جهان

دیده بان حقوق بشر: ایران از کودکان افغان در جنگ داخلی سوریه استفاده می‌کند

تهران – صدای امریکا – ۱۰ میزان – باختر
دیده بان حقوق بشر اعلام کرده است که حکومت ایران نوجوانان  مهاجر افغان در آن کشور را به سوریه اعزام می‌کند تا در کنار نیروهای حکومتی بجنگند؛ امری که از نظر حقوق بین المللی  جنایت جنگی محسوب می‌شود.
در  گزارش دیده بان حقوق بشر  که روز یکشنبه ۹ ماه میزان  منتشر شد، آمده است پژوهشگران سازمان با بررسی عکس‌های سنگ قبرها در گورستان‌های ایران دست کم ۸ نوجوان را شناسائی کرده‌اند که به نظر می‌رسد در سوریه کشته شده‌اند. درین گزارش، سپاه پاسداران ایران متهم شده است که نوجوانان شیعه هزاره افغان را آموزش نظامی می‌دهد و به سوریه اعزام می‌کند؛ جوانانی که از جنگ داخلی چند دهه‌ای کشور خود فرار کرده و به ایران پناهنده شده‌اند.
دیده بان حقوق بشر هشدار داده است: «کودکان افغان در سن ۱۴ سالگی در لشکر فاطمیون، گروه تشکیل شده منحصرا از افغان‌ها و مورد حمایت حکومت ایران، در جنگ سوریه در کنار نیروهای حکومتی می‌جنگند. در حقوق بین الملل به کارگرفتن جوانان کمتر از ۱۵ سال و شرکت دادن آنها در جنگ، جنایت جنگی به حساب می‌آید.»
به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دررسانه‌های داخل ایران نیز گزارش‌هایی حاکی از کشته شدن دست کم ۶ کودک دیگر افغان که در سوریه کشته شده‌اند منتشر شده است.
سارا لی ویتسون، مدیر دیده بان حقوق بشر شرق میانه از تهران خواست بی‌درنگ به کارگیری کودکان و نوجوانان افغان را متوقف سازد و این قبیل کودکان را از جبهه‌های جنگ سوریه بازگرداند.
دیده بان از سازمان ملل متحد می‌خواهد در این باره تحقیق کند.
تهران هنوز به این گزارش دیده بان واکنشی نشان نداده هرچند حکومت همیشه تاکید داشته که افغان‌ها داوطلبانه به سوریه می‌روند. درگزارش آمده است که ایران میلیاردها دالر صرف آموزش جوانان شیعه افغان و پاکستان می‌کند. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا