اقتصاد

رییس بانک مرکزی :علت صعود نرخ اسعار، قاچاق آن به خارج ازکشوراست

 

وزارت امور داخله :با قاچاقچیان برخورد جدی میشود

کابل باختر/ 29 / عقرب

دافغانستان بانک نوسانات پولی در بازار های کشور را ناشی از مداخله بعضی از صرافان و قاچاق پول به خارج ازکشور میداند.

 به گزارش آژانس باختر ، این اظهارات درحالی بیان میشودکه دراین اواخر نرخ اسعار در برابر پول افغانی سیر صعودی داشته است صعودنرخ اسعار بخصوص دالر در برابر پول افغانی نگرانی ها را در پی دارد زیرا این امر میتواند بربازار اثر داشته و مشکل آن را مردم مستقیماً به دوش كشند.

نورالله دلاوری رییس افغانستان بانک میپذیرد که نرخ اسعار خارجی بخصوص دالر در روزهای اخیر سیر صعودی داشته است وی این مشکل را ناشی از قاچاق اسعار به بیرون ازکشور میداند و میگوید که دراین رابطه اقدامات صورت گرفته است.

 رییس بانک مرکزی علاوه میدارد که افغانستان بانک بخاطر جلوگیری از صعود ارز ها، یک مقدار دالر را به لیلام گذاشته است . ضمناً اقدامات دیگر از طریق نهادهای امنیتی در دست اجرا است .

وی تاکید دارد که ما نخواهیم گذاشت تا پول افغانی ارزش خود را از دست دهد.

 نجیب الله اختری رییس اتحادیه صرافان سرای شهزاده میگوید افغانستان بانک یکصدو شصت ملیون دالر امریکایی را به لیلام میگذارد که شصت و سه ملیون آن را دیروز به لیلام گذاشته شده است و به اين ترتيب ميكوشند تا با مشكل صعود نرخ اسعار مقابله كند.

 اختری میگوید درسه هفته قبل قیمت یک دالر امریکایی در حدود 52 افغانی بود اما در دو هفته گذشته تا 56 افغانی افزایش یافت. اما در اخر هفته ی گذشته الی امروز به 30/53پول رسیده است.

سیف الدین سیحون استاد اقتصاد دانشگاه کابل میگوید کاهش ارزش پول افغانی دلیل زیادی دارد یکی از آن ها افزایش تقاضا برای ذخیره های دالر است .

مردم دالر را ذخیره میکنند چونه تنها وسیله برای تجارت بل به عنوان یک پول با اعتبار برای ذخیره نیز میباشد.

پوهنیار حمیدالله فاروقی استاد پوهنتون و تحلیلگراقتصادی به آژانس باختر گفت که صعود و نزول قیمت یک پول روی عوامل صورت میگیرد . یکی از عوامل صعود اسعار در کشور قاچاق آن به بیرون از افغانستان است . او افزود قاچاق پول به ویژه دالر به خارج مخصوصاً به ایران و وارد نمودن ریال از ایران به افغانستان میتواند نگرانی های اقتصادی را در پی داشته باشد.

هرگاه حکومت بتواند قیمت پول افغانی را تثبیت نماید واز دالر به عنوان يك واقعیت در اقتصاد افغانستان استفاده كند میتوان بر مشکلات موجود فایق آمد.

داکتر نجیب الله دانش معاون سخنگوی وزارت امور داخله هم میگوید که علت افزایش نرخ اسعار درکشورقاچاق آن به بیرون از افغانستان است . دراین رابطه اقدامات جدی تر در بنادر ، گمرک ها و میدان های کشور روی دست گرفته شده ضمناً پولیس سرحدی غرض جلوگیری از قاچاق پول از مسیر های غیر قانونی نیز اقداماتی را انجام داده است تاکنون شماری از این قاچاقچیان شناسایی شده و چند مورد و بازداشت نیز وجود دارد . او به آنانیکه قصد قاچاق اسعار از کشور را دارند هشدار داد که با این گونه افراد برخورد جدی خواهد بود.

درحالیکه همه از قاچاق اسعار به بیرون از کشور حرف میزنند ولي اقدام جدی که مانع این کار شود تاکنون صورت نگرفته درحالیكه باج این مشکل را مردم میپردازند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا