فرهنگ

فاضل سانچارکی : باوجود مشکلات و چالس ها حضور زنان دررسانه ها گسترده است

کابل باختر/ 27/ قوس
معین وزارت اطلاعات وفرهنگ میگوید باوجود مشکلات و چالش های موجودحضور فعال زنان دررسانه ها گسترده است .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، کلید گروپ و یونسکو امروز سروی شان را که زیر نام توازن جنسیت در رسانه ها انجام شده همگانی ساختند.
سید فاضل سانچارکی معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ ضمن صحبت در این محفل این نظر سنجی را مفید و با ارزش خواند گفت واقعیت این است که ما درافغانستان درهژده سال گذشته شاهد حضور چشم گیر زنان دررسانه ها و سایر عرصه های زندگی بودیم اما وضعیت موجود نا سامان کنونی حضور گسترده آنان قابل دید  است.
باوجود مشکلات و چالش ها حضور فعال تر آنها در همه عرصه ها مخصوصاً در عرصه ها مخصوصاً دررسانه ها  مشهده میشود .
وی افزود در مناطق دور افتاده سنت های نا پسند مانع بزرگ سرراه حضور خانم ها در رسانه ها میشود.
حکومت بر نقش قوی و لازم زنان در رسانه ها و سایر عرصه تاکید داشته و برای حضورپر رنگ تر  آنها تلاش بیشتر می نماید.
سانچارکی یاد آورشد به اساس قانون طرز تاسیس رسانه ها رسانه را مکلف اند تا حقوق خبرنگاران زن را افزایش دهد و ما تلاش می نمائیم تا خانم ها درسطح بلند رهبری رسانه ها جا پیدا نمایند .
بعداً نجیبه ایوبی رییس کلید گروپ صحبت کرد گفت نهادکلید گروپ درهمکاری با سازمان یونسکو بخاطر دریافت مشکلات و چالش که مانع حضور زنان دررسانه میگردد نظر سنجی را راه اندازی کرد.
اوگفت این نظر سنجی جز سروی شبکه زنان جنوب آسیا بودکه آنها در نه کشور اسیایی انجام داده بودند .
وی افزود این سروی در نه ولایت که شامل ولایت های خوست ، کابل ، کندهار ، قندز ، ننگرهار ، بدخشان ، بغلان ، بلخ ، هرات صورت گرفته است با  دوصد و پنجاه و نه تن از ژورنالیستان زن در مورد دست مزد فضای کاری نبود ظرفیت بیمه صحی و فضای مصئون کاری مصاحبه صورت گرفته است .
ایوبی گفت قبلاً که سروی صورت گرفته شده بود معلوم گردید که یک هزار و یک صد تن از زنان دررسانه ها کار می نمایند اما درسروی فعلی ما دیده شده که هفتصد و هفتاد زن دررسانه ها مصروف کار رسانه ئی هستند که اکثریت آنها درکابل هرات و بلخ کار  میکنند.
حمیرا قادری فعال حقوق زن نیز دراین رابطه صحبت کرد گفت درافغانستان نگاه جنسیتی نگاه متفاوت و بیگانه است و این نگاه ها در رسانه ها نیز دیده میشود که باید درکار رسانه ئی توازن رسانه ئی در نظر گرفته شود. ختم/ نجیب بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا