سیاست

رئیس‌جمهور غنی: باید سبک مشخص معماری در افغانستان به‌وجود آید

کابل باختر 17 عقرب
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر امروز در سومین کنفرانس شهری که در قصر سلام‌خانۀ ارگ برگزار گردید، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا سیدسعادت منصور نادری وزیرامورشهرسازی از حمایت‌ها و توجه بی‌دریغانۀ رئیس‌جمهور به‌خاطر مصوونیت شهروندان و برنامه‌های توسعه‌یی قدردانی کرده گفت، وزارت امورشهرسازی از اثر این حمایت‌ها و تلاش‌های دوام‌ دار همکاران در وزارت، موفق گردید در یک سال گذشته پروژه‌های توسعۀشهری که در تاریخ معاصر افغانستان بی‌سابقۀ بوده، تکمیل و تطبیق نماید.
وزیرامور شهرسازی، انکشاف نامتوازن، روی‌آوردن روستا‌نشینان به شهرها، افزایش روزافزون نفوس شهری، برگشت مهاجرین، اعمار ساختمان‌های خودسر، فقر شدید، کمبود خانه‌های مسکونی، عدم رعایت قوانین شهری، عدم توجه به محیط زیست و نبود زیربناهای شهری را از مشکلات عمدۀ شهرهای افغانستان دانست. او افزود که از اثر این مشکلات بخش شهری به مشکلات فراوان روبرو است.
نادری گفت، براساس تعهدات کنفرانس دوم شهری و به ‌منظور رسیدگی به مشکلات بخش شهری، طی یک سال، شورای عالی شهری ایجاد و اطلس شهرهای افغانستان ترتیب شده‌است. او افزود که توزیع سند ملکیت به باشند‌گان ساحات غیر پلانی آغاز شده و برنامه ملی اولویت‌های شهری ترتیب گردیده‌است.
وزیرشهرسازی گفت، قوانین شاروالی‌ها، شهرسازی و اراضی نهایی و نیز هماهنگی با اداره بخش شهری به‌میان آمده‌است. نادری خاطر نشان کرد که ادارۀ زون پایتخت ایجاد شده و برنامه میثاق شهروندی چندی پیش عملا کارش را آغاز کرد.
وزیرامورشهرسازی خاطر نشان ساخت که کارهای مقدماتی اعمار ده هزار اپارتمان تعهدشده از سوی کشور چین تکمیل گردیده، و به‌بزودی سنگ تهداب آن گذاشته خواهد شد، ده هزار اپارتمان دیگر از سوی قطر نیز اعمار می‌شود که پلان اعمار اپارتمان‌ها در ولایات هرات وخوست همچنان روی‌دست است، و در ماستر پلان شهرهای بزرگ تجدید نظر خواهد شد.
او اضافه کرد که برای انجام این اقدامات به نیروی بشری نیاز است، که اصلاحات در زمینه منابع بشری وزارت شهرسازی تکمیل گردیده و افراد مجرب نیز در آن جذب شده‌اند.
نادری تصریح کرد که نظریات سه‌هزار شهروندان برای کنفرانس سوم ملی شهری از سطح ولایات به‌شکل تلیفونی و آنلاین جمع‌‌آوری شده‌است. او گفت که به‌ منظور شناخت و حل مشکلات توسعه شهری و شهرها در نظر است که بار دیگر این کنفرانس در شهرهای مختلف کشور دایر گردد، تا مردم این ولایات به‌خاطر حل مشکلات شهری شان نظریات شانرا شریک و راه‌های حل به آن جستجو نمایند.
رحیم جامی به‌ نمایندگی از جامعه‌مدنی به سه مشکل اساسی شهری (بودجه، عواید و انگیزه) اشاره کرده گفت، بدبختانه اکنون فرهنگ شهری و احساس مالکیت کم‌ رنگ شده و زمانی برنامه‌های شهری کامیاب می‌شود که مردم به فرهنگ شهری توجه نموده و از برنامه حکومت حمایت کنند.
محمدعاصم و سمیرا الکوزی نمایش تصویری را در خصوص مصئونیت شهری که حاوی معلومات مفید بود، ارائه کردند. در این نمایش موارد مهم مصئونیت شهری، جنگ، جرایم، ترافیک، صحت، مشکلات خانوادگی، آزار زنان و مواردی دیگر ارائه گردید. آنان گفتند اکنون شمار قربانیان محیط زیست نسبت به قربانیان جنگ ها زیادتر می‌باشد.
نعیم یاسین به‌ نمایندگی از اتحادیۀ شرکت‌های ساختمانی در خصوص مشکلات شرکت‌های ساختمانی صحبت کرده، و پیشنهادات را در زمینه مطرح کرد. سپس جنرال ایوب نیز در خصوص مشکلات شهری به مواردی اشاره کرد.
رئیس‌جمهورکشور در این مراسم گفت، مشکل عمدۀ ما در بخش شهری، نبود یک پالیسی مشخص می‌باشد، برای توسعه بخش شهری به کمک خارجی نیاز نمی‌باشد، در گذشته بخش شهری ما به خلای فکری قرار داشت. او افزود: در گذشته فکر می‌شد که خارجی پول در اختیار شان قرار دهد، تا تعمیر اعمار نمایند. شهرها به شکل تعمیر نه بلکه دل به دل اعمار می‌گردد.
رئیس‌جمهور گفت" گلایه‌ام از معتبرترین مردم کابل است، گِلۀ من از کسانی نیست که سر کوه‌ها زندگی می‌کنند، گلایه‌ام از کسانی می‌باشد که در ساحۀ وزیرمحمداکبر خان، شهرنو، کارته‌سه، کارته‌چهار و خیرخانه زندگی می‌کنند، خانه‌های شما هرکدام به صدها هزار و بعضی هم به میلیون‌ها دالر ارزش دارد، اینقدر توانایی ندارید که سرک‌های تانرا قیر کنید؟ روزانه برای محافظین تان هزینۀ می‌پردازید که با آن سرک‌های تان اسفالت می‌شود، از برکت این نظام به‌همه چیز رسیده‌اید و حال بر بنیاد اصول اسلامی ضرورت است که صدقه و زکات آنرا هم بدهید."
محمداشرف غنی خاطر نشان کرد، برای انجام هر کار سه‌مرحله باید درنظر گرفته‌شود، تحلیل، پالیسی و تطبیق، در غیر این‌صورت امکانات به‌شکل بی‌جا استفاده خواهد شد. او افزود که در قدم اول باید در خصوص مشکلات درک واضح وجود داشته باشد، این درک و تحلیل را مردم و نهادهای مدنی می‌توانند به‌شکل موثر آن ارائه کنند، در صورتی‌که براساس این تحلیل‌ها پالیسی ترتیب گردد در عملی کردن آن مشکلات کمتر وجود خواهد داشت.
رئیس‌جمهور گفت، در مرحلۀ تطبیق، ادارات ما طوری انسجام یافته که ظرفیت مصرف پول را ندارند، مصرف پول آسان است، اما به‌شکل شفاف آن که برای مردم ارائه خدمات صورت گیرد، و نبود سیستم درست مصرف پول هم بخش خصوصی و هم دولت را به مشکل مواجه می‌سازد. او گفت که در این خصوص به یک بحث ملی نیاز است که مشکلات مصرف به‌شکل اساس آن تشخیص و راه‌حل به آن سنجیده شود.
رئیس‌جمهورغنی گفت که حالت شهری کنونی کابل قابل نگرانی است، ما می‌خواهیم مردم همانند زمان بابر در وصف کابل شعر بسرایند، نه در خصوص مشکلات کابل. تلاش ما این است که ۹۰ فیصد ادارات دولتی به دارالامان منتقل گردد، تا این فصل ناتمام تاریخ امان الله تکمیل گردد. او افزود که مردم ما بیشتر پول را به مساجد مصرف می‌نمایند، اما سبک خاص در اعمار مساجد موجود نمی‌باشد که مبیّن فرهنگ ملی ما باشد، برای حفظ فرهنگ ملی و اسلامی لازم است که در افغانستان سبک معماری مشخص به‌وجود آید.
در اخیر، رئیس‌جمهور از اشتراک‌کننده‌گان مراسم تقاضا کرد که در خصوص شهرها بحث تاریخی و فرهنگی را ایجاد نمایند، بحثی که در آن ارزش‌های فرهنگ اسلامی و ملی در آن گنجانیده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا