امنیت

تمدیدماموریت نظامیان امریکایی تا سال 2015 و کناره گیری وزیر دفاع امریکا

کابل باختر/ 4/ قوس
روزنامه نیویارک تایمز امریکایی نوشته است که چاک هیگل وزیر دفاع امریکا ازسمت خود کناره گیری کرده است .
این روزنامه اضافه کرده است که فشار انتقاد ها درمورد عملکرد اودرقبال افغانستان وگروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش منجر به این استعفا شده است.
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا در یک سخنرانی کوتاه درقصر سفید خبرکناره گیری چاک هیکل وزیر دفاع را تائید کرد و اضافه کرده که وی تا انتخاب جانشین درسمت وزیر دفاع باقی می ماند.
به گزارش نیویارک تایمز، بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفته است که وزیر دفاع ماه پیش به او اطلاع داده بودکه میخواهد از سمت خود استعفا کند. به گفته روزنامه اما رییس جمهور امریکا ازوزیر دفاع خواسته است تا از مقامش کناره گیری کند.
برخی از رسانه ها به نقل از نزدیکان چاک هیکل و برخی ازمقامات وزارت دفاع گزارش کرده اندکه اخیراً برسر استراتیژی امریکا درسوریه ، بین وزیر دفاع ودیگر اعضای دولت اوباما اختلاف نظر بروز کرده بود.
چاک هیکل یکی از مقامات ارشد امریکا است که درزمینه سازی خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان به رییس جمهور امریکا مشوره داده بود.
شماری اعضای ارشد نظامی اداره بارک اوباما با بیرون شدن سربازان امریکایی ازافغانستان تا پایان سال 2014 میلادی توافق کرده بودندکه به اساس این مشوره ها بارک اوباما رییس جمهور امریکا اعلام کرده بودکه تاپایان سال 2014 میلادی حدود یک هزار سرباز امریکایی درافغانستان باقی خواهد ماند و متباقی آنان به تدریج از افغانستان بیرون خواهند شد و این تصمیم امریکا با مخالفت برخی از اعضای اداره اوباما مواجه شد یعنی با خروج نیروهای امریکایی دراداره اوباما نظریات متفاوت درز کرد.
اما اخیراً روزنامه نیویارک تایمز امریکایی خبردادکه بارک اوباما درهفته های اخیر سند محرمانه ای را امضاء کرده است که براساس آن ماموریت نظامی امریکایی درافغانستان یک سال دیگر تمدید شده است.
بیش از این امریکا گفته بودکه عملیات نیروهای امریکایی و ناتو درافغانستان تا پایان سال 2014 میلادی خاتمه می یابد و یک بخش از این نیروها فقط به هدف آموزش و مشوره دهی در پهلوی نهادهای امنیتی افغانستان حضور خواهند داشت .
اما به گفته روزنامه نیویارک تایمز ، اوباما دریک تغییر استراتیژیک دستور عملیات نیروهای امریکایی را علیه گروه های جنگجو از جمله گروه طالبان درسال 2015 را صادرکرده است.
این دستور جدید اجازه خواهد داد تا درعملیات های نظامی حمایت هوایی صورت بگیرد و از جنگنده ها و بمب افگن ها و طیاره های بدون سرنشین استفاده شود.
به گفته نیویارک تایمز برخی ازمشاوران ملکی حکومت امریکا باگسترش ماموریت در سال 2015 چندان موافق نبوده اندو گفته اند که درجنگ علیه طالبان جان امریکایی ها در خطر انداخته میشود.
این نظرها متفاوت نشان میدهدکه کناره گیری وزیر دفاع امریکا ناشی از تمدید ماموریت جدید نظامیان امریکایی تا سال 2015 درافغانستان بوده است.
امریکا و متحدین آن درسال 2001 میلادی به هدف از بین بردن لانه های تروریستی و محوکشت خشخاش و بازسازی افغانستان درعرصه های مختلف وارد افغانستان شدند که پس از سیزده سال امریکا و متحدین اش تصمیم گرفتندتا نیروهای نظامی شان را ازافغانستان بیرون سازندو اکنون دیده میشودکه گروه های تروریستی تحرک دارند و کشت خشخاش افزایش یافته و این به معنای ناتمام بودن ماموریت نظامیان امریکایی و ناتو درافغانستان است .
اما امریکا و ناتو درک کرده اندکه اگر افغانستان را بصورت مکمل ترک کنند نه تنها افغانستان بی ثبات خواهد شد بلکه منافع آنان نیز با خطرات گوناگون مواجه خواهد شد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا