فرهنگ

معین وزارت حج واوقاف: هدف از ایجاد مرکز بزرگ ثقافت اسلامی درکشور ترویج فرهنگ اسلامی است نه تقابل

کابل باختر اول قوس
قراراست که عربستان سعودی یک مرکز بزرگ ثقافت اسلامی را درکابل  اعمار کند ، کار مقدماتی غرض اعمار این مرکز آغاز گردید، وروز گذشته سفارت عربستان سعودی  شاهد امضای تفاهمنامۀ  میان وزارت حج واوقاف ونماینده دولت عربستان سعودی که بودیم .
داعی الحق عابد معین وزارت حج واوقاف در رابطه به  چگونگی  کار پروژه ، به خبرنگار آژانس باخترگفت : اندیشه ایجاد مرکز ثقافت اسلامی ملک عبدالله چهل سال قبل  درزمان حکومت داودخان به میان آمد اما جنگ های داخلی  باعث شد این برنامه  به تعویق افتد که خوشبختانه دیروز قرار داد اعمارساختمان آن به امضا رسد .
وی در رابطه به آغاز  کار پروژه ومعیار ختم آن گفت : ساختمان  این مرکز با یکی از شرکت های عربی امضا ء شد این پروژه دوقسمت دارد که  یکی آن قرارداد دیزاین طرح وزمین شناسی آن بود که طی چهار ماه یعنی از امروز تا آخر ماه حمل سال 94 دیزاین ودر اول ثور 94 کارساخت ساز آن عملاً آغاز  می شود که دوسال در بر خواهد گرفت . هزینه ساخت  این مرکز یکصدوشصت میلیون ریال سعودی  که معادل چهل وسه ملیون دالر امریکایی می شود تخمین شده است
داعی الحق عابد در رابطه به  مشخصات این پروژه اظهار داشت در ساختمان این مرکز یک مسجد بزرگ که گنجایش  15 الی 20 هزار نمار گزار  را دارا خواهد بود ، یک خوابگاه  با ظرفیت پنجهزار دانش آموز ، کتاب خانه بزرگ یک تالار  بزرگ برای کنفرانس  های واعمار یک مرکز  آموزشی  درنظر گرفته شده است .
وی اضافه کرد، یک پوهنتون اسلامی که دارای ،   پوهنځی های شرعیات ، اصول دین وپوهنځی زبان وادبیات زبان عربی خواهد بود نیز کارخواهد شد.
به گفته منبع  یک دارالحفاظ  بزرگ، استدیوم ورزشی بزرگ هم این مرکز اعمار میگردد و سرسبز ساختن ساحه تپه مرنجان نیز شامل  کار این  پروژه است.
معین وزارت حج واوقاف  در رابطه به انگیزه وهدف ایجاد این پروژه گفت: هدف از ایجاد این مرکز اول تحکیم روابط فرهنگی  بین عربستان سعودی وافغانستان ودوم گسترش فرهنگ  وعلوم اسلامی میباشد.
هدف از ایجاد این مرکز تنوع فرهنگ اسلامی است فرهنگ که از تروریزم وافراطیت بیزار بوده است  مرکز روی تقابل  با فعالیت های فرهنگی دیگران بنا نهاده نشده است.
به گفتۀ وی نصاب درسی این پوهنتون  آن مطایق نصاب پوهنتون های اسلامی  کشور های منطقه آماده خواهد شد، که در آن نه ترویج تقابل است ونه ترویج وهابیت وسلفیت ،مدیریت این مرکز را  یک هیئت مشترک هشت نفری از هردو کشور به عهده خواهد داشت .
بعد از تکمیل  این پروژه مصارف  مالی آن از سوی  عربستان سعودی  برای دایم تمویل  می شود.
ساختمان این مرکز با وضعیت جوی افغانستان  مطابقت داشته  و برای 500 سال  مقاومت  خواهد داشت.
معین وزارت حج واوقاف  در رابطه به کمیت موجود مدارس دینی درکشور  وبرنامه  های آینده  غرض  توسعه  مدارس  دینی گفت: در افغانستان نزدیک به یک هزار  مدرسه در چوکات وزارت معارف  فعالیت دارد  وحدود  1300 مدرسه درچوکات وزارت حج و اوقاف ، این مدارس از صنف اول الی  صنف چهارده است که جواب گو برای مردم افغانستان  نیست نظر به توسعه علم امروزی  ونیاز ی که افغانستان به   یک مرکز بزرگ ضرورت دارد از همین لحاظ  همین مرکز می تواند  جوابگو باشد  کشورهای اندونیزیا ، ترکیه وسازمان کنفرانس اسلامی  هرسه متعهد هستند تا درسالهای آینده  پوهنتون  های اسلامی ومراکز  اسلامی درکشور  ایجاد  نمایند که درپنج سال  آینده  ما شاهد  چهار  مرکز اسلامی بزرگ درکابل  خواهیم بو د وامید که مشکلات تعلیمات اسلامی  حل شد.
باید گفت که یک شاخه پوهنتون الازهر از  شش سال  به این سو  در کابل فعال است آنها  درنظردارند تا شاخه های این پوهنتون که در شهر های جلال آباد ، قندهار ، ومزارشریف  هم ایجاد نمایند .
هدف ازایجاد این مرکز تنها مبارزه با تروریزم و افراطیت نیست بلکه  هدف آن  گسترش  فرهنگ وعلوم اسلامی است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا