اقتصاد

کشت زعفران افزایش یافته است

 

کابل باختر 6ثور

مقامات وزارت زراعت وآبیاری میگویند که کشت زغفران درکشور بیشتر گردیده وصادر آن به بیرون از افغانستان نیز افزایش یافته است .

مجید الله قرار سخنگوی وزارت زراعت به آژانس باختر گفت: درسال پار خورشیدی در كشور سه هزار کیلوگرام زعفران تولید شد که نسبت به سالهای قبل آن ازدیاد قابل ملاحظه را نشان میدهد بخش های شمال غربی  کشور محلات خوبی برای کشت زغفران اند.

به گفته سخنگوی وزارت زراعت مقامات در صدد اند تا زمینه صادرات زعفران را به بیرون از کشور  بیشتر سازند درحال حاضر کشور های چین ، ایتالیا ، آسترالیا و کانادا کشورهای اندکه زعفران افغانستان به آن صادر میشود با ازدیاد حاصلات بازارهای دیگری نیز برای خرید زعفران افغانستان مساعد خواهد شد.

قرار میگوید که آنها یازده نمایشگاه را برای بازاریابی زعفران افغانی برگزار نموده اند ضمنا 2000 تن از دهقانان را دربخش کشت نوین زعفران و بهره گیری بهتر آموزش داده اند و برنامه های دیگر نیز برای افزایش تولید زعفران در نظر گرفته شده است .

سخنگوی وزارت زراعت درحالی از افزایش کشت وتولید زعفران یاد میکند که تلاش میشود تا زعفران کشت بدیل برای خشخاش باشد و از افغانستان به عنوان کشوری یاد میگردد که بخش های خاک این کشور برای کشت زعفران مساعد است .

سید نبی شینواری آمر تعلیمات زراعتی وزارت زراعت وآبیاری میگوید: خاک افغانستان برای کشت زعفران مساعد میباشد .

او به خبرنگار آژانس باختر گفت: در افغانستان زعفران به شکل چهار قطاره که کشت میشود نتیجه خوب داده است .

زعفران افغانستان از لحاظ کیفیت(رنگ ، بو و مزه) از بهترین زعفران دردنیا می باشد وزعفران که درکشور های خارجی ارسال می شود به نورم واستندرد تعین شده درمارکیت ها است .

شينواري اضافه داشت : وزارت زراعت از سال 1390 الی 1392 جمعاً دوصدوده متر اسكول را در 26 ولایت کشور برای 250 دهقان طور مجانی توزیع نموده است .

همچنان مصرف کود حیوانی وکود سیاه وسفید نیز ضمیمه آن میباشد و برای اضافتر از یک هزار ودوصد دهقان وپنج صد مامور زراعت آموزش مسلکی زعفران داده شده است .

سید نبی شینواری آمر تعلیمات زراعتی ریاست ترویج وزارت زراعت گفت: زعفران در آن ولایات کشور که آب وهوا مرطوب ندارند کشت میشود .

اکثر خاک ولایت کشور ما با داشتن چنين خصوصيت برای کشت زعفران مساعد است .

برای دهقانان که زعفران را کشت میکنند پیاز زعفران و کود توزیع میشود و هم چنین برای آموزش های مسلکی برای دهقانان ماشین خشکه کن زعفران، بسته های زعفران و جنراتور نیز درنظر گرفته شده است .

در حاليكه قبلاً برای کشت زعفران وسایل ابتدائی استفاده می شد .

این گفته در حالی بیان میشود که مسوولان گمرک ایران از صدور پیاز زعفران جلوگیری میکنند مگر شینواری این حرکت را اثر گذار نمیداند.

او میگوید: در افغانستان به خصوص در ولایت هرات به هر اندازه که پیاز زعفران ضرورت باشد موجود است و ضرورت نیست که پیاز زعفران از کشور های دیگر وارد نمایم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا