سیاست

شوراي وزیران جلسه کرد

کابل باختر 4حمل

جلسه نوبتی شوراي وزیران امروزتحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در ارگ ریاست جمهوری برگزارگردید.

به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور ودارلانشای شورای وزیران به آژانس باختر، در آغازجلسه، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به طرح موافقتنامه همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا صحبت کرده گفت: موافقتنامه همکاری های دراز مدت ستراتیژیک میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا در پی مذاکرات چندین ماهه و همه جانبه بین هیئات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و هیئات مذاکره کننده ایالات متحده امریکا با درنظرداشت مشوره های لویه جرگه عنعنویی منعقده ماه عقرب سال 1390 و با رعایت کامل حق حاکمیت ملی افغانستان، روز گذشته بین دو طرف مذاکره کننده نهایی گردید.

در این سند به صراحت بیان گردیده است که ایالات متحده امریکا بر احترام کامل خویش به حاکمیت ملی و استقلال افغانستان تاکید نموده و تعهد اش به چارچوب روند انتقال و تحقق کامل انتقال مسؤولیت های امنیتی به افغانستان را مجدداً تصریح میدارد. ایالات متحده امریکا بار دیگر تاکید میکند که تهدیدی را متوجه همسایگان افغانستان نسازد. همچنان ایالات متحده تعهد مینماید که از قلمرو و یا تاسیسات افغانستان به عنوان نقطه آغاز حملات      (محل حمله) علیه کشور های دیگر استفاده نمی کند.

این موافقتنامه که احترام به حاکمیت ملی و تساوی حقوق طرفین تهداب آنرا تشکیل میدهد، نوید بخش برای آینده کشور و مردم ما میباشد و از جانب روئسای جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا به مثابه کشور های مستقل و آزاد به امضأ میرسد که متضمن حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور میباشد. در این سند ایالات متحده امریکا تعهد مینماید که نیرو های امنیتی کشور را همکاری نماید تا افغانستان بتواند ازتهدیدات داخلی و خارجی بطور مستقلانه دفاع کند. در ارتباط به تمویل نیرو های امنیتی بعد از سال 2014، ایالات متحده سالانه منابع پولی را برای حمایت از آموزش، تجهیز، مشورت و تداوم نیرو های امنیتی افغانستان به هدفی درخواست میکند که افغانستان بتواند به گونه مستقلانه امنیت اش را تأمین نموده و در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی از خود دفاع کند، تا تروریستان هرگز نتوانند بار دیگر بر خاک افغانستان دست اندازی کرده و تهدیدی را متوجه افغانستان، منطقه و جهان بسازند. همچنان ایالات متحده امریکا متعهد گردیده تا از جمهوری اسلامی افغانستان حمایت های سیاسی، اقتصادی و نظامی نموده و کسر بودجه و مشکلات مالی افغانستان را تا ده سال آینده تمویل نماید.

در رابطه به دفع تهدیدات و هر نوع تجاوز بیرونی با درک اینکه ثبات افغانستان در ترقی و ثبات آسیای جنوبی و آسیای مرکزی نقش دارد، ایالات متحده امریکا تاکید میکند که هر گونه تجاوز بیرونی علیه افغانستان را موجب نگرانی شدید خود می پندارد. در صورت وقوع چنین رویدادی، طرف ها باید هرچه عاجل در مشورت با هم، پاسخ مناسبی را به شمول اقدامات سیاسی، دیپلوماتیک، اقتصادی یا نظامی، به توافق هر دو طرف و در مطابقت با احکام و قوانین اساسی شان، طرح و تطبیق کنند. به همین اساس و با تاکید بر تقویت همکاری های منطقوی، طرف ها بر اهمیت روابط دوستانه و موثر میان افغانستان و همسایه هایش موافق بوده و تاکید میدارند که این روابط باید بر اساس احترام متقابل، برابری و عدم مداخله در امور یکدیگر استوار باشد. هر دو طرف از تمامی کشور ها میخواهند تا به حاکمیت ملی وتمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و از مداخله در امور داخلی و پروسه های دموکراتیک افغانستان اجتناب ورزند.

متعاقباً متن مکمل موافقتنامه توسط صادق مدبر رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران به جلسه قرائت گردید.

بعداً اعضای شورای وزیران بالای نکات اساسی این موافقتنامه بحث همه جانبه نموده، موضوعات عمده آنرا قرار ذیل برشمرد:

•       متعهد شدن ایالات متحده امریکا به رعایت کامل اصل حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال کشور بر مبنای ارزش های قانون اساسی و فیصله های لویه جرگه عنعنویی؛

•       تقویه و تجهیز نیرو های امنیتی افغانستان طوری که بتوانند در مقابل تهدیدات، دفاع مستقلانه نمایند؛

•       از میان برداشتن تمام ساختار های موازی دولت طی مدت دو سال آینده به شمول تیم های بازسازی ولایتی و ولسوالی ها؛

•       تأکید به کمک های مالی و تمویل کسر بودجه از سال 2014 الی 2024؛

•       عدم استفاده نظامی از قلمرو افغانستان علیه سایر کشور ها؛

•       تقویت سیستم تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی؛

•       تقویت حکومتداری خوب؛

•       حفظ آثار تاریخی و باستانی؛

•       سند همکاری امنیتی طی یک سال دیگر بین دو کشور امضا میگردد؛

اعضای شورای وزیران ضمن ابراز سپاس از رئیس جمهوری و تیم کاری شان، مندرجات این موافقتنامه را به نفع افغانستان دانسته و آن را مورد تائید قرار دادند.

سپس رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به محتویات موافقتنامه همکاری های دو جانبه میان افغانستان و آلمان گفت: با پیشینه مناسبات سیاسی افغانستان و آلمان که در سال 1920، در زمان اعلیحضرت غازی امان الله خان تاسیس شد، از آن به بعد علایق میان دو کشور توسعه و گسترش یافته، چنانچه تدویر کنفرانس بن در سال 2001 و بعداً کنفرانس   بین المللی بن در سال 2011 جهت تعهدات سیاسی جامعه جهانی برای آینده افغانستان برگزار که بر مبنای آن عقد معاهدات استراتیژیک با کشور های بزرگ آغاز گردیده است.

این موافقتنامه در بر گیرنده توسعه و گسترش روابط دوجانبه، مسایل منطقوی و         بین المللی، حقوق بشر و همکاری های دراز مدت آلمان در عرصه های حکومتداری خوب، تقویت امنیت، رشد و انکشاف اقتصادی، معارف تحصیلات عالی، تجارت و سرمایه گذاری، صحت عامه، اصلاح سیستم قضائی بوده، همچنان بتأسی از این موافقتنامه در ساحات اساسی سکتور هوانوردی، انکشاف میدان های هوایی کشور نیز همکاری صورت میگیرد.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه روی مفاد آن، موافقتنامه متذکره را در پرنسیب مورد تائید قرار داده، وزارت امور خارجه را موظف نمود تا طرح این موافقتنامه را طبق تذکر جلسه تصحیح و به جلسات بعدی شورای وزیران ارایه نماید.

در ادامه، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد محتویات همکاری های دراز مدت فراگیر میان جمهوری اسلامی افغانستان و کشور استرالیا که در جریان سفر اخیر صدراعظم استرالیا با رئیس جمهوری اسلامی افغانستان توافق گردیده به جلسه معلومات ارایه و افزود

در طرح این سند طرفین روی ارزش های دموکراتیک، اصول حقوق بین الملل و تعهدات شان در کنفرانس های لندن، کابل، لیزبن و بن مجدداً تاکید، همچنان کشور استرالیا صراحتاً احترام به حاکمیت ملی و تقویت نهاد های جمهوری اسلامی افغانستان را از تعهدات اساسی خویش ابراز نموده که جهات اساسی این سند شامل اهمیت راه های حل سیاسی و مصالحه، ارتقای ظرفیت حکومت، آموزش نیرو های امنیتی، توسعه روابط اقتصادی و تجارتی دوجانبه، تقویه روابط فرهنگی و همکاری های همه جانبه در عرصه تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی و عودت مهاجرین تشکیل میدهد.

شورای وزیران طرح همکاری های دراز مدت فراگیر میان جمهوری اسلامی افغانستان و کشور آسترلیا را در پرنسیب مورد تائید قرار داده، وزارت امور خارجه را موظف نمود تا طرح این موافقتنامه را طبق تذکر جلسه تصحیح و نهایی سازد.

در اخیر جلسه وزیر تحصیلات عالی طرح تعدیلات پیشنهادی در طرزالعمل انتخاب نامزدان واجد شرایط بورسیه های گروپی و دولتی را در مورد توزیع سهمیه بورسیه های مساویانه به ولایات کشور به شمول تخصیص سهمیه یک ولایت برای کوچی ها و اختصاص دوچند سهمیه ولایات برای ولایت کابل به اساس بلند ترین نمرات کانکور، ایجاد تسهیلات استفاده برای داوطلبان خارج مرز از سهمیه ولایات مربوط و یا ولایت همجوار و اختصاص پنج، پنج فیصد بورسیه های گروپی به اساس بلند ترین نمرات کانکور برای کوچی ها، معلولین و معیوبین و ورثه شهدا را به جلسه مطرح که بعد از ابراز نظر وزارت معارف مورد تصویب قرار گرفت.

همچنان وی فیصله اخیر ولسی جرگه مبنی بر جذب محصلین بدون نتیجه که بالاتر از 285 نمره را در امتحان کانکور اخذ نموده اند در پوهنځی هایی که نمرات شان مطابقت داشته باشد و تبدیلی دختران از یک ولایت به ولایت دیگر در عین رشته با ازدیاد (5) نمره را به جلسه مطرح که مورد تصویب قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا