن ضرورت داریم اما مرگ حق است و در برابر حکم الله ناتوان هستیم .
محمد کریم خلیلی افزود ، به هر قدری که زمان می گذرد به همان اندازه به صلح نیاز بیشتر می شود.
او با تماس به جنگ صلح درکشور گفت که ما هرگز متجاوز نبودیم وهمیشه  در برابر یک جنگ تحمیلی قرار گرفته ایم گاهی تروریزم بین المللی وهمکارانش و گاهی هم بلوک شرق جنگ را بالای ما تحمیل می کرد.
به همین ترتیب پروفیسور عبدرب رسول سیاف رهبر جهادی کشور صحبت کرده با ابراز تسلیت به ملت افغانستان نسبت به و فات مارشال گفت که نباید حسادت صورت گیرد ، شاهد هستیم درین او اخر درشبکه های مجازی سخنان بد و رد به آدرس مجاهدین می گویند .
به گفته وی شایسته سالاری زمانی درین کشور محقق وزیبنده  می باشد که تاج سر رهبریت آنها چه دراین کشور وکشور های  دیگر اسلامی ، با جهاد آراسته باشد.
او همچنان  مطرح ساخت که مجاهدین این خاک را کمایی کردند  ،مجاهدین  طرفدار  زند گی خوب و نیک با تمام  مردم می باشد.
اوهمچنان  زعامت کشوررا  مخاطب قرار داده گفت که این مقام جا برای امانت است شما باید به مشوره ملت کار نماید اگر این کار نشود در دنیا ملامت ودر آخرت حسرت خواهید کشید .
پروفیسور سیاف به افغانستان واحد تاکید کرده گفت : اگر طالبان به خاطر  وطن جنگ می کنند  خدا شاهد است که این جنگ برای وطن نیست اگر به خاطر اسلام می جنگند اسلام شاهد است که این جنگ برای اسلام نیست .
او یکبار دیگر مخالفان را مخاطب قرار داده مطرح ساخت مخالفان بیاید به وطن دربین ملت ، دیگران  از شما استفاده می کنند وسوخت دیگ دگران  هستیم.
او خطاب به همسایه نموده  گفت که دوست هرگز دوست را درمریضی آزار نمی دهد اگر دشمن هستید نا مروتی است که دشمن خود درحال  مریضی از پا در آورید او تاکید کرد افغانستان درنقشه جهان برای همیشه باقی می باشد.
به همین ترتیب معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی صحبت کرده گفت که مارشال فقید مربوط یک قوم ، سمت وقشر خاص نیست او با عالم دین عالم بود ، باجوان ، جوان با مجاهد رهبر بود اگر ما از چنین شخصیت یاد می کنیم به این معنی است که از افغانستان واحد استقبال می کنیم او دشمنان  را مخاطب قرار داده گفت که جنگ در قریه ها  ودهات افغانستان غیرت نیست بیاید دست به دست داده دروازه های کشور را بسته کنیم .
او درپایان آرزو کرد که ملت افغانستان یک مشت آهنین گردد تا دشمن نتواند  دست درازی کند.
محفل با قرائت دعائیه قاری بین المللی افغانستان عبدالکریم حیدری پایان یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا