اخبارفرهنگ

محمد طاهرزهیر وسفیر ازبکستان در کابل، برتوسعهٔ همکاری های فرهنگی میان دوکشور تاکید کردند

کابل / ۲۰ دلو / باختر
محمد طاهرزهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز درنشستی با یاد گارخواجه شاد مانوف، سفیرازبکستان مقیم کابل، در بارهٔ برگزاری برنامۀ مشترک تجلیل از پنجصد و هشتادمین سالگرد تولد امیرعلی شیرنوایی، صحبت کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ دراین نشست سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، ازتوسعه و گسترش همکاری ها میان افغانستان و ازبکستان دربخش فرهنگی به قدردانی یاد کرد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، ازبرگزاری برنامۀ مشترک تجلیل ازپنجصد و هشتاد مین سالگرد تولد امیر علی شیرنوایی که دراوایل سال آینده به همکاری ازبکستان درهرات برگزار می شود، یاد کرد و گفت که وزارت اطلاعات وفرهنگ درسال ۱۴۰۰ خورشیدی برنامه های وسعی یی به ویژه دربخش فرهنگی روی دست دارد .
محمد طاهرزهیر دررابطه به جایگاه و شخصیت امیرعلی شیرنوایی صحبت کرد و گفت که نوایی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های فرهنگی و تاریخی درکشور ما بود و نقش ارزشمندی درعرصه های فرهنگی و تاریخی داشت .
وی از رییس جمهوری ازبکستان به خاطرتوجه به ترمیم و مرمت بنا های تاریخی دورۀ تیموریان و به خصوص مقبره امیرعلی شیرنوایی تشکر کرد وگفت که سمینارهایی دررابطه به امام بخاری و امام ترمزی دربلخ نیز برگزار خواهد شد .
بعد سفیر ازبکستان مقیم کابل از همکاری های آن کشور به خصوص دربخش فرهنگی اطمینان داد و گفت که رییسان جمهوری ازبکستان وافغانستان بر توسعه و گسترش مناسبات میان دوکشور نسبت به هرزمانی دیگر بیشترتاکید دارند.
وی گفت که درازبکستان از سالگرد تولد امیرعلی شیرنوایی هرسال به صورت با شکوه تجلیل به عمل می آید. وی افزود که پوهنتونی درازبکستان به نام امیر علی شیرنوایی مسمی است، بنیاد امیر علی شیرنوایی ایجاد شده است ، مدالی به نام امیر علی شیرنوایی ساخته خواهد شد و همچنان درسال روان میلادی مکتب هنر به نام امیر علی شیرنوایی درازبکستان ایجاد می شود .
سفیرازبکستان همچنان اطمینان داد که کشورش درزمینۀ ترمیم و مرمت مقبره امیرعلی شیرنوایی و در عرصه های علمی و فرهنگی با وزارت اطلاعات وفرهنگ همکاری خواهد کرد .
دراین نشست دیپلوم مهندس عبدالااحد عباسی سرپرست معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، دررابطه به کار بازسازی، ترمیم و مرمت باغ و گنبد مقبرۀ امیرعلی شیرنوایی که به همکاری ازبکستان آغاز خواهد شد ، معلومات داد . وی خواهان همکاری ازبکستان دربازسازی و ترمیم سایربنا های تاریخی درافغانستان نیز شد.
دراین نشست، درحالی که فقیر میوند مشاور وزارت اطلاعات وفرهنگ نیزحضورداشت، عزیزاحمد ارال پژوهشگرو شخصیت فرهنگی، دررابطه به جایگاه امیرعلی شیرنوایی صحبت کرد و گفت که زبان و واژه های نوایی ازما است ولی اندیشه و افکار نوایی از جهانیان است . همچنان دراین نشست برتوسعه و گسترش مناسبات فرهنگی میان وزارت اطلاعات وفرهنگ و ازبکستان تاکید صورت گرفت .
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا