سیاست

تفسیر برخبر: محمد اشرف غنی : میزان همکاری های پاکستان درهفته های آینده معلوم خواهد شد

کابل باختر 11 عقرب
محمداشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان قرار است سفری به پاکستان داشته باشد، با آنکه تاریخ دقیق انجام این سفر اعلام  نشده مگر هدف آن جلب همکاری های بیشتر  پاکستان در روندصلح افغانستان خوانده شده است .
محمد اشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان روز گذشته  پس از برگشت از سفر رسمی به چین وشرکت درنشست بین المللی پروسۀ استانبول یا کشورهای قلب آسیا گفته، امیدوار هستم که صلح وامنیت در  افغانستان تامین شود.
رئیس جمهور  دراین نشست تاکید کرده است که اعادۀ صلح در افغانستان  یک امر آسان نیست ، اما اجباریست ، اگر آسان  می بود  درسال های گذشته  انجام  میشد.
اوگفت: اقدامات درهر یک حلقات پنجگانه میان خارجی ها  به این منظور  است که زمینه صلح  فراهم شود چون این یک هدف  ملی است به گفته  رئیس جمهور غنی به هیچ کشور اجازه نمی دهیم که از خاک  افغانستان علیه همسایه های این کشور استفاده شود وکشورهای همسایه نیز نباید اجازه دهند تا ازخاک آن ها  علیه افغانستان استفاده صورت گیرد.
رئیس جمهور  درموردهمکاری  کشور پاکستان در روند صلح  یاد آور شد  که میزان همکاری  پاکستان در  هفته های آینده معلوم خواهد شد واین میزان  همکاری  ها دررفت وآمد مقام ها بین افغانستان  وپاکستان افزایش خواهد یافت .
به گفته وی،  زمینۀ سفر کاری من به پاکستان درحال آماده گی  است وما میخواهیم که اقدامات کوتاه مدت میان  مدت ودراز مدت به داخل  یک نقشه کاری  منسجم با پاکستان صورت بگیرد.
این گفته  ها درحالی  صورت میگیرد که در دوره سیزده سال ریاست جمهوری حامدکرزی، روابط افغانستان وپاکستان  پرتنش بود.
حامدکرزی  پس از سال ها  تلاش برای تامین صلح دراین کشور،گفته بود پاکستان  دربدل  دو خواسته اش ،صلح را در افغانستان تامین میکند ،یکی  به رسیمت شناختن خط مرزی ( دیورند) ودیگری  کنترول  سیاست خارجی افغانستان از  پاکستان .
به گفتۀ رئیس جمهور  پیشین، درسال های آخر بیشترین تلاش  را انجام داد تا صلح وامنیت  را درافغانستان  تامین کند اما صلح  تامین نشد زیرا به گفته او صلح وجنگ افغانستان دردست خارجی ها است وافغان ها تنها قربانی هستند.
به باور  حامدکرزی  ، پاکستان  در بدل  صلح در افغانستان به رسمیت شناختن خط دیورند وکنترول  سیاست خارجی  می خواهد   ولی افغانستان حاضر به قبول این شرط نیست .
اوگفته  است که بیست بار به پاکستان  سفر کرد تا صلح  بیاورد ولی امریکا نخواست.
به همین منظور وی سندموافقتنامۀ  همکاری های امنیتی  را با امریکا  امضا نکرد زیراامریکا صلح  را درافغانستان تامین نکرد. به  گفته او اگر امریکا بخواهد  صلح در  افغانستان  تامین میشود.
به باور آگاهان وجود پناه گاه های هراس افگنان درخاک پاکستان و همچنان تجهیز  وتسلیح مخالفان مسلح دولت افغانستان  در پاکستان نیز از  مواردی است که دیگر در مورد حقانیت آن به مشکل می توان تردید داشت صداقت مقام های پاکستانی،  ارادۀ شفاف  و واقعی  آنان برای  حل مشکلات موجود میتواند  از متشنج شدن هرچه بیشتر  اوضاع در رابطه به افغانستان وپاکستان  جلوگیری  نماید .
به گفته  آگاهان، حکومت وحدت ملی  باید دراین راستا از جدیت کارگرفته تا بتواند مقام های  پاکستانی  را متقاعد سازند  تا درروندصلح  افغانستان را صادقانه همکاری نماید.
به باور آگاهان سیاسی،  از گفته های  رئیس جمهور غنی  این نتیجه استنباط می گرددکه هنوز  اعتماد چندانی  نسبت به عملکرد پاکستان وجود ندارد زیرا با  وجود آنکه پاکستان  حرف از تعهد وهمکاری با افغانستان دارد مگر راکت پراگنی  های آن کشور  بر نواحی  شرقی افغانستان ادامه  یافته  ودرجریان  دوماه اخیر  بازهم  حملات تروریستی که به باور  افغانها  ریشه در مرزهای جنوبی کشور دارد، اتفاق  افتاد.  روی این دلیل است که رئیس جمهور غنی منتظر است که تامیزان همکاری  پاکستان  معلوم گردد وبعداٌ سفر به آن کشور  انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا