سیاست

هیئت اداری ولسی جرگه در دیدار با رییس جمهوری: جمهوریت، نیروهای امنیتی و حقوق شهروندی نباید قابل معامله باشند

کابل /۶حوت / باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، عصر روزگذشته در سلسلۀ نشست های مشورتی در رابطه به صلح، نشست مشورتی را با هیئت اداری و کمیتۀ رؤسای ولسی جرگه انجام داد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬در این نشست، ابتدا امیرخان یار معاون اول ولسی جرگه و شیرین محسنی، میرداد نجرابی، میرویس یاسینی، خالد اسد و ملک قیس نورآغا ملکزی به نمایندگی از دیگران صحبت کردند.
آنان با تبریکی بررسی انتخاب مجدد رییس جمهوری و ستایش از تلاش های وی در خصوص صلح و با توجه به آغاز هفتۀ کاهش خشونت، گفتند که خرسندیم با یکپارچگی ملت افغانستان و در روشنایی قانون اساسی کشور به صلح پایدار برسیم.
نمایندگان مذکوربا اینکه خواهان حفظ قانون اساسی، حمایت از نیروهای امنیتی، حراست از دستآوردهای نزدیک به دو دهۀ گذشته، حقوق شهروندی و حضور فعال زنان در روند صلح شدند، گفتند: توقع ما این است که به شورای ملی نقش اساسی در پروسۀ صلح داده شود.
آنان بر شمولیت تمام اقشار جامعه در روندصلح و تفکیک دوست و دشمن تاکید کردند، خاطرنشان کردند که بقا، عزت و شرف ملت ما در روند صلح یک اصل است.
سپس امرالله صالح معاون اول منتخب ریاست جمهوری در مورد جلسات مرتبط به صلح در بیشتر از یک سال گذشته و آمادگی های حکومت افغانستان در این راستا، معلومات مفصل ارائه کرد.
وی گفت : برعلاوۀ آمادگی های کامل برای صلح، تدابیر نظامی ما پابرجاست و ظرفیت های ملکی نظام نیز به نمایش گذاشته شده و نشست های مشورتی رییس جمهور با اقشار مختلف کشور در خصوص صلح، ادامه دارد.
متعاقباً رییس جمهوری صحبت کرد وبا تشکر از ولسی جرگه بررسی تحکیم جمهوریت، گفت که پیروزی انتخابات، پیروزی جمهوریت است و ما خارج از جمهوریت، دستورالعمل دیگر نداریم.
وی افزود: حدود و صلاحیت های ما را قانون اساسی تعیین کرده است و هیچ موافقتنامۀ بدون تأیید ولسی جرگه و لویه جرگه، قابل تطبیق نیست.
رییس جمهور تصریح کرد که هیئت با دستورالعمل واضح به مذاکرات می رود و اولین بار است که در قریه و گذر، ولسوالی ها، ولایات و سطح ملی مشورت صورت می گیرد.
رییس جمهوری با بیان اینکه سیستم مشورت به گونۀ مستمر ادامه می یابد، گفت : صلح حیاتی و خواست مردم ماست، مگر حکومتداری و اصلاحات را نیز فراموش کرده نمی توانیم.
رییس جمهوری گفت که افغانستان دوست و دشمن دایمی ندارد، بلکه منافع دایمی دارد و منافع ما دوامدار است و تدبیر می خواهد.
رییس جمهوری با اشاره بر اینکه جامعه و نظام در کنار هم قرار دارند، گفت ظرفیت ها آماده شده است، ما در حالت فعال قرار داریم، از موقف قوی به مذاکرات می رویم و در مورد نیروهای امنیتی و دفاعی، حاضر به هیچ‌گونه معامله نیستیم.
رییس جمهوری در اخیر گفت: ما باید خطرات و فرصت ها را تشخیص دهیم، موقف ملی، وحدت و هماهنگی خود را حفظ کنیم و همزمان با رفتن به سوی صلح، مناسبات منطقه یی خود را نیز تحکیم می بخشیم. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا