سیاستاخبار

محمد اشرف غنی با هیئت اتحادیه اروپا دیدار کرد

کابل/15دلو/باختر

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در دیداری با هیئت اتحادیۀ اروپا تحت ریاست یانس لنارچیچ عضو کمیسیون کمک های بشری، مدیریت بحران و پاسخگویی به حالات اضطرار آن اتحادیه، درخصوص رسانیدن کمک های به موقع بشردوستانه به نقاط مختلف افغانستان، صحبت کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،  در این دیدار  یانس لنارچیچ صحبت کرد و از ادامۀ کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان اطمینان داد، گفت که ما از تلاش های حکومت افغانستان در راستای صلح قدردانی می کنیم و از آن قویاً حمایت خویش را ابراز می داریم.

 یانس لنارچیچ با اشاره به افزایش خشونت ها در افغانستان، نگرانی خویش را در این خصوص ابراز کرد و گفت که باید پیش شرط نخست در گفت وگوی صلح، تامین آتش بس باشد.

 موصوف گفت که این حملات بالای افراد نیست، بلکه بالای ارزش ها و حاکمیت قانون است و ما خواهان افغانستان مستقل و دارای حاکمیت ملی می باشیم.

 هیئت اتحادیۀ اروپا بر تداوم کمک های بشردوستانه آن اتحادیه با افغانستان تعهد کرد و گفت که این کمک ها بر مبنای اصل بی طرفی و مستقلانه انجام خواهد شد.

 در مقابل، رییس جمهوری در مورد وضعیت جاری صحبت کرد و گفت که برای ما قانون اساسی و ارزش ها حایز اهمیت می باشد.

 رییس جمهوری از حمایت اصولی و مبتنی بر شرایط اتحادیه اروپا از افغانستان تشکر کرد و گفت که ما بر اجرای میکانیزم نظارتی در کنفرانس جینوا که ما را در راستای رسیدن به اهداف سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کمک می کند، متعهد می باشیم. همچنان در زمینۀ کمک های بشری به سوی موثریت، شفافیت و حسابدهی در حرکت هستیم و اجرای هشت برنامۀ ملی را روی دست داریم.  

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری با اشاره بر اینکه میثاق امنیتی در مرکز و ولایت هابه گونۀ کامل اجرا می شود، گفت: ما از موقف ادارۀ جدید ایالات متحدۀ امریکا در خصوص روند صلح، خوشبین می باشیم و مسئلۀ بنیادی این است که ما به سوی صلح قابل پیش بینی و مشارکت اساسی، در حرکت هستیم.

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری گفت:هدف واضح ما یک افغانستان دموکراتیک، مستقل و متعهد است که در آن قانون اساسی و دستآوردهای گذشته حفظ شود و به عقب بر نگردیم.

 وی افزود که روند صلح در دوحه ادامه دارد و در کنار آن باید با تمام جناح های ذیدخل به شمول اتحادیۀ اروپا در این خصوص کار شود و کنفرانس قریب الوقوع وزرای دفاع ناتو به موضوع متذکره به گونۀ همه جانبه خواهد پرداخت.

 در این دیدار امرالله صالح معاون اول رییس جمهور در مورد وضعیت بشری، کمک به بیجاشدگان داخلی و برنامه یی را که با وزارت خانه ها و دفتر ملل متحد به منظور پاسخگویی  به حالات اضطرار درسال ۲۰۲۱ ترتیب کرده است، صحبت کرد.

 وی در مورد سازمان های غیرحکومتی که در بخش های مختلف فعالیت دارند و چالش ها و مشکلات آنان معلومات داد و گفت که تلاش داریم تا برای هموطنان ملکی ما که در ساحات طالبان اسیرگونه زنده گی می کنند، نیز کمک رسانی کنیم.# جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا