سیاست

در جلسه شورای وزیران، طرح تجدید شده بودجه ملی سال مالی 1393 خورشیدی مورد تائید قرار گرفت

کابل باختر 22 جدی

جلسة نوبتی شوراي وزیران امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانة ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.
به اساس معلومات ریاست عمومی اداره امور و دارلانشای شورای وزیران به آژانس باختر، ابتدا، شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان میلاد با سعادت منجی عالم بشریت سرور کائینات محمد مصطفی (ص) را به تمام مسلمانان جهان بخصوص کافه ملت افغانستان تبریک و تهنیت گفته و از برکت این میلاد خجسته آرزوی صلح و امنیت دایمی را در کشور، از بارگاة ایزد متعال استدعا نموده، بدین مناسبت فردا دوشنبه 12 ربیع الاول که مصادف به 23 جدی سالروان در سراسر کشور رخصتی عمومی می باشد.
متعاقباً، وزیر دفاع ملی از سفر اخیر شان به کشور فرانسه به جلسه گزارش ارایه کرده افزود، این سفر بر مبنای پیمان استراتیژیک با کشور فرانسه صورت گرفته طی آن کمیسیون دفاعی که در چوکات پیمان پیشبینی شده بود، ایجاد و در ملاقاتی که با وزیر دفاع و لوی درستیز آن کشور صورت پذیرفت آنها ادامة مساعدت های شان را بعد از سال 2014 در عرصه های تعلیم و تربیه و تجهیز اردوی ملی و پولیس ملی اعلان نمودند.
طبق اجندا، وزیر مالیه، طرح تجدید شده بودجه ملی سال مالی 1393 را به جلسه مطرح و خاطر نشان نمود که در بودجه سال مالی 1393 سعی بعمل آمده تا توازن پروژه های انکشافی و بازسازی ولایات در نظر گرفته شود.
در تعدیلات به وجود آمده در بودجه عادی در کودهای 21 و 22 هجده وزارت و کودهای احتیاط، بازپرداخت عواید، خریداری طیارات و تجهیزات نظامی جمعاً 5.257 ملیارد افغانی ازدیاد بعمل آمد و همچنان در بودجه انکشافی در بخش سرکهای وزارت فواید عامه، پروژه های ولایات فاریاب، بامیان، تخار، خوست، وردک، هرات، غزنی، پروان، دایکندی، بغلان، بدخشان، کندز، کاپیسا، سمنگان و کوچیهای ولایت کاپیسا  اعمار مساجد، پروژه های آب آشامیدنی بخش انرژی و بند، بخش صحت عامه، جمعاً مبلغ 140 ملیون دالر افزایش بعمل آمده است که بدین ترتیب مجموع بودجه ملی سال مالی 1393 مبلغ 428.4 ملیارد افغانی معادل 7.6 ملیارد دالر پیشبینی که از جمله بودجه عادی مبلغ 280.4 ملیارد افغانی معادل (5) ملیارد دالر و بودجه انکشافی مبلغ (147.9) ملیارد افغانی معادل 2.6 ملیارد افغانی را احتوا می نماید که منجمله مبلغ 139.4 ملیارد افغانی از منابع داخلی و مبلغ 268 ملیارد افغانی آن از منابع خارجی تمویل میگردد.
شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه بودجه پیشنهادی ملی سال مالی 1393 را مورد تائید قرار داده وزارت مالیه را موظف نمود تا هرچه عاجل طرح بودجه ملی را غرض تصویب به پارلمان کشور ارجاع نماید.
در ادامه، شورای وزیران بر مبنای پیشنهاد وزیر ترانسپورت و هوانوردی در رابطه به پالیسی بخش هوانوردی تصریح نمود که پالیسی بخش هوانوردی به وزارت ترانسپورت و هوانوردی به مثابة عضو کابینه تعلق داشته و ادارة مستقل هوانوردی مسؤول بخش تطبیق عملیات های هوانوردی میباشد، بدین ملحوظ به وزارت مالیه وظیفه سپرد تا بودجه انکشافی بخش های مربوط به ایجاد، توسعه و بازسازی میدان های هوائی کشور را به وزارت ترانسپورت و هوانوردی انتقال و وزارت های ترانسپورت و هوانوردی و عدلیه در تعدیل قانون هوانوردی ملکی اقدام نمایند.
به همین ترتیب شورای وزیران وزارت معارف را موظف نمود تا عجالتاً در سال 1393 حق الزحمه بخش تدریسی آن وزارت را نسبت کمبود امور مالی طبق مقررة قبلی اجرآ نماید.
در بخش دیگر اجندا ابتدا، وزیر امور داخله در رابطه به وضع امنیتی کشور معلومات همه جانبه به اعضای شورای وزیران ارایه و خاطر نشان نمود که اخیراً وضع امنیتی رو به بهبود بوده در محلاتی که انتقال قدرت به نیروهای داخلی صورت گرفته وضع امنیتی ناشی از همکاری ساکنین محل بهتر شده و نیروهای امنیتی به مثابه نیاکان شان از نوامیس ملی، تمامیت ارضی، حراست و نگهبانی نموده، چنانچه کاهش تلفات در نیروهای امنیتی به مقایسه سال ها و ماه های قبل مؤید این مطلب میباشد.
بعداً، معین ارشد امنیتی گزارش بررسی از امنیت مراکز رای داهی کشور را در حالیکه رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز حضور داشتند به جلسه چنین مطرح نمود: در پلان امنیتی مراکز رای دهی تهدیدات امنیتی در سه کتگوری کوچک، متوسط و بلند تقسیم بندی شده که از لحاظ اقدامات امنیتی برای هر کتگوری پلان خاص طرح گردیده است، ایشان اضافه نمودند که این مراکز در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفته که در مرحله دوم رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همراه با اعضای کمیسیون با والیان، شورای ولایتی، متنفذین محل، بزرگان قوم، ملا امامان و سایر اهل خبره در 34 ولایت صحبت های همه جانبه نموده که در نتیجه از جمله 6845 مرکز رای دهی امنیت تعداد 6431 مرکز تامین و به تعداد 414 مرکز غیر فعال ثبت گردیده است، ایشان افزودند سعی همه جانبه برای تدویر انتخابات ریاست جمهوری جریان دارد تا این مراکز هم فعال گردد.
شورای وزیران پس از استماع گزارش کمیسیون موظف وزارت های دفاع ملی، امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و ادارة مستقل ارگان های محل را موظف نمود تا از طریق مذاکره و مفاهمه با اهالی، مراکز غیر فعال را هم فعال سازند.
به همین ترتیب شورای وزیران، به اداره مستقل ارگان های محل، والیان و ولسوالان وظیفه سپرد تا در رابطه تدویر موفقانه انتخابات با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری همه جانبه نمایند، همچنان به کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت تفویض گردید تا در صورت عدم همکاری مسؤولین ارگان های محل، گزارش آنرا به ریاست جمهوری ارایه تا در زمینه تصمیم لازم اتخاذ گردد.
در ادامه جلسه، وزیر معارف و رئیس کمیسیون جشن نوروز سال 1393 و وزیر امور شهر سازی از پیشرفت کار ساختمان و پلانهای جشن نوروز به جلسه اطمینان دادند.
شورای وزیران ضمن تائید گزارش ارایه شده، کمیسیون جشن نوروز را موظف نمود تا والی کابل را در پروگرام جشن نوروز شامل و سناریو و پلان تدویر این جشن را به جلسه بعدی شورای وزیران ارایه نمایند.
در اخیر جلسه دو مورد معاهدات بین المللی توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تائید قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا