سیاست

پیام شورای عالی مصالحۀ ملی به مناسبت عید سعید قربان

کابل / 29 سرطان / باختر
فرارسیدن عید قربان را به ملت آزاده، سربلند، سرافراز و درد دیدۀ افغانستان تبریک و تهنيت عرض می‌كنيم.
در شرایطی به تجلیل از عید می پردازیم که سرزمین ما شاهد جنگ تحمیلی، ظالمانه و سراسری است که در نتیجۀ آن هزاران تن آواره، بی‌خانمان و صدها تن دیگر کشته وشماری هم زخمی شده‌ اند.
این جنگ ظالمانه و تحمیلی، مردم افغانستان را داغ‌ دار کرده است و به ماتم نشانده است.
جای تأسف است که هنوز هم مخالفان مسلح از راه نظامی و مسلحانه اهداف سیاسی شان را دنبال می‌کنند، چنانکه پیوسته تأکید کرده‌ایم جنگ و درگیری راه حل بحران افغانستان نیست و هیچ گروهی را به نتیجۀ دلخواه نمی‌رساند.
راه حل بحران ۴۳ سالۀ افغانستان گفت ‌وگوی سازنده و معنادار و دست یابی به یک تفاهم سیاسی است و تأکید بر گزینۀ نظامی و مسلحانه نشان دهندۀ این است که از منازعه چهار دهه و اندی درس لازم گرفته نشده است.
با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، هیچ بهانه ‌یی برای تداوم جنگ و خشونت وجود ندارد و ادامۀ کشتار، خون‌ریزی و نابودی زیرساخت‌ها و دارای‌عامه، دست ‌آوردهای مردم افغانستان، به‌معنای دشمنی آشکار با پیشرفت، آبادی و عزت افغانستان است.
آخرین فرصت ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی و تامین صلح عادلانه و پایدار باقی است، مردم افغانستان انتظار دارند با تسریع مذاکرات از این فرصت استفاده صورت گیرد.
در روزهای گذشته برای حل صلح‌آمیز بحران افغانستان با جمعی از رهبران و بزرگان کشور به دوحه رفتیم تا با طرف طالبان برای بیرون رفت از مشکل مذاکره کنیم.
دیدگاه‌های خود را در مذاکرات دوحه با طرف طالبان با وضاحت و روشنی مطرح کردیم و از آنان نیز خواستیم تا بیایند و مشکل را از طریق‌ گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم و به جنگ و خون‌ریزی در کشور پایان دهیم.
‏آرزوی ما این است که افغانان با عزت، در پهلوی همدیگر و با دیگران، در صلح زندگی کنند وآیندۀ بهتری برای خود بسازند.
در حالی‌که از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنیم و برای تحقق صلح تلاش می‌ کنیم دفاع از نظام و کشور را حق مشروع مردم افغانستان می‌دانیم و در این مسیر در کنار نیروهای دفاعی- امنیتی و مردم قهرمان خویش قرارداریم.
عید سعید قربان را به نیروهای دفاعی- امنیتی و خیزش‌های مردمی که در سراسر کشور در سنگرهای داغ دفاع از کشور قراردارند، برای خانواده‌های آنان و به خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش‌های مردمی و بی‌جاشد‌گان درگیری‌های اخیر تبریک می‌گوییم.
از مردم افغانستان می‌خواهیم در این روزهای دشوار دست ‌یکدیگر را بگیرند و به یک‌ دیگر در حد توان خود کمک کنند تا به فضل و یاری خداوند این مرحله را موفقانه پشت ‌سربگذاریم . احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا