جهان

هشدار سازمان صحی جهان از برگشت دوبارۀ جهان به قرنطین

ژنیو/ وی او ای/ 18ثور/ باختر
رییس سازمان صحی جهان هشدار داده است که اگر کشورهای جهان در رفع محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا احتیاط به خرج ندهند، خطر برگشت به قرنطین آنان را تهدید خواهد کرد.
تدروس ادهانوم گیبریسوس دیروز گفت: "اگر کشورها روند انتقال را با احتیاط کامل مدیریت نکنند و مرحله‌وار به پیش نروند، خطر برگشت به قرنطین و انسداد بسیار واقعی است".
رییس سازمان صحی جهان که به خاطر رسیدگی به همه‌گیری ویروس کرونا زیر انتقاد شدید است، در یک کنفرانس خبری ویدیویی بیان داشت که "ارزیابی بعد از عمل" را در مورد اقدامات این سازمان انجام خواهد داد اما گفت که نخست باید منتظر ماند تا این همه‌گیری فروکش کند.
او از عملکرد سازمان صحی جهان در خصوص صدور هشدار به موقع از خطر ناشی از ویروس کرونا دفاع کرد و گفت که این سازمان در اوایل جنوری از احتمال انتقال این ویروس از انسان به انسان هشدار داده بود.
امریکا، بزرگترین تمویل کنندۀ سازمان صحی جهان، با این اتهام که این سازمان در جریان همه‌گیری ویروس کرونا "چین محور" عمل کرده است، مساعدت‌های مالی خود را به این نهاد جهانی قطع کرده است.
مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که شواهدی در دست است که ویروس کرونا از یک لابراتوار شهر ووهان چین به بیرون سرایت کرده است، اما به گفتۀ وی سازمان صحی جهان به گفتۀ مقام‌های چینی بسنده کرده است که منشای این ویروس حیوان بوده است.
اما سازمان صحی جهان گفته است که اگر امریکا در مورد ادعای خود سند و مدرکی دارد، باید آن را در اختیار آن سازمان قرار دهد.
برخی از کارشناسان صحی گفته‌اند که ویروس کرونا برای بار نخست در یک بازار فروش گوشت و محصولات حیوانات وحشی در شهر ووهان از حیوان به انسان سرایت کرده است.
رییس سازمان صحی جهان گفت که کشورها باید همین امروز بالای سیستم‌های صحی خود سرمایه گذاری کنند تا فردا جان شهروندان شان را نجات دهند.
ویروس کرونا برای بار نخست در دسمبر سال گذشته در شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین شایع شدو به سرعت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.
بر اساس آمار پوهنتون جانز هاپکینز ایالات متحده امریکا تا صبح امروز بیش از سه میلیون و ۷۹۸هزار نفر در جهان به کووید۱۹ مبتلا شده اند و بیش از ۲۶۲هزار نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته اند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا