سیاست

تجلیل از نود و یکمین سالگرد امضای معاهده دوستی میان افغانستان و ترکیه

از یازدهم حوت ( اول مارچ) نود ویکمین سالروز امضای معاهده دوستی میان افغانستان وترکیه بزرگداشت به عمل آمد. به اساس گزارش آژانس اطلاعاتی باختر،

در محفلی که به همین مناسبت در مقر وزارت امور خارجه تدویر یافته بود، جاوید لودین معین سیاسی وزارت امور خارجه، داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی، دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ، داکتر ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه، داکتر احمد مشاهد رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی،‌ محمد علم ایزدیار نائب اول مشرانو جرگه، پوهنوال گل رحمن قاضی رئیس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی،‌ یک تعداد وکلای پارلمان، صلاح الدین ربانی سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در انقره، بسات اوزترک سفیر کبیر جمهوری ترکیه در کابل و تعدادی از سفرا و اعضای کور دیپلوماتیک و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اشتراک نموده بودند.

لودین بیانیه خیر مقدم ایراد نموده گفت:"درست نود ویک سال قبل زعمای دو کشور، شاه امان الله خان غازی و مصطفی کمال اتا ترک، با امضای موافقتنامه‌یی سنگ بنای روابط سیاسی میان دوکشور را اساس گذاشتند. هرچند روابط دو کشور ریشه‌های  طولانی در تاریخ دارد، ولی 91 سال قبل بنای روابط معاصر دو کشور نهاده شد. ترکیه دومین کشوری بود که استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت و افغانستان اولین کشوری بود که آزادی ترکیه را به رسمیت شناخته و روابط سیاسی خود را با آن کشور آغاز کرد. خوشبختانه در 10 سال گذشته، ما شاهد آغاز صفحه جدیدی از روابط دو کشور استیم. سهم گیری ترکیه در تأمین امنیت افغانستان از طریق حضور سربازان ترکی در چوکات قوای آیساف و مساعدت به بازسازی افغانستان با ایجاد دو تیم بازسازی ولایتی در ولایات میدان وردک و جوزجان، نشانه‌یی از علاقمندی ترکیه در تأمین ثبات و اعمار مجدد افغانستان می‌باشد."

بعدا" بسات اوزترک سفیر ترکیه در کابل نیز شاخص‌های عمده روابط و مشترکات دینی و فرهنگی میان دو کشور را برجسته ساخته و به جایگاه استراتیژیک افغانستان در قلب آسیا و موقعیت پر اهمیت جغرافیایی ترکیه میان آسیا و اروپا اشاره نمود. وی هم‌چنان حضرت مولانا‌جلال‌الدین محمد بلخی رومی را شخصیت پر افتخار مشترک دو کشور خواند که در بلخ زاده شده و در ترکیه به اوج کمال رسید.

سپس دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ نیر با ایراد بیانیه‌یی گفت:" مرور نود و یک سال از تثبیت پیوندهای رسمی میان دو ملت افغانستان و ترک در تاریخ کهن، واقعه‌ای جوان است. اما سابقه پیوند دو ملت با هم برادر اقلاً به یک هزار سال قبل بر می‌گردد. دو ملت در طول هزار سال گذشته در یک منطقه مشترک جغرافیایی در شادی و غم با هم زیست نمودند. دو ملت توانستند پدیده‌های درخشانی از فرهنگ انسانی و مظاهر عالیقدری از هنر و هنردوستان به بشریت تقدیم کنند. حضور مولانای بزرگ بلخی رومی در عرصه حیات معنوی دو ملت نقش بارز دارد. مولانا فرزند بلخ بود که به روم رفت و در قونیه جای گرفت. تعالیم مولانا بالاتر از آن است که وی را فرزند بلخ و روم شناخت، نه تنها کره زمین بلکه تمام کائینات خانه مولانا بود و این افتخار بزرگ ومشترک مربوط به هر دو ملت افغانستان و ترک می‌گردد."

دکتور رهین افزود، در ده سال اخیر دوستی بین افغانستان و ترکیه ابعاد جدید به خود گرفته ودست آورد های زیادی در عرصه های مختلف داشته است. وملت ترک در زمینه های مختلف از جمله تحکیم دیموکراسی  در کنار ما ایستاد. وما به همه دوستان خویش اطمینان میدهیم که دیموکراسی ، آزادی بیان ، حقوق بشر ، حقوق زن و حضور جامعه مدنی را که دست آوردهای درخشان ما در یک دهه گذشته است ، قربانی هیچ گونه سازش نخواهیم کرد.

 در ادامه محفل، دوتن از محققان افغانستان و ترکیه مقالات علمی خویش را در مورد روابط دو کشور ارایه نمودند.

قابل یادآوریست که در سفر حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به ترکیه در سال 2010 و ملاقات با عبدالله گل رئیس جمهوری آن کشور توافق به عمل آمد تا هر سال از اول مارچ برابر به یازدهم حوت روز امضای معاهده دوستی افغانستان و ترکیه، در کابل و استانبول تجلیل به عمل آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا