اخبارجامعهگزارش ها

واکنش ها در مورد اعلام روزی عزای ملی

کابل/ ۲۱ ثور/ باختر

امروز در افغانستان به یاد بود از شهدای دشت برچی کابل و پل علم لوگر عزای ملی است.

در دو حادثه اخیر ناشی از انفجار در لوگر و کابل که در ماه جاری و در فاصلۀزمانی بیش از یک هفته در کشور رخ داد، شماری از هموطنان ما که بیشتر شاگردان بودند به شهادت رسیدند.

 این دو رویداد متحجرانه که دولت، طالبان را عامل آن می داند واکنش هایی را در داخل و بیرون از کشور در پی داشته است.

   زهرا یکتن از باشندگان دشت برچی وفعال جامعه مدنی گفت،  نفس اعزای ملی خوبست ونیاز بود که از جانب دولت باید اعلام می شد چون در دو حادثه المناک لوگر ودشت برچی تعدادی زیاد ازشاگردان مکتب هدف قرار گرفتند وقربانی شدند اما اگر بحث کنیم تنها اعزا داری قابل قبول نیست، سال هاست که مردم قربانی می دهند اما نه توجۀ خاص به  قربانیان صورت گرفته است  ونه هم تحقیق شده که چرا بار بار شاگردان هدف قرار می گیرند.

در قدم دوم مساله کمک به خانواده ها است که متاسفانه  وزارت شهدا ومعلولین به خانواده های که دختران شان شهید شده است کارت شهدا نمی دهند ومی گویند که دختران کارگر و نان آور نیستند ،همچنان آنان  مسئله سن را پیش می کشند که قربانیان بیشتر  زیر سن بودند و  نان آورخانه شان نبودند ومستحق کارت شهدا شناخته نمی شوند که در اینجا نابرابری وتبعیض آشکارا می بینیم.

زهرا ضمن یاد آوری اقتصاد ضعیف خانواده های قربانیان از حکومت خواست که در کنار غمشریکی واعلام اعزای ملی حد اقل لایحۀ پاس کنند تا  نقیصه را از میان بردارند و خانواده های دختران شهید نیز کارت شهدا را به دست آورند .

سلیم باشنده  دیگر دشت برچی اعلام اعزای ملی را یک اقدام بجا دانست وگفت با این کار دیگران هم می توانند وضیعت را درک کنند اما نمی تواند  درد ما را دوا کند چون یک روز سمبولیک است وفردا مشکل به جای خود باقی می ماند وما منتظر حوادث سخت تر استیم.

سلیم افزود تقاضای ما از دولت این است که تدابیر قوی تر گرفته شود تا اولادهای ما بتوانند درس بخوانند.

سلیم ادامه داد که ما اکنون به دو سوال اساسی مواجه استیم که آیا فرزندان خود را به مکتب بفرستیم یا نه، اگر نفرستیم سرنوشت آنان چی می شود واگر بفرستیم به کدام امید .

سلیم تامین امنیت را وظیفه دولت دانست وگفت اگر دولت می خواهد مشروعیت خود را حفظ کند باید امنیت شاگردان را تامین کند.

وی  همچنان کمک ودستگیری خانواده های قربانیان را روش خوب و التیام بخشیدن زخم های آنان دانست وافزود: خانواده های قربانیان مردم فقیر اند که حتی به افطاری نان ندارند ، آب صحی اشامیدنی ندارند که باید دولت در کنار اعلام اعزای ملی به این مسایل توجه کند تا زخم های آنان را التیام ببخشد.

فریده یک تن از شهروندان کابل، اعلام اعزای ملی را نمایشی دانست وگفت بهتر است به عوض شعار، کار عملی صورت گیرد وتدابیری اتخاذ شود که از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

فریده افزود که قرار معلومات دست داشته نیروهای امنیتی از داخل شدن چندین واسطه مملو از مواد انفجاری در داخل شهر کابل خبر داشتند اما نیروهای امنیتی نتوانستند از وقوقع این حادثه جلو گیری کنند.

مسعوده کروخی نماینده هرات در مجلس نمایندگان و  یکتن از فعالان مدنی از زاویۀ دیگر به این روز نگریسته می گوید؛ در افغانستان همه چیز سیاسی شده است حتی شهادت وقربانی دادن  ومتاسفانه که اعزای ملی نیز سمبولیک است وصرف بُعد سیاسی دارد نه درد مردم را دوا می کند ونه جلو حوادث مشابه را می گیرد.

اما امان الله کارمند دولت در یکی از ادارات، اعلام اعزای ملی را احترام به خون شهدا دانست اما افزود که حکومت با اعدام زندانیان طالبان می تواند به زخم های خانواده های قربانیان مرحم گذارد.

این در حالی است که واکنش جهانی هم در خصوص حادثۀ دشت برچی و پل علم لوگر جدی بوده است ، دولت های امریکا ، بریتانیا، المان، اتحادیه اروپا، ناتو، آسترالیا، سازمان ملل و رهبر کاتولیک های جهان آن را جنایت خوانده اند و بر شناسایی عاملان آن تاکید داشته اند.  فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا