سیاست

رییس اجراییه: حضور زنان در سطوح تصمیم‌ گیری افزایش می‌یابد

کابل باختر 18 حوت
داکترعبدالله عبدالله، رییس اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان، در مراسم گرامی‌ داشت از روز جهانی زنان، بر تقویت نهادهای جندر در نهادهای دولتی و افزایش حضور زنان در سطوح تصمیم‌ گیری تأکید ورزید.
رییس اجراییه کشور در این مراسم که امروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، با اشاره به دست‌ آوردها در راستای تحقق حقوق زنان گفت: با آن ‌که این پیش‌ رفت‌ها و دست ‌‌آوردها کامل نیست؛ ولی نباید نادیده گرفته ‌شوند.
وی از خانمی ‌که در همین اواخر سه فرزندش را در راه دفاع از کشور و مردم از دست داده و چهارمین فرزندش نیز در همین مسیر مجروح گردیده ‌است، یاد نمود و گفت که چنین زنانی با تربیت و پرورش چنین فرزندانی جاودانه می‌شوند و آنان قهرمانان واقعی هستند.
داکتر عبدالله عبدالله به ادامۀ سخنانش، به متعهد بودن حکومت وحدت ملی برای فراهم ساختن زمینه‌ های تعلیم و تربیۀ زنان و مشارکت سیاسی آنان در جامعه تأکید کرد و گفت که رهبری حکومت و حدت ملی از برنامۀ ملی توان‌ مندسازی زنان حمایت می‌کند.
رییس اجراییه کشور، به بیان چالش‌های فرا راه بانوان در اجتماع و به ویژه در نهادهای دولتی پرداخت و یکی از شاخصه‌های اصلی موفقیت مسوولان را در ایجاد فضای سالم برای کار زنان و جلوگیری از اذیت و آزار آنان عنوان کرد.
رییس اجراییه کشور، از تمام وزیران خواست تا به این وضعیت خاتمه داده و به بررسی ادارات‌ شان پرداخته و اجازه ندهند که زنان قربانی خشونت و تبعیض گردند.
رییس اجراییه کشور از تلاش‌های لوی څارنوالی برای رسیده ‌گی به دوسیه های خشونت علیه زنان ستایش کرد.
وی از جامعۀ جهانی به خاطر همکاری‌های همه‌جانبۀ شان با دولت و مردم افغانستان در تمام عرصه‌ها و به‌خصوص حمایت از بانوان، امتنان و قدردانی کرد.
داکتر عبدالله عبدالله، برنامه اتحادیۀ زنان تجارت پیشه برای تشکیل اتاق‌های تجارت زنان را مورد تحسین قرار داد و افزود که به کمیته اقتصادی شورای وزیران هدایت می‌دهد که آنان را در راستای تحقق برنامه‌شان همکاری نمایند.
رییس اجراییه کشور در بخشی از سخنانش به انتقاد از افرادی پرداخت که با مطرح نمودن مسایل جنجال ‌برانگیز و نفاق‌افگنانه، میان اقوام کشور فاصله ایجاد می‌کنند و با دست‌های خود، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
وی هم‌چنان خطاب به کسانی ‌که جنگ را راه حل برای رسیدن به مقاصدشان می‌دانند گفت که آنان اشتباه می‌کنند؛ زیرا مردم افغانستان به مراتب و در مراحل مختلف ثابت ساخته‌اند که هیچ ‌گاهی تسلیم زور نمی‌شوند و حتی بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان هم در این کشور به خواسته‌های‌شان نرسیدند و شکست خوردند.
داکترعبدالله عبدالله خاطرنشان ساخت که حقوق مردم افغانستان در برابر هیچ چیزی معامله نخواهد شد.
رییس اجراییه بار دیگر به حضور و نقش فعال زنان در سالیان دشوار جهاد در برابر اتحاد شوروی سابق و سپس به مبارزه آنان در برابر تروریزم و افراط‌گرایی اشاره نمود و افزود که یگانه راه برای بیرون شدن از بحران‌های تحمیلی کنونی، وحدت است و زمان آن فرا رسیده است که همه دست‌های خود را یکی کرده و خود را از این وضعیت نجات دهیم.
حکومت وحدت ملی امسال به گونۀ گسترده از روز جهانی زنان گرامی‌ داشت به عمل آورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا