امنیت

گروه انشعابی طالبان ، رهبر جدید هبت الله را مزدور پاکستان خواند

کابل باختر/ 27/ سرطان
یک جناح از طالبان به این باور است که حملات انتحاری و هراس افگنی و کشتار مردم افغانستان برنامه های است که ازسوی سازمان استخبارات پاکستان راه اندازی میگرد و باید گروه طالبان خود را از زیر سلطه این سازمان بیرون کند.
این گفته ها درحالی بیان میشود که اختلافات درونی میان گروه طالبان و پس از افشای مرگ ملا محمد عمر وکشته شدن ملا منصور رهبران پیشین این گروه به اوج خود رسیده و حتی باعث درگیری های مسلحانه میان افراد متخاصم دراین گروه شده است.
پس از کشته شدن ملا منصور ملا هبت الله اخند زاده به عنوان رهبر گروه طالبان تعیین شد که شاخه های انشعابی گروه طالبان با تعیین وی مخالفت کردند و او را دست نشانده سازمان استخبارات پاکستان خواندند.
یک شاخه انشعابی گروه طالبان که از سوی ملا محمد رسول رهبری میشود به تازه گی از هبت الله اخند زاده رهبر گروه طالبان خواسته اند تا خود را از سلطه سازمان استخبارات پاکستان خارج نماید.
اعضای گروه ملا محمد رسول دریک پیام ویدیوی ضمن آنکه از رهبر گروه طالبان خواسته اند که خود را از زیر بار سازمان استخبارات پاکستان بیرون نماید.
کشتار غیر نظامیان، حملات انتحاری ، انفجاری و سوزاندن مردم بیگناه توسط افراد وابسته به گروه ملا هبت الله را غیر قابل قبول دانسته و تاکید کرده که این گونه حرکات به دستور سازمان استخبارات نظامی پاکستان صورت میگیرد.
افراد ملا رسول از افراد وابسته به گروه هبت الله خواسته اند تا جاده ها و پل های کشور را ویران نکنند و حملات هراس افگنی را متوقف سازند و اجازه ندهند در غیر آن گروه ملا رسول علیه آنان اقدام خواهد کرد.
دراین پیام ویدیوی با تاکید از هبت الله خواسته شد تا برای اثبات استقلال خود از سلطه دستگاه استخباراتی پاکستان خارج شده و به داخل افغانستان بیاید تا مورد قبول قرارگیرد.
این اظهارات گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا محمد رسول نشان میدهد که اختلافات درونی میان آنان روزبروز افزایش یافته است وشدت این اختلاف باعث شده تا شماری از افراد این گروه با تغییر نام و یکجا شدن با گروه های طالبان پاکستانی زیر نام گروه داعش علیه مردم و حکومت افغانستان برنامه های هراس افگنی شان را ادامه دهند، ضمناً افراد گروه های متخاصم در طالبان چند بار هم درگیر شدند که باعث کشته و زخمی شدن عده از افراد وابسته به آنان شده است.
گزارش ها میرساند که جناح وابسته به ملا هبت الله اخندزاده با دستورات سازمان استخباراتی پاکستان کار میکند که بیشترین حملات هراس افگنی این گروه از سوی شبکه حقانی راه اندازی میگردد، سراج الدین حقانی به عنوان معاون هبت الله گماشته شده است، آنانیکه انکشافات درونی طالبان را دنبال میکنند میگویند که ملا هبت الله نقش سمبولیک درگروه طالبان دارد و فقط عامل پیام از سوی این گروه میباشد اما دستور و برنامه از سوی معاون وی سراج الدین حقانی صادر میگردد. زیرا شبکه حقانی یکی از گروه های دهشت افگن به شمار میرود که در طول چندین دهه ازسوی سازمان استخبارات پاکستان حمایت میگردد.
آگاهان سیاسی میگویند که انشعاب در درون طالبان فرصت آن را مساعد ساخته تا افراد صلح طلب و افراد جنگ طلب این گروه مشخص شود.
مگر این حرف آخر بوده نمیتواند اگر جناح ملا محمد رسول واقعاً طرفدار صلح است باید با نیروهای دولتی آتش بس را اعلام کند وعملاً وارد کار زار سیاسی شود و به این ترتیب نشان دهد که ملی و افغانی فکر میکند. انتقاد از گروه رقیب وحرف از صلح زمانی میتواند اثر بخش باشد که آنها عملاً وارد این بحث شوند.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا