صحت

داکترموسی وردک گزارش مبنی برتشخیص امراض ساری درمیان نظامیان درولایت های قندهار و هلمند را ردنمود

 

کابل باختر/ 25/ حمل

اخیراً یک رسانهء آزاد از قول منابع خبری وزارت دفاع ملی خبری را برنشر رسانیده که درآن افزایش امراض جلدی و ساری درمیان سربازان اردوی ملی را یک مشکل بزرگ خوانده اند و این همین مساله سبب گردیده تا شماري زیادی از سربازان ازصف محاربه کنار بروند.

این رسانه به قول از محمد موسی وردک قوماندان صحیه لوی درستیز وزارت دفاع ملی نگاشته ، به اساس تحقیقاتی که انجام داده اند ، در میان سربازان اردوی ملی درولایت قندهار و هلمند بیشترین امراض ساری تشخیص شده است.

به گفتهء وردک ،درمیان این امراض ساری ، بیشتر تکالیف جلدی و تنفسی دیده شده که دلیل آن استفاده از آب غیر صحی سربازان درهنگام محاربه بوده است.

 وی میگوید : آن تعداد از افسران و سربازانی که در اردو خدمت میکنند و به دلیل مریضی از صف محاربه خارج می شوند این رقم بیشتر از تعداد سربازانی است که درجریان جنگ با مخالفین زخمی میشوند و نمیتوانند به کارشان ادامه بدهند.

وردک به ادامه گفته است، وزارت دفاع ملي به هدف دریافت راه حل و جلوگیری از افزایش اینگونه امراض ، کنفرانس صحی دو روزه را درکابل راه اندازی کرده اند.

 وردک گفت که دراین کنفرانس روی مسایل مختلف بحث میشود و قراراست درآینده دریک تعداد ازدیگر ولایات افغانستان نیز کنفرانس های مشابه برگزار گردد. اما پروفیسور موسی وردک آنچه را به قول او در یک رسانه آزاد نشر شده ردمیکند.

 داکتر وردک ضمن تماس با آژانس باختر گفت : من درکنفرانس از بروز پارهء از امراض ساری یاد آور شده ام که احتمالاً نیروهای اردوی ملی درهنگام وظایف با آن مواجه میشوند من از خطرهای احتمالی سخن گفته ام که میتواند صحت عساکر را در جریان وظایف تهدید کند درنظر گرفتن این گونه احتمال ها به عنوان یک عمل پیشگیرانه در تمامی اردوهای جهان وجود دارد تا در برابر بروز حوادث آمادهء مقابله باشند من درکنفرانس تاکید براین داشته ام که باید عساکر در هنگام وظایف ازآب صحی آشامیدنی استفاده نمایند و این امکان برای آنان درهر نقطه و محل آماده گردد. ضمناً ما برچگونگی استفاده از لباس درمیان نظامیان تاکید داشته ایم تا آنها درشرایط متفاوت اقلیمی بتوانند وظایف شان را انجام دهند، بدون آنکه سردی و یاگرمی مانع این وظایف شود.

غذا که برای سرباز در محلات وظیفه داده میشود مصئونیت غذایی داشته باشد.

 داکتر وردک گفت: ما در کنفرانس این نکته را بازتاب داده ایم که گفته های ما به عنوان هشدار تلقی شود در غیر آن مصاب شدن عساکر به برخی از امراض ساری متصور است .

 او این مطلب را رد کرد که گویا درمیان عساکر در قندهار و هلمند امراض ساری تشخیص شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا