سیاست

روند مقرری معاونان زن برای ولایت ها، متوقف است

کابل/ ۱۹سنبله/ باختر
اداره مستقل ارگان های محلی از متوقف بودن روند تعیین زنان به حیث معاونان ولایت ها امروز بانشر خبر نامۀ خبر می دهید.
به گزارش آژانس باختر؛ در خبرنامه اداره مستقل ارگان های محلی از سید شاه سقیم رییس اطلاعات و آگاهی عامۀ ارگان های محل نقل شده که این روند به دلیل نبود معیار درست و کارشیوۀ مناسب، متوقف شده است. وی اضافه کرد که کار به خاطرنهایی کردن این روند جریان دارد. اما در مورد این که این روند چی وقت از سر گرفته می شود در خبر نامه چیزی گفته نشده است.
این در حالیست که برخی از زنان که برای احراز کرسی معاونیت والی در ولایت های شان خود را نامزد کرده اند٬ از تبعیض جنسیتی، دخالت زورمندان و زد و بندهای سیاسی به عنوان بزرگترین چالش و موانع فراراه شان یاد کرده اند.
سیاره سیرت٬ یکی از نامزدان معاونیت مقام ولایت کاپیسا در حالی که از کسی نام نگرفته است، گفته است که احتمال زیاد وجود دارد که بدون اصل شایسه سالاری، افراد از قبل تعیین شده باشند.
سیرت هدف از نامزدی خود را افزایش مشارکت زنان در امور سیاسی، اعتبار بخشی جایگاه زنان و بلند کردن صدای زنان عنوان کرده است و اظهار امیدواری کرد که این روند به صورت شفاف و عادلانه برگزار شود.
صدیقه شیرزی٬ نامزد پست معاونیت ولایت کندز٬ گفته است که یکی از معیارها برای نامزد شدن سن ۳۵ در نظر گرفته شده است٬ اما شماری از نامزدان این بست زنان جوانی استند که سن ۳۵ را تکمیل نکرده اند و تجربه کافی هم ندارند. شیرزی افزود: با دیدن چنین وضعیت حتا از نامزادی خودش در این رقابت دلسرد شده است.
در این میان تنها زنی که به عنوان نخستین معاون زن مقرر و به کار آعاز کرده است٬ رابعه ستانکزی معاون مقام ولایت لوگر است که به گفته خودش تا هنوز نتوانسته است به گونه درست به کارهای محوله اش رسیدگی کند.
باید گفت که سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۱۶ سرطان سال روان در یک نشست خبری گفته بود که بر بنیاد پشنهاد وزارت امور زنان٬ حکومت تصمیم گرفته است که در ۳۴ ولایت کشور یک یک معاون والی زن تعیین کند. کابینه به اداره مستقل ارگان های محلی هدایت داد که در ایجاد بست های یادشده٬ اقدام کند. نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا