صحت

نشست مشورتی تخنیکی برای محو پولیو برگزار شد

 

کابل 7 قوس باختر

نشست مشورتی تخنیکی برای محو پولیو درکشور  امروز از سوی وزارت صحت عامه برگزار شد.

به گزارش آژانس  باختر دراین نشست مقامات وزارت صحت عامه ، نماینده گان سازمان صحی جهان، صندوق اطفال ملل متحد و سایرنهادهای تمويل کننده وزارت صحت عامه شرکت داشتند.

 ناجیه طارق، معین وزارت صحت عامه هدف از برگزاری این نشست را دریافت خلاها در برنامه تطبیق پولیو و راه حل آن خواند.

وی ضمن آنکه از کاهش  تعداد واقعات فلج اطفال از 80 واقعه در سال گذشته به 27 واقعه در سالجاری سخن گفت از عدم امنیت به عنوان چالش بزرگ در تطبیق برنامه  های واکسین پولیو در برخی مناطق جنوب به خصوص در ولایت قندهار وهلمند هنوزهم در گردش است به هیمن ترتیب واقعات فلج اطفال  در ولایات کنر، خوست و پکتیکا  که با پاکستان مرز مشترک  دارد گزارش داده شده است.

داکتر  طارق علاوه بر ناامنی تنظیم نادرست  پروگرام ها، پرداخت به موقع پولی، عدم ایجاد سهولت هابرای رضاکاران را عوامل عدم تطیبق کلی برنامه پولیو در کشور یاد نمود.

داکتر طارق از پولیو به مثابه یک خطرجدی یاد نموده افزود: اسامبله جهانی صحت در نشست ژینوی که سالروان برگزار شد از سه کشور اندیمیک(افغانستان، پاکستان ونایجریا) خواست تا بر ریشه کنی فلج اطفال را به عنوان وضعیت اضطراری ملی اعلام نمایند.

وی ازوزارتهای داخله، حج واوقاف، معارف ونماینده های مردم در ولسی جرگه خواست تادرجهت تامین امنیت، تبلیغ و آگاهی دهی مردم نسبت به پولیو از طریق منابر و مکاتب و ایجاد زمینه های مصوون و بهتر کار برای تطبیق برنامه های پولیو در سراسر کشور با وزارت صحت  همکاری نمایند.

درجریان جلسه به خانواده یکتن از رضاکاران تطبیق برنامه پولیو که در جریان برنامه واکسین  در ولایت هلمند به شهادت رسیده  بود، تسلیت نامه ودوصد و هفتاد هزار افغانی پول  نقد اهدا گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا