سیاست

اتمر:چهار هزار و چهارصد زندانی طالبان را آزاد کردیم ۶۰۰ دیگر آنان آزاد نمی شوند

کابل/26 سرطان/باختر
سرپرست وزارت امور خارجه می گوید، حکومت در تلاش است تا در همکاری با سایر کشورها، رضایت گروه طالبان را حاصل کرده و به اجماعی دست یابد که بتواند برگزاری مذاکرات و حمایت منطقه و جهان را یقینی سازد.
به گزارش آژانس باختر :محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امورخارجه که امروز در یک نشست خبری  در کابل سخن می گفت، اظهار داشت که دولت افغانستان خواستار آغاز هرچه زودتر و سریعتر گفت وگو ها میان افغانان است.
او تصریح کرد که جامعه‌ جهانی بر صلح و تحقق موافقت‌نامه آن در آینده تاکید کرده است و برای حمایت از صلح عادلانه و پایدار، خواستار ادامه مشوره‌ها پیرامون این موضوعات شده است.
به گفته اتمر،  همه کشورهای منطقه و جهان خواستار برگزاری فوری مذاکرات میان افغانان اند و از آن جایی که زندانیان طالب آزاد شده‌اند، هیچ بهانه‌ یی برای تأخیر در آغاز این مذاکرات وجود ندارد.
او از طالبان خواست که مذاکرات صلح را هر چه زودتر آغاز کنند زیرا کشورهای منطقه و جهان به این باور دارند که نرخ جنگ برای مردم افغانستان و جهان بلند رفته است ، جهان به این اجماع رسیده‌است که برقراری صلح می‌تواند به همان میزان برای همه سودمند باشد.
اتمر گفت: کشورهای شرکت کننده در نشست منطقه یی و بین‌المللی تقویت اجماع صلح «مراتب انزجارشان» از ادامه خشونت‌ها را ابراز کرده اند و معتقد اند که ادامه خشونت‌ها با توجه به «صداقت حکومت» در رهایی زندانیان، توجیه‌پذیر نیست.
کشورهای منطقه و جهان خواستار کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس برای مبارزه با ویروس کرونا شده اند و بر حمایت طرف‌های جنگ برای تامین آتش‌بس تاکید کرده‌اند.
اتمر هشدار داد، افرادی که بر جنگ تاکید دارند، با «اجماع محکم و توان‌مند» بین‌المللی روبه‌رو شده اند و به گونه‌ یی هم‌زمان مورد نفرت و انزجار شهروندان افغان و جهانیان قرار گرفته‌اند.
اوهمچنان گفت: ما به حفظ ارزش‌های ۱۹ ساله به عنوان جز سازش‌ناپذیر در مذاکرات تاکید داریم ، کشورهای منطقه و جهان هم بر حفظ دستآوردهای ۱۹ ساله درافغانستان  تاکید کرده اند و خواستار گسترش و پیش‌رفت این دست‌آوردها شده‌اند. اتمر گفت که کشورهای منطقه و جهان از دورنمای حکومت که حفظ جمهوری اسلامی متکی بر قانون اساسی است، حمایت کرده اند.
او در رابطه به آغاز مذاکرات میان افغانان گفت: نشست آغازین این مذاکرات در قطر برگزار خواهد شد.
اتمر واضح نکرد که این مذاکرات چه وقت آغاز خواهد شد
به گفته سرپرست وزارت امور خارجه، ۱۲ کشور،‌ از جمله تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، چین، روسیه، ترکیه، قطر،‌ اندونیزیا، جاپان، ناروی و جرمنی برای میزبانی از مذاکرات  ابراز آمادگی کرده‌اند.
او رهایی شمار زیادی از زندانیان طالبان را نشانه از حسن نیت دولت خواند وگفت( دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات بین افغانان ۴ هزار و ۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است؛ اما ۶۰۰ زندانی این گروه آزاد نخواهند شد و به گفته او هیچ قانونی اجازه‌ رهایی آنان را نمی‌دهد.)
وی در رابطه به چگونگی قضایای خشونت در برابر مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی گفت: در مورد غرق‌ کردن  پناه‌جویان افغان در دریای هریرود توسط مرزبانان ایرانی، تا هنوز نتیجه‌یی به دست نیامده‌است.
او گفت: وزارت امورخارجه افغانستان شواهدی در دست دارد که مرزبانان ایرانی با پناه‌جویان افغان بدرفتاری کرده اند و سپس آنان را به دریا انداخته‌اند، اما ایران گفته است که این شواهد را بررسی می‌کند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا