سیاست

نهادهای ملی و بین المللی بر آوردن اصلاحات در کمیسیون انتخابات تاکید دارند

کابل 2دلو باختر
نهاد های ملی و بین المللی،به شمول محمد اشرف غنی رییس جمهورکشور  از کار کرد  کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد می کنند وبرآوردن اصلاحات گسترده در نهادهای انتخاباتی تأکید دارند.
رییس جمهور غنی در صحبتی با رسانه ها ‌ گفت:" من با نهادهای ناظر بر انتخابات و خواست مردم مبنی بر این‌که نهادهای انتخاباتی به اصلاحات جدی و گسترده نیاز دارند، هم‌صدا استم"  وی آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی را«ضروری و آمدنی» عنوان کرد.
آژانس با ختر می نویسد که رییس جمهورغنی درحالی از آوردن اصلاحات در کمیسیون مستقل  انتخابات صحبت می کند که انگشت انتقاد نهاد های ملی و بین المللی به سوی  کمیسیون مستقل انتخابات است و ازکار کرد کمیسیون در جریان انتخابات ولسی جرگه که  به تاریخ  28 و29  میزان برگزار شده  ، راضی به نظر نمی رسند.
محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری،‌ گفته است که کمیسیون‌های انتخاباتی در حق مردم جفا کرده‌ اند.
به گفته‌ استاد دانش، کمیسیون‌های انتخابات با کارنامه‌ های ضعیف‌شان صحنه‌های مدنی و مشق دموکراسی مردم را به ابزاری برای طعنه و توهین دوست و دشمن بدل کرده‌اند .
تدا میچی یا موتو نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از کار کرد کمیسیون مستقل انتخابات راضی نبوده گفته  است که تا زمانی که در ساختار تشکیلاتی کمیسیون مستقل انتخابات  تغییر نیاید، از پرداخت هزینه برای بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری خود داری میکند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز به گونه تمسخر گفته است که درافغانستان انتخابات ولسی جرگه بر گزارشد اما سه ماه است که آرای مردم را شمارش کرده نمی توانند .
سفارت ایالات متحد امریکا با نشر اعلامیه یی  آوردن  اصلاحات  را در نهاد های  کمیسیون  مستقل انتخابات لازمی دانست  وتاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری  بر اساس تصمیم  کمیسیون مستقل نتخابات  به منظور رفع  مشکلات تخنیکی  و مدیریت به تاخیر افتاده است.
همچنان  دراعلا میه گفته شده است که  ما یک جا  با افغانان  و نهادهای بین المللی  باورداریم و هم نظرهستیم که کمیسیون مستقل انتخابات به اصلاحات جدی ضرورت دارد.
عبدالله عبدلله،‌ رییس اجراییه، با اشاره به مشکلاتی که در انتخابات مجلس نماینده‌گان به وجود آمده ، گفته است:" خواست مشترک مردم، آموختن از درس‌های گذشته و آوردن اصلاحات  درنهادهای انتخاباتی است. ".
محمدعارف کیانی، سخنگوی ستاد انتخاباتی رحمت‌الله نبیل،‌ گفته  است که کمیسیون‌های انتخاباتی از لحاظ تخنیکی و مدیریت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آماده نیستند. وی هم‌چنان اضافه کرده  است که فساد در کمیسیون مستقل انتخابات، هنوز پاک نشده است.
فضل‌غنی حقمل، معاون سخنگوی حزب اسلامی گفته که کمیسیون مستقل انتخابات یک کمیسیون ناکام است و نمی‌تواند انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت کند.
حقمل علاوه کرد که حزب اسلامی خواهان تغییر چهره‌های کمیشنران و آوردن اصلاحات گسترده در نهادهای انتخاباتی است و در غیر آن، انتخابات ریاست جمهوری نیز به سرنوشت انتخابات مجلس نماینده‌گان دچار خواهد شد.
در همین حال، نظری پریانی، مدیر مسوول روزنامه ماندگارو یکی از افراد نزدیک به احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید که مدیریت انتخابات ریاست جمهوری، بیش از آن‌که به توانایی کمیسیون مستقل انتخابات ارتباط داشته باشد، به وجود آمدن یک اراده سیاسی نیازمند است.
پریانی می‌افزاید که کار کمیشنران فعلی کمیسیون‌های انتخابات نشان داده‌ است که آنان نمی‌توانند انتخابات ریاست جمهوری را مدیریت و شفافیت را به میان بیاورند. پریانی نیز،‌ به آوردن اصلاحات بنیادی در کمیسیون‌های انتخابات، تأکید می‌ورزد.
محمدحنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست جمهوری د ر صحبتی با رسانه ها گفته که «پلان هشت فقره‌ای» را برای اصلاح کمیسیون مستقل انتخابات تهیه کرده‌اند.  اما اتمر در این رابطه جزییات نداد، ولی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که استقلال خود را حفظ کند.
مسوولان ایتوا،‌ یکی از نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند که کمیشنران فعلی کمیسیون‌های انتخابات، ظرفیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.
حبیب‌الله شینواری، مسوول برنامه‌های ایتوا می‌گوید که اکثر منتقدان،‌ مقام‌های حکومت فعلی استند و در تعیین کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات نقش داشته‌اند.
به گفته مسوول برنامه‌های  ایتوا،  به صورت کل انتقاد کنندگان برنامه‌ مشخصی برای آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی ندارند و تنها خواست‌شان، تغییر چهره‌ها در کمیسیون است.
محمد نعیم ایوبی مسوول بنیاد انتخابات شفاف نیز میگوید که تا زمانیکه اصلاحات در نهاد های انتخاباتی نیاید انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شده نمی تواند و اعتماد مردم نسبت به کمیسیون مستقل انتخابات احیا نمی شود .
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که این کمیسیون متعهد به آوردن اصلاحات است و روند اصلاحات زیر کار دبیرخانه‌  کمیسیون مستقل انتخابات قرار دارد.
برگزاری انتخابات شفاف و دموکرات در صورت میسر می شود که  مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات  به ارای  مردم  به گونه یک امانت بر خورد  کنند و به اآ خیانت نکنند در غیران هر گاه صد بار هم چهره ها تعویض شوند "همان آش خواهد بود همان کاسه".        ماری نبرد ایین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا