جهان

رای گیری کانگرس امریکا در مورد احتمال اعطای ویزه به ترجمانان افغان

واشنگتن/منابع خبری بین المللی/باختر25جوزا

قرار است کانگرس ایالات متحده امریکا هفته جاری در مورد یک برنامه صدور ویزای سفر به ترجمان های افغان رای گیری کند.

درین رای گیری مشخص خواهد شد که به هزاران ترجمان سابق و فعلی ویزای سفر به امریکا داده خواهد شد یا نه؟

به گزارش آژانس باختر به نقل از روزنامه امریکایی واشنگتن پست، از چندین سال می شود که به ترجمان های افغان که با امریکاییان در افغانستان کار می کنند و وعده داده شده که برایشان ویزای سفر به امریکا داده خواهد شد.

اما، اکنون برنامه صدور ویزای سفر به این ترجمان ها مبهم باقی مانده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا قبلاً دستور داد بود که بسیاری از ترجمان های که با نظامیان امریکایی کار می کنند مستحق دادن ویزا شناخته نمی شوند، چون آنان توسط نیروی بین المللی کمک به امنیت تحت رهبری ناتو در افغانستان استخدام شده و مستقیماً توسط حکومت امریکا استخدام نشده اند.
در سال 2009 میلادی، کانگرس امریکا پیمان حراست از متحدان افغانِ ایالات متحده را تصویب کرد که بر اساس آن افغان های که جان آنان در ارتباط با ماموریت امریکا در افغانستان در خطر است، باید کمک شوند.
به اساس گزارش، یک برنامه مشابه در عراق چندین سال را در بر گرفته بود. اما مقام های امریکایی تاکید کرده گفته اند که در کمک با ترجمان های افغان با سرعت عمل خواهند کرد.

واشنگتن پست می گوید که از خزان پارسال به این طرف، از جمع بیش از پنج هزار و هفت صد تن که درخواست داده بودند، تنها سی و دو نفر از طریق برنامه خاص صدور ویزا، ویزای سفر به امریکا را دریافت کرده اند.
یک مقام سابق امریکایی بدون ذکر نامش گفته است که با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، نمی توانیم کسانی که هم در افغانستان و هم در عراق در ماموریت ما نقش حیاتی داشته اند، را تنها بگذاریم. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا