آموزش

استاد دانش: درد ناشی از تعصبات قومی و اندیشه های افراطی باید از طریق نصاب تعلیمی درمان شود

کابل / ۲۰  عقرب/  باختر
نشست مشورتی در مورد باز نگری نصاب تعلیمی تحت عنوان « چارچوب نصاب تعلیمی قابلیت محور» که از سوی وزارت معارف برگزار شد .
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد:  این نشست که از سوی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افتتاح شد ٬وی  گفت: «بالارفتن کیفیت آموزش به عوامل زیادی مربوط است که مسوولان وزارت معارف حتما این عوامل را تجزیه و تحلیل کرده و برای آن راه حل هایی را هم جستجو کرده اند، اما بدون شک باید گفت که یکی از عوامل بسیار مهم و مؤثر در کیفیت آموزش، مسأله مهم «نصاب تعلیمی» است».
وی افزود که برای دست یافتن به یک نصاب معیاری، اولین اقدام، برنامه ریزی و پلانگذاری استَ، مخصوصا «برنامه آموزشی» که همه ابعاد و مؤلفه های مهم تعلیم و تربیه را در سطوح مختلف شامل می شود و بعد از آن هم «برنامه ریزی درسی» مهم است که ارتباط اساسی دارد با دو عنصر «یاددهی» و «یادگیری» و محتوای برنامه درسی، نحوه تدوین کتاب درسی، نقش معلم ، نوع رابطه بین معلم و متعلم، فضا و محیط تعلیمی و وسایل آموزشی.
معاون رییس جمهور تاکید کرد که در شرایط خاص افغانستان، استفاده از احکام مندرج در قانون اساسی، اتکا به ارزش های مشترک که باعث تحکیم وحدت ملی شود، استفاده از تجربیات جهانی و استفاده از ادبیات فاخر کشور می تواند چارچوب اصلی نصاب تعلیمی باشد.
همچنین معاون رییس جمهوری توجه جدی به وحدت ملی را یکی دیگر از معیارهای بازنگری در نصاب تعلیمی ذکر کرد و افزود: «تضادهای ناشی از نفرت پراکنی ها و تعصبات قومی و زبانی و مذهبی و اندیشه های افراطی است که وحدت ملی را آسیب زده است و از این رو در نصاب تعلیمی باید توجه به درمان این دو مرض در صدر اولویت های ما باشد.»
وی تاکید کرد که باید در جامعه چند قومی افغانستان، روحیه همگرایی، هم پذیری و اندیشه تساهل و رواداری را آموزش بدهیم و از تنوع خود، یک نقطه قوت و یک قدرت پویا و ظرفیت بلند ملی بسازیم. به گفته وی اندیشه اعتدال و میانه روی و وفاق دینی و مذهبی باید تبلیغ و ترویج شود چون مکاتب در هر کشوری یک نمونه کوچکی از یک ملت بزرگ است.
به گفته معاون رییس جمهور، در همه کشورها هم از نگاه محتوا و ارزش ها و هم از نگاه روش و شکلیات، عناصر مشترک در تعلیم و تربیه به مراتب بیشتر از عناصر اختلاف و تفاوت است.
وی افزود که اکثر کتاب های درسی کنونی نه تنها برای اطفال بلکه حتی برای بزرگسالان و اهالی فکر و فرهنگ یا بسیار سنگین و پیچیده است و یا حد اقل عاری از صنایع بدیعی و آرایه های ادبی و بدون جذبه و کشش زبانی است و این در حالی است که به گفتۀ وی افغانستان در گذشته مهد شعر و عرفان و ادبیات فاخر فارسی و پشتو بوده و شاعران و ادیبان و عارفان و نویسندگان بزرگ در دامن خود پرورش داده است.
استاد دانش تأکید کرد که با مسایل علمی، فرهنگی و اجتماعی نباید از زاویه سیاست و سلایق شخصی برخورد شود و افزود: « همه چیز را سیاسی و قومی فکر می کنیم و خیال می کنیم که از این طریق می توانیم امتیاز بیشتر برای قوم و حزب خود به دست آوریم، غافل از این که در واقع، همه کشور به شمول قوم و حزب خود را به بحران می بریم و باعث می شویم که برای دهه ها از قافله ترقی و کاروان تمدن عقب بمانیم.»
در این برنامه میرویس بلخی وزیر معارف، احمد سیر مهجور معین تحصیلات عالی و مرجان متین معین انکشاف نصاب و تربیه معلم وزارت معارف در رابطه به ضرورت بازنگری نصاب تعلیمی و چالش های مرتبط به آن سخنرانی کردند.
بلخی گفت که باز نگری نصاب تعلیمی یکی از اولویت های اساسی دهه معارف است و وزارت معارف با بررسی تجارب کشور های دیگر، برای رسیدن به هدف باز نگری نصاب تعلیمی، نشست های متعدد مشورتی را با مردم، متخصصان و خانواده ها برگزار کرده است. عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا