اقتصاد

تخم اصلاح شده گندم درمقابل امراض وآفات زراعتی مقاومت دارد

کندز باختر 2قوس
تخم اصلاح شده گندم  درمقابل امراض وآفات زراعتی مقاومت داشته وحاصل فراوان را به بار می آورد.
کندز یکی از جمله ولایت های است که بیشترین زمین های زراعتی آن مساعد به کشت گندم  می باشد هم اکنون که فصل خزان رسیده است دهاقین این ولایت مصروف کشت زار های خویش اند  تا زمین های خود را بخاطر کشت گندم خزانی مساعد سازند.
گندم زمستانی درخزان بذر شده و تا رسیدن زمستان سبز می شود بعدآ به استراحت می رود به مجرد که درجه حرارت بلند می رود  وبهار  میاید آغاز به نمو مینماید وگندم  باید قبل از آغاز سردی کشت شود تا جوانه زند و آماده دوره استراحت سرد گردد.
مسوولان فنی ومسلکی اداره زراعت ولایت کندز به این عقیده اند که بسیاری دهقانان  به فواید تخم اصلاح شده بذری  پی برده اند زیرا تخم  اصلاح شده  گندم  از جانبی حاصل خوب داشته واز سوی هم در مقابل امراض نباتی مقاوم اند .
عبدالبصیر فقیری آمر امور زراعتی ریاست زراعت ومالداری  کندز به آژانس باختر گفت :ماموران این اداره همیشه به دهقانان  که در زمین هایشان گندم کشت مینمایند  سفارش داده تا از تخم های اصلاح شده گندم استفاده نمایند .
وی افزود،  توصیه ماموران زراعت برای دهقانان  این است که تخم های اصلاح  شده  مطمین را ا ستفاده  کنند تا حاصلات خوبتر و بهتر رابدست آرند.
فقیری افزود : برعلاوه اینکه تخم اصلاح شده  حاصلات فراوان دارد درمقابل آفات وامراض وچپه شدن مقاومت  دارد که سبب می شود زارعین ما وقتی تخم  اصلاح شده را بذر می کنند بدست آرند.
گفته می شو د کشت گندم  از قدیم الایام درافغانستان مروج بوده وهمیشه دهاقین آن را به نسبت اینکه  حاصلات خوبتر وبهتر بدست آرند  بذر می کنند ولی اکثریت  دهاقین  متو جه تخم اصلاح شده نبوده واز تخم دست داشته خودشان  استفاده می کنند .
محمد رحیم ونورمحمد دوتن از دهاقین  می گویند  درحال حاضر در بازار هم دربین دهقانان  تخم گندم زرد دانه مروج است و زیاد از همین تخم کشت می شو د ومردم  کندز عموماً از تخم گندم زرد دانه استفاده می کنند   و اگر تخم  خوب باشد یک جریب حتی تا یکصدوپنجاه سیر حاصل میدهد ودهقانان نیز تخم خوب را دربهتر بودن حاصل  گندم امر ضروری دانسته  می گویند  که اگر تخم خوب  نباشد بدون شک که حاصل خوب را نخواهند گرفت.
گفته می شود دهقانان  این ولایت بدین عقیده اند که اگر دولت درحصه تخم های اصلاح شده وهدایات لازم  زراعتی با دهقانان کمک نمایند  نه تنها برای ولایت کندز بلکه برای تمام  کشور گندم  که قلم اول وعمده  خوراکی می باشد، تهیه خواهد شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا